حمایت از پیام رسان های داخلی و ساماندهی فیلترشکن ها را جدی بگیرید

«۱۷۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای از رؤسای قوای سه‌گانه خواستند از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت و فیلترشکن‌ها را ساماندهی کنند.» این خبری بود که اواخر هفته گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. گفته می‌شود بیشتر امضا‌کنندگان این نامه نمایندگان اصولگرا هستند.

موبنا – درهمین راستا، طیبه سیاوشی نماینده اصلاح‌طلب به «ایران» گفت: بروید از آنهایی که این نامه را امضا کرده‌اند و اکثراً هم از اصولگراها هستند سؤال کنید. از این‌رو روزنامه ایران به سراغ نمایندگان اصولگرایی رفت که این نامه را امضا کرده‌اند.

 

نیم نگاه
هدف از این نامه این بود که نباید تنها به استفاده از پیام‌رسان های خارجی محدود شویم بلکه باید از پیام رسان‌های داخلی نیز حمایت شود تا بتوانند کاربران را جذب کنند
فیلترشکن ها دارای تکنولوژی جلوتری از خود سیستم های فیلترینگ هستند بعید است بتوان فیلترشکن‌ها را با محدودیت هایی مواجه کرد. ممکن است در مقاطعی بتوان فیلترشکن ها را مسدود کرد اما در دراز مدت اتلاف هزینه است. از این رو ساماندهی فیلترشکن ها به‌نظر نمی رسد عملی شود

ساماندهی فیلترشکن‌ها
در این نامه به بحث ساماندهی فیلترشکن‌ها اشاره شده است اما براستی منظور نمایندگان از ساماندهی فیلترشکن‌ها چیست و قرار است چه کاری در این زمینه انجام شود. به این سؤال «ایران» تنها دو نفر از نمایندگان پاسخ دادند.
داریوش اسماعیلی نماینده سروستان که یکی از امضا‌کنندگان این نامه است، گفت: فیلترشکن‌های زیادی وجود دارد که در حقیقت بدافزار است از این‌رو به مردم خسارت‌های مالی زیادی وارد می‌کند از این‌رو در این نامه خواسته‌ایم که به این موضوع رسیدگی شود تا مردم دچار ضرر و زیان نشوند. رامین نورقلی‌پور نماینده کردکوی نیز درباره بحث ساماندهی فیلترشکن‌ها گفت: به نظرم فیلترشکن‌ها دارای تکنولوژی جلوتری از خود سیستم‌های فیلترینگ هستند بعید می‌دانم بتوان فیلترشکن‌ها را با محدودیت‌هایی مواجه کرد. ممکن است در مقاطعی بتوان فیلترشکن‌ها را مسدود کرد اما در دراز مدت اتلاف هزینه است. از این‌رو ساماندهی فیلترشکن‌ها به نظر نمی‌رسد عملی شود.
حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی
در این نامه به بحث حمایت‌های داخلی از پیام‌رسان‌های داخلی نیز اشاره شده است. اسماعیلی نماینده اصولگرا در این‌باره گفت: معتقدیم که ما نیز در کشور باید از فضای مجازی و فناوری اطلاعات برای پیام رسانی، کسب و کار و خرید‌و‌فروش استفاده کنیم وگرنه از دنیا عقب می‌مانیم. ما معتقدیم نباید شبکه‌های خارجی مسدود و محدود شود ولی باید با راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات پیام‌رسان‌های داخلی خود را حمایت کرده و روی بستر شبکه ملی اطلاعات منتقل کنیم تا امنیت ملی کشور تهدید نشود. از سوی دیگر کسب و کارها نیز روی بستر شبکه ملی اطلاعات سوق داده می‌شود و دیگر فعالان کسب و کار نیز بر این بستر نگران فعالیت خود نخواهند بود این مدرس دانشگاه افزود: هدف ما این است که اگر پیام رسان‌های داخلی از نظر فنی قوی نیستند به آنها کمک کنیم تا امکانات خود را ارتقا دهند. نیروی‌انسانی کشور توان راه‌اندازی پیام رسان قوی و خوب را دارد. در ناآرامی‌های اخیر کانال‌هایی که در پیام رسان خارجی فعال بودند امنیت ملی ما را تهدید کردند. حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان نیز درباره این نامه گفت: بحث اصلی این است که سرورهای شبکه‌های اجتماعی خارجی در داخل کشور نیست. معتقدیم فضای مجازی کشور بدون هیچ گونه محدودیتی در اختیار خارجی‌ها قرار دارد. شبکه‌ها و پیام رسان‌های خارجی بدون هیچ قید و شرطی در کشور فعال هستند. همان‌طور که دیدید از طریق پیام‌رسان‌های خارجی بحث امنیت ملی کشور به خطر افتاد از این‌رو با این نامه می‌خواهیم تا دولت شبکه ملی اطلاعات را به صورت کامل راه‌اندازی کند تا پیام‌رسان‌های داخلی بر این بستر داخلی شکل بگیرند.
فولادگر با بیان اینکه پیام رسان‌های داخلی قطعاً ضعف دارند، گفت: ولی باید از محصولات داخلی حمایت کرد ما معتقد به محدود کردن فضای مجازی نیستیم بلکه ما نیز اعتقاد داریم باید از تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله پیام‌رسان‌ها استفاده شود. اما همه کشورها فضای مجازی کشور خود را مدیریت و خط قرمزهایی برای آن تعریف می‌کنند در صورتی که ما در کشور بدون تعریف خط قرمزها فضای مجازی کشور را در اختیار فعالان دیگر کشورها قرار داده‌ایم.
سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر یکی دیگر از امضاکنندگان این نامه نیز گفت: بحث اصلی این است که سرورهای پیام رسان‌های خارجی مانند تلگرام و واتس اپ در خارج از کشور است و نمی‌توان آنها را کنترل و نظارت کرد. از این‌رو هر جایی به نفع این پیام رسان‌ها است پای کار هستند و جایی که به نفع‌شان نیست پای کار نمی‌آیند مانند همین اتفاق‌های اخیری که افتاد. نمی‌توان بر موارد اخلاقی تا امنیتی پیام رسان‌های خارجی نظارت کرد. این نماینده مجلس در ادامه افزود: باید روی پیام رسان‌های خارجی از نظر مسائل اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی کنترل صورت بگیرد و موازین اخلاقی و عرفی در کشور رعایت شود ولی از آنجایی که این پیام رسان‌ها در اختیار کشور نیست نمی‌توان به این موارد نیز نظارتی کرد بنابراین باید پیام رسان‌های داخلی حمایت شوند تا کسب و کارها روی این بستر شکل بگیرد چرا که می‌توان از نظر امنیتی، فرهنگی بر فعالیت پیام‌رسان‌ها نظارت کرد. رامین نورقلی‌پور نماینده کردکوی که یکی دیگر از امضا‌کنندگان این نامه است گفت: هدف از این نامه این بود که نباید تنها به استفاده از پیام رسان‌های خارجی محدود شویم باید پیام رسان‌های داخلی نیز حمایت شوند تا بتوانند کاربران را جذب کنند. باید به مردم بگوییم که پیام رسان‌های داخلی نیز وجود دارند و می‌توانند از آنها نیز استفاده کنند. باید بگوییم که امنیت ملی ما مهم است اگر امنیت ملی کشور تهدید شود باید بتوان قبل از اینکه دیر شود جلوی تهدیدات را گرفت.البته به شخصه معتقد به این نیستم که باید با قانون مردم را مجبور به استفاده از پیام رسان‌های داخلی کرد این کار غیرمنطقی است از سوی دیگر با مسدود و محدود کردن شبکه‌های خارجی مخالف هستم.
رفع بی‌اعتمادی مردم
داریوش اسماعیلی نماینده سروستان با اشاره به اینکه قبول دارم که مردم به شبکه‌های اجتماعی داخلی بی‌اعتماد هستند ولی باید اعتمادسازی کرد گفت: نمایندگان با این نامه به‌دنبال اجبار کردن مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و فیلتر کردن شبکه‌های خارجی نیستند، بلکه نمایندگان به‌دنبال حمایت از پیام رسان‌های داخلی هستند تا مردم به این سمت سوق داده شوند تا امنیت ملی کشور به خطر نیفتد. از این‌رو اگر فعالان احساس می‌کنند به قانونی نیاز است، می‌توانند با کمیسیون صنعت، معدن و تجارت در میان بگذارند، چرا که مجلس آمادگی دارد در صورت لزوم به‌قانون به فوریت آن را بررسی و تصویب کند. اعتقادی هم نداریم که دولت باید پیام رسان داخلی راه‌اندازی کند، بلکه معتقدیم باید از پیام رسان‌های داخلی بخش خصوصی حمایت کند و تسهیلاتی ارائه دهد تا ارتقا یابند و برای مردم جذاب شوند.
حمیدرضا فولادگر دیگر نماینده اصولگرای مجلس درباره بحث بی‌اعتمادی‌ای به پیام رسان‌های داخلی گفت: ما نیز قبول داریم که مردم به پیام‌رسان‌های داخلی بی‌اعتماد هستند ولی باید گفت که بی‌اعتمادی‌ای که جلوه‌ای داده می‌شود فراتر از آن چیزی است که وجود دارد به عبارتی به آن شدت نیست که گفته می‌شود چون وقتی تلگرام فیلتر شد افراد زیادی جذب شبکه‌های داخلی شدند و آمار آنها افزایش یافت بنابراین به نظر می‌رسد درباره وجود بی‌اعتمادی بیشتر فضا‌سازی می‌شود. ولی باید مسئولان نیز این اطمینان را به‌مردم بدهند که اطلاعات و پیام‌های آنها تا وقتی که جرمی مرتکب نشده‌اند و جرم آنها محرز نشده است، بررسی نمی‌شود.
سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر نیز با اشاره به اینکه اگر پیام رسان داخلی قوی ایجاد کنیم قطعاً می‌توان مردم را به آن سمت جهت دهی کرد،گفت: باید اعتماد را به مردم برگردانیم و بگوییم که منافع ملی و امنیتی کشور مهم تر است. در همین مدتی که تلگرام فیلتر بود کاربران پیام رسان‌های داخلی افزایش یافت پس اینکه گفته می‌شود به پیام‌رسان‌های داخلی مردم اعتماد ندارند درست نیست. به نظر من باید مردم را به سمت استفاده از پیام رسان‌ها ی داخلی سوق داد و اگر لازم بود باید تلگرام را نیز قطع کرد.
نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز این نامه را امضا کرده، وی معتقد است بر طبق اصل ۴۴ قانون اساسی باید به‌سمت استفاده از تولید داخل حرکت کنیم. قاضی‌پور با بیان اینکه چون ما از تولید داخل حمایت نکردیم بسیاری از کارخانه‌های الکترونیکی در کشور وجود داشت که تعطیل شده‌اند، گفت: پیام رسان‌های داخلی نیز تولید داخل محسوب می‌شوند از این‌رو باید از این پیام‌رسان‌ها حمایت شود نباید کاری کنیم که آنها تعطیل شوند از این‌رو این نامه را امضا کرده ام. قاضی‌پور افزود: اکنون گفته می‌شود که تلگرام ۲ میلیارد دلار ارزش دارد درحالی که ۷۰ درصد آنها ایرانی هستند و این یعنی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ارزش این پیام رسان را ایرانی‌ها ایجاد کرده‌اند و اگر ایرانی‌ها از آن خارج شوند ارزش جهانی آن افت پیدا می‌کند. نمایندگان معتقد هستند ما باید از شبکه‌ای استفاده کنیم که سرورهای آن در ایران باشد تا دشمنان نتوانند به کشور دست درازی کنند.

 منبع: روزنامه ایران | سوسن صادقی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا