دلسوزانی که ناخودآگاه قاتل می‌شوند

ساعت ۱۸ و ۳۶ دقیقه روز گذشته با انحراف یک پژو پارس در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۹ عابر پیاده در کنار جاده زیر گرفته می‌شوند تا یک حادثه متفاوت را در این استان رقم بزند و علاوه بر راننده و جاده، ضلع سومی به نام شاهدان صحنه تصادف نیز در خونین‌تر شدن آن نقش …

ساعت ۱۸ و ۳۶ دقیقه روز گذشته با انحراف یک پژو پارس در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۹ عابر پیاده در کنار جاده زیر گرفته می‌شوند تا یک حادثه متفاوت را در این استان رقم بزند و علاوه بر راننده و جاده، ضلع سومی به نام شاهدان صحنه تصادف نیز در خونین‌تر شدن آن نقش مهمی را بازی کنند.

جلال‌ پورانفرد در گفت‌وگو با فارس ضمن تأیید این حادثه مرگبار تعداد کشته‌های این تصادف را تا این لحظه دو نفر اعلام کرد و گفت: در این حادثه تصادف که در شهر مادوان (بالا) اتفاق افتاد، به دلایل نامعلومی یک دستگاه پژو پارس در این منطقه مسکونی از جاده منحرف می‌شود و ۹ عابر پیاده را در این شهر زیر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بلافاصله سه دستگاه آمبولانس ۱۱۵ به محل اعزام شدند، افزود: یکی از مصدومان در دم جان باخت و یکی دیگر از مصدومان در بیمارستان جان خود را از دست داد.

پورانفرد کشته‌های این حادثه مرگبار را دو زن ۳۵ و ۴۰ ساله اعلام کرد و از وخیم بودن حال سه تن از مصدومان خبر داد.

وجه تمایز تصادفات در استان کهگیلویه و بویراحمد

اما این همه خبر نیست و آنچه این تصادف و بسیاری از تصادفات دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد را با سایر تصادفات متمایز می‌کند، واکنش مردم و شاهدان چنین صحنه‌هایی هستند که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد هر چند ممکن است این واکنش‌های نابجا در بسیاری از نقاط کشور نیز اتفاق بیفتد.

متأسفانه در این صحنه تصادف از ۹ مصدوم حادثه تنها یک نفر با آمبولانس به بیمارستان اعزام شد و هشت نفر دیگر از سوی مردم عادی و با خودروهای شخصی به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اعزام شدند که کاری بسیار خطرناک و مرگبار است.

با عوامل بیمارستان شهید بهشتی و عوامل ۱۱۵ در این استان حاکی از آن است که بیماری که با آمبولانس و تحت مراقبت‌های اولیه به بیمارستان اعزام شد، تقریبا از مرگ ناشی از خونریزی نجات یافته و با وضعیت بهتری تحت مداوا است ولی یکی از مصدومانی که به وسیله خودروی شخصی حمل شدند، جان باخته و سه تن دیگر وضعیت بسیار حادی دارند و بقیه نیز تحت درمان هستند.

حمل غیراصولی مصدوم موجب کشته شدن او می‌شود

نکته در این است که اگر فرد مصدوم و حادثه‌دیده در صحنه تصادف به شیوه‌های علمی و پزشکی حمل نشود علاوه بر ضربه ناشی از تصادف ممکن است در اثر عوامل جانبی همانند خونریزی و آسپیره شدن جان خود را از دست بدهد.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و وفوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تأیید این موضوع تأکید کرد:‌ مردم و شاهدان تصادفات باید این را بدانند که به هیچ وجه نباید به فرد تصادفی دست بزنند بلکه باید به موقع اورژانس ۱۱۵ را در جریان قرار دهند و تا آمدن آمبولانس صبر کنند.

حضور به موقع آمبولانس‌ها و عجول بودن برخی حاضران حوادث

پورانفرد با بیان اینکه در عمده تصادفات از جمله حادثه مذکور، آمبولانس‌های این مرکز به موقع در صحنه حاضر شدند، تصریح کرد:‌ مردم و حاضران بلافاصله اقدام به حمل مصدومان کردند که این موضوع بسیار خطرناک و مرگ‌بار است.

وی گفت:‌ قطع نخاع، باز شدن و تشدید شکستگی‌ها و بازگشت محتویات استفراغ و خون به ریه و خفه شدن مصدوم از مواردی است که با حمل مصدوم توسط افراد غیرمتخصص موجب کشته شدن حادثه‌دیدگان می‌شود.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و وفوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:‌ برخی کشته‌شدگان حوادث رانندگی اگر با خودروهای شخصی و از سوی مردم عادی به بیمارستان اعزام نشوند، احتمال نجات آن‌ها بسیار بالا است کما اینکه در همین حادثه مذکور مصدومی که با آمبولانس اعزام شد با وجود وخیم بودن وضعیتش ولی نجات پیدا کرد.

به هیچ عنوان به فرد مصدوم دست نزنید

وی مصرانه از مردم خواست تا به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به حمل و اعزام حادثه‌دیدگان به مراکز درمانی نکنند.

پورانفرد ابراز داشت: آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ مجهز به دستگاه‌ها و تجهیزات درمانی هستند که اگر مردم خونسرد بوده و عجول نباشند، به راحتی می‌توان از کشته شدن بسیاری از مصدومان جلوگیری کرد.

دوستی‌های خاله‌خرسه برخی حاضران با حادثه‌دیدگان

به گزارش فارس، حوادث رانندگی در جاده‌های غیراستاندارد و با بی‌احتیاطی‌های فراوان در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمره اخبار تکراری و روتین تبدیل شده ولی آنچه بیش از وقوع تصادفات نگران‌کننده‌تر است واکنش‌های شاهدان این تصادفات است که با اندکی آگاهی می‌توانند ناجی یا قاتل یک مصدوم باشند.

بدون شک مصدومی که به وسیله یک فرد نابلد جابجا می‌شود یا از جای خود بلند می‌شود،‌ یک قدم به مرگ نزدیک‌تر می‌شود و آن فرد ناآگاه بدون آنکه بداند موجب کشته شدن انسانی بیگناه می‌شود.

دلسوزی‌هایی که برخی از شاهدان و حاضران در حوادث رانندگی دارند کاملا”‌ بیجا و دوستی خاله‌خرسه است که اگر این آگاهی در جامعه افزایش پیدا نکند، کشته‌های حوادث رانندگی روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شوند.

افراط و تفریط‌های شاهدان صحنه‌های تصادف

این دلسوزی‌های کشنده از برخی مردم در حالی است که برخی دیگر از شاهدان یک صحنه تصادف در جایی که باید آبی روی خودروی آتش‌گرفته بریزند یا با گوشی همراه خود شماره ۱۱۵ را بگیرند، با همین گوشی‌ها در حال فیلم گرفتن از صحنه تصادف هستند که واقعا دردناک است.

آنچه در این بین مسلم است افراط و تفریط‌هایی است که یا از شدت دلسوزی و ناآگاهی مصدومی را به اشتباه و قبل از رسیدن مناجیان جاده‌ها حمل می‌کنیم و یا از روی بی‌خیالی و بی‌مسئولیتی به جای گرفتن شماره ۱۱۵ و اعلام خبر تصادف با گوشی همراه خود، در حال فیلم گرفتن و انتشار آن در رسانه‌های مجازی هستیم.

افرادی که ناخودآگاه مرتکب چنین خطاهای نابخشودنی می‌شوند در خلوت به این اقدام خود کمی فکر کنند و در ذهن خود مرور کنند که نباید به مصدومان حوادث رانندگی قبل از رسیدن عوامل اورژانس ۱۱۵ دست بزنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا