نفرین «توتنخامن» صحت دارد؟ (+عکس)

توتنخامن در سن ۱۹ سالگی در حوالی ماه ژانویه بدون آنکه جانشینی از خود برجا بگذارد به صورت غیرمنتظره جان خود را از دست می‌دهد و همین اتفاق باعث می‌شود مقبره او هرگز تکمیل نشود.

موبنا – «توتِنخامن» نام یکی از فراعنه مصر است که بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۲۷ پیش از میلاد مسیح به عنوان یازدهمین فرعون مصر باستان از سلسله هجدهم زندگی می‌کرد. از زمانی که آرامگاه او کشف شد، باستان‌شناسان توتنخامن را به عنوان «پادشاه توت» معرفی کردند. نام او که به مدت ۹ سال پادشاهی عصر نو مصر باستان را برعهده داشت به معنی «تصویر زنده آمون» است.

در سال ۱۹۲۲ میلادی یک باستان شناس به نام «هاوارد کارتر» در منطقه ای به نام دره پادشاهان مقبره توتنخامن را تقریبا دست‌نخورده شناسایی کرد و طولی نکشید که محل دفن این پادشاه مصری به عنوان معروف‌ترین کشف قرن بیستم معرفی شد. با فاصله زمانی کوتاه ماسک توتنخامن به نماد مصر باستان تبدیل شد و دست‌سازه‌های مربوط به زمان حیات او در موزه‌های سراسر جهان به نمایش درآمد. ولی اتفاقی که این پادشاه جوان مصری را مشهور کرد چیز دیگری بود.

آخرین آزمایش‌های صورت گرفته روی DNA توتنخامن نشان داد او پسر یکی از فراعنه مصر بوده است که مومیایی او در مقبره KV55 شناسایی شده است و به احتمال قوی پدرش «آخناتون» نام داشته است. مادر او در اصل خواهر پدر و همسر پدرش بوده است که دانشمندان با اکتشافات باستان‌شناسی هنوز نتوانسته‌اند نام او را شناسایی کنند. با این وجود احتمال می‌رود مومیایی «بانوی جوان» که در مقبره KV35 کشف شده است مادر توتنخامن باشد. از زمانی که مقبره توتنخامن کشف شد و محققان درب آن را باز کردند، چندین مرگ اسرارآمیز مربوط به کسانی که قبر توتنخامن را حفاری کردند گزارش شده است که این مسئله نفرین پادشاه مصری را تقویت می‌کند.

نفرین «توتنخامن» صحت دارد؟ (+عکس)

این طور که یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد، توتنخامن در سن ۱۹ سالگی در حوالی ماه ژانویه بدون آنکه جانشینی از خود برجا بگذارد به صورت غیرمنتظره جان خود را از دست می‌دهد و همین اتفاق باعث می‌شود مقبره او هرگز تکمیل نشود. به همین دلیل تابوت توتنخامن در مقبره دیگری قرار می‌گیرد که نسبت به پادشان آن زمان بسیار ساده‌تر تزیین شده است. با وجود بررسی‌های علمی فراوان، هیچ سابقه‌ای از آخرین روزهای زندگی این پادشاه جوان به دست نیامده است و به همین خاطر نظریه‌های فراوان در مورد علت مرگ توتنخامن وجود دارد. «رالف میشل» یکی از میکروبیولوژیست‌های برتر در دانشگاه هاروارد با انجام بررسی‌های جدید متوجه شد روی دیوارهای مقبره او چند لکه قهوه‌ای وجود دارد و این مسئله نشان می‌دهد پیش از آنکه رنگ‌های تزئینی این دیواره‌ها خشک شود، مصریان باستان مجبور شدند توتنخامن را دفن کنند.

«آلبرت زینک» یکی از انسان‌شناسان بیولوژیکی در موسسه مطالعاتی مومیایی در شهر بولزانو ایتالیا در یک گروه تحقیقاتی حضور داشت تا DNA به دست آمده از ۱۶ مومیایی سلطنتی مصر باستان از جمله توتنخامن را بررسی کند. او با این بررسی‌ها برای نخستین بار فرضیه‌ای را مطرح کرد که بر اساس آن همسر مرموزترین پادشاه مصر باستان مشخص می‌شود. او می گوید «آنخسنامون» زمانی که ۱۳ سال داشت با فرعون ۹ ساله که برادر ناتنی‌اش بود ازدواج می‌کند. در نتیجه این ازدواج شش دختر متولد می‌شود که دختر سوم به نام «آخناتن» به عنوان نخستین همسر پدرش به حکومت می‌رسد. ماه گذشته «زاهی هواس» یکی از مشهورترین باستان‌شناسان جهان موفق شد مقبره او را در دره پادشاهان شناسایی کند.

نفرین «توتنخامن» صحت دارد؟ (+عکس)

از زمانی که مقبره توتنخامن کشف شد بسیاری از افراد در مورد مرگ‌های اسرارآمیز و مشکوک افرادی صحبت کردند که در جریان این اکتشاف حضور داشتند. با این وجود کارشناسان در یک بررسی جدید اعلام کردند از ۵۸ نفری که هنگام باز کردن تابوت توتنخامن حضور داشتند ۸ نفر با گذشت چندین سال جان خود را از دست داده‌اند و مابقی آنها به صورت طبیعی زندگی کردند. از جمله کسانی که زنده ماند «هاوارد کارتر» بود که در سال ۱۹۳۹ میلادی به دنبال ابتلا به بیماری لنفوم در سن ۶۴ سالگی درگذشت. آخرین بازمانده از این گروه «لیدی ایولین هربرت» دختر «لرد کارناروون» بود که او از نخستین افرادی محسوب می‌شود که در نوامبر ۱۹۲۲ وارد مقبره توتنخامن شد و در سال ۱۹۸۰ میلادی در سن ۵۷ سالگی جان خود را از دست داد.  با این وجود مرگ‌های عجیبی که پس از کشف مقبره توتنخامن و بازگشایی مقبره او اعلام کرده‌اند به قرار زیر است:

نفرین «توتنخامن» صحت دارد؟ (+عکس)

  • قناری که «هاوارد کارتر» هر روز به زمین‌های باستانی می‌برد توسط یک مار کبرا که در مصر موجود مقدس است خورده شد.
  • «ریچارد بثل» منشی جوان «هاوارد کارتر» و پدرش «لرد وست‌بری» به طور ناگهانی جان خود را از دست دادند.
  • پروفسور لافلور مدیر مطالعه روی اشیاء‌ به دست آمده از مقبره توتنخامن ناپدید شد.
  • همسر «لرد کارناروون» یک باستان‌شناس سرشناس به نام «داگلاس رید» بود که با فاصله زمانی کوتاه از دنیا رفت.
  • یک استاد دانشگاه به نام «داگلاس دری» که آن زمان در فعالیت‌های باستان‌شناسی همکاری داشت به صورت مشکوکی فوت شد.
  • کارشناسان مصری برای آنکه از فعالیت‌های باستانی انگلیسی‌ها در آن زمان اطمینان حاصل کنند یک کارشناس مورد اطمینان را به دره پادشاهان فرستاده بودند که او به طور مشکوکی از دنیا رفت.

این طور که اعلام شده است، در مجموع ۲۷ باستان‌شناس و دانشمندان طی مدت کوتاهی پس از کشف توتنخامن از دنیا رفتند و همین مسئله شایعه «انتقام توتنخامن» و نفرین پادشاهان مصر باستان را به وجود آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا