ایده محققان چینی برای انهدام زباله‌های فضایی با لیزر

محققان چینی طرحی مبنی بر پاکسازی زباله‌های فضایی اطراف مدار زمین با استفاده از لیزرهای فضایی را ارائه دادند.

موبنا – این ممکن است موضوعی علمی-تخیلی به ‌نظر برسد اما محققان در چین برای مراقبت از مدار زمین پیشنهادی جسورانه برای از بین بردن زباله‌های اطراف آن با استفاده از لیزرهای غول‌پیکر را ارائه داده‌اند.

یک مقاله توسط دانشمندان دانشگاه مهندسی نیروی هوایی در شهر شیان کشور چین توضیح می‌دهد که چگونه لیزرهای فضایی می‌توانند با تبدیل زباله‌های فضایی بزرگ به قطعات کوچک‌تر مضرات آنها را به طور بالقوه‌ای کاهش دهند.

فضاپیما و ماهواره‌ها در حال حاضر در معرض خطر برخورد با حدود ۲۰ هزار اشیا قابل ردیابی هستند که به عنوان زباله‌های فضایی طبقه‌بندی می‌شوند.

این‌ زباله‌ها، ماهواره‌های قدیمی و همچنین قطعات حاصل از تجزیه، فرسایش و برخورد موشک‌های استفاده شده از اشیاء ساخته شده توسط انسان را شامل می‌شوند. ناسا تخمین می‌زند که بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه از زباله‌های مدار اطراف زمین کوچک‌تر از یک سانتی‌متر هستند.

این تیم چینی شبیه‌سازی یک ایستگاه لیزری را انجام داد و نتیجه گرفت که این می‌تواند یک روش موثر برای پاکسازی مدار زمین باشد. به گفته آنها، شبیه‌سازی، مبنای تئوری لازم را برای استقرار یک ایستگاه لیزر فضایی و کاربرد آن برای حذف زباله‌ها توسط لیزرهای فضایی را فراهم می‌کند.

این تیم می‌گوید: تغییرسرعت زباله‌های فضایی پس از تخریب توسط ایستگاه لیزر فضایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و مانور پاکسازی مدار زمین از زباله‌های فضایی توسط ایستگاه لیزری لیزر مدل ‌سازی شده و مورد مطالعه قرار گرفته است.

این تحلیل مبنای تئوری لازم برای استقرار ایستگاه لیزری فضایی و استفاده بیشتر از آن برای حذف زباله‌های فضایی را فراهم می‌کند. زباله‌های که با سرعت بالا در حال چرخش در اطراف سیاره هستند، تهدیدی جدی برای ماموریت‌های فضایی آینده محسوب می‌شوند. در سال ۲۰۰۷، یک ماهواره چینی برای آزمایش تکنولوژی ضد ماهواره‌ای عمدا منهدم و به چندین تکه خرد شد.

یک ماه بعد، یک موشک روسی که به طور تصادفی منفجر شد، بیش از ۱۰۰۰ قطعه زباله‌ فضایی را در آسمان پرتاب کرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا