از بازی ترامپ با برجام تا تغییر مدیران مخابراتی

ماه گذشته شاهد اتفاقات مهمی بودیم. از فیلترینگ تلگرام و شبکه‌های مجازی تا انتخاب مهندس مجید صدری به عنوان مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران و مهندس حمید فرهنگ به عنوان مدیرعامل جدید بزرگترین اپراتور خاورمیانه و در نهایت تصمیم جنجالی ترامپ در مورد ادامه تعلیق موقت تحریم‌های کشورمان، با اما و اگرهای فراوان.

موبنا – نخست بد نیست به موضوع انتخاب مهندس صدری به عنوان هفدهمین مدیر عامل جدید شرکت مخابرات ایران بپردازیم. صدری که تا پیش از این کارنامه موفقی در اپراتور رایتل به‌جای گذاشته است،‌ با نظر مثبت وزیر ارتباطات این بار سکاندار بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور شده است. البته تغییراتی که از آن گفتیم فقط به مخابرات ختم نشده و دو اپراتور همراه‌اول و رایتل نیز شاهد حضور مدیرانی جدید هستند. در این میان تنها مدیرعامل اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل است که سخت تلاش می‌کند به هر قیمتی صندلی مدیریتی‌اش برقرار بماند! در واقع این روزها که شاهد تغییرات مدیریتی گسترده در حوزه صنعت ارتباطات کشور هستیم، این سؤال مطرح می‌شود چرا مدیر‌عامل اپراتور دوم که اتفاقا ۱۵ درصد از سهام پرسود این شرکت را هم تصاحب کرده، تغییر نمی‌کند؟ مدیر‌عاملی که بیش از ۱۳ سال بدون کوچکترین نگرانی بر صندلی مدیریت اپراتور دوم تکیه زده و تاکنون علی‌‌رغم تخلفات عمده و گسترده‌ای که این اپراتور در آن نقش غیرقابل کتمانی داشته، هیچ‌کس نتوانسته وی را از صندلی مدیریتی‌اش حتی تکان دهد! فراموش نکنیم در شرایط کنونی که اسناد واگذاری ۲۱ درصد از سهام اپراتور دوم هم البته پس از ۱۳ سال پیدا شده، شاید با برکناری وی مقاومت‌های این اپراتور هم برداشته شده و مقدمات تمکین به قانون از سوی ام.تی.ان-ایرانسل برای واگذاری ۲۱درصد سهام این اپراتور در بورس بالاخره فراهم شود.
نمایش جدید ترامپ
در جدیدترین نمایش رئیس‌جمهوری آمریکا، ترامپ اجرای تعلیق تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرد، اما در عین حال گفته این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند، مگر آن که شرایط مورد نظرش برآورده شود. وزارت دارایی آمریکا هم در پی این تصمیم ترامپ اشخاص و سازمان‌های خاصی را به لیست‌های تحریم اضافه کرد. از مقامات سیاسی، نظامی گرفته تا حتی اعضای شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی ایران در لیست تحریم‌های آمریکا دیده می‌شوند. اینکه چرا آمریکا تا این حد وارد جزئیات شده و حتی مدیران و شخصیت‌های سیاسی و در کنار آن مراکز، سازمان‌های مختلف کشورمان را هم در لیست تحریم‌هایش مورد توجه و تاکید قرار داده، موضوعی است که می‌توان درباره آن به‌طور مفصل نوشت؛ اما نکته جالب ماجرا در میان تهدید‌ها و تحریم‌های ترامپ، توجه او به شورای عالی فضای مجازی و حتی مرکز ملی فضای مجازی است! چرا باید یک کشور بیگانه به امور داخلی کشور ما این‌قدر علاقه‌ نشان دهد؟! پاسخ ساده است؛ آن‌ها می‌خواهند هر بخشی که می‌تواند بر نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سازوکارهای امنیت کشورمان تاثیرگذار باشد را تضعیف کنند؛ اما شاید از خود بپرسید چطور می‌شود آمریکایی‌ها که برای ریزترین بخش‌ها و شخصیت‌های ایرانی چنین خواب‌هایی‌ دیده‌اند، ناگهان نام بزرگترین اپراتور دیتای کشور یا همان کمپانی چندملیتی ام‌.تی.ان-ایرانسل را از قلم بیاندازند! مگر می‌شود فلان شخصیت ناشناس سیاسی یا نظامی را در داخل ایران مورد توجه قرار داد،‌ اما ناگهان از اپراتور چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل که در انتقال جدیدترین فناوریهای ارتباطی به ایران همواره پیشگام بوده را نادیده بگیرد!؟! نمی‌خواهیم بگوییم که ترامپ بیاید و این اپراتور را هم تحریم کند، فقط می‌پرسیم دولتی که این‌قدر مرموزانه به دخالت در امور کشورمان کمر همت بسته، چطور می‌شود در لیست بلند تحریم‌هایش اپراتور چندملیتی ام.تی.ان-ایرانسل را از قلم انداخته باشد. چه چیزی درباره این اپراتور و فعالیت‌هایش در ایران از نظرها پنهان مانده که باید آن را بهتر ببینیم؟ و به راستی چرا هیچ مقام امنیتی درباره نوع سیمکارت فریب خوردگان بازداشت شده در آشوبهای ماه گذشته اظهار نظر نمی‌کند؟!
جنگ نرم علیه ایران
قریب به‌اتفاق صاحب‌نظران معتقدند نبردی سنگین علیه کشورمان آغازشده؛ نبردی که جنس آن از نوع جنگ‌های نرم است و سربازان آن‌هم رسانه‌های مختلف و صفر و یک‌های دنیای دیجیتال هستند. حال بهتر می‌توان درک کرد که اگر می‌گوییم نحوه تحریم‌های ترامپ نکات کلیدی را در بر دارد، برای این است که کشورمان درگیر نبردی سهمگین در عرصه دنیای دیجیتال شده است. نبردی که از آن برایتان گفتیم بسیار پیچیده‌تر از هک کردن یا ارسال یک ویروس خطرناک است؛ بلکه همه‌چیز درباره استفاده از فناوری‌های نوین برای رسیدن به اهداف مورد نظر برخی کشورها نظیر آمریکا است. وقتی می‌گوییم چرا یک اپراتور چندملیتی خیلی ساده از تیغ تیز تحریم‌ها مستثنا می‌شود، برای این است که همین حالا هم در شرایط اضطرار قرار داریم. همین حالا هم حملات سهمگینی به کشورمان در عرصه فضای دیجیتال و رسانه انجام می‌شود. البته برخی نیز در این شرایط همه تلاششان به فیلترینگ و موارد مشابه آن ختم می‌شود و تصور می‌کنند با فیلتر فلان پیام‌رسان خارجی یا فلان سایت خبری، بهترین دفاع را در برابر حملات دشمن داشته‌اند؛ اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از این اقدامات تأثیر بلندمدت و حتی میان‌مدت هم برای ما نخواهند داشت. ممکن است دشمنان از بستر یک پیام‌رسان برای امیال پلیدی که در سر دارند استفاده کنند و برخی مدیران هم این‌طرف دم‌دستی‌ترین روش ممکن را فیلترینگ می‌دانند. در زمان کنونی که انواع و اقسام فیلترشکن‌های رایگان در دسترس مشترکین است، برای دور زدن فیلترینگ کافی است یکی از این هزاران اپلیکیشن را دانلود و آن را نصب کرد. به‌سادگی آب خوردن نسخه فیلترینگ پیچیده می‌شود؛ می‌ماند این وسط کاربر بخت‌برگشته که بدون اطلاع از آسیب‌های امنیتی و بدافزارهای این به اصطلاح فیلترشکن، قربانی تصمیم شتاب‌زده برای فیلترینگ می‌شود. حال همه این موارد را بگذارید کنار و باز هم توجه کنید آیا اقدامات شخصی مانند ترامپ و آنچه از آن می‌توان دریافت کرد اهمیت بیشتری دارد یا تاکید به فیلترینگ؟! آیا نباید در شرایط کنونی نسبت به دلایل تحریم نشدن یک شرکت چندملیتی که علاقه بسیاری برای گردآوری دیتای شهروندان ایرانی، به هر قیمتی و از هر طریقی(اپراتوری، سرمایه‌گذاری برای فیبرنوری، اسنپ و!) دارد؛ بیشتر حساس باشیم؟! به یاد بیاورید در عرصه نبرد نرم، ابزارهای مورد استفاده متفاوت‌تر از آنچه به نظر می‌رسند، هستند. کافی است کمی دقت‌مان را بیشتر کنیم.

 منبع: مجله تلفن همراه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا