چین فاتح نمایشگاه «سی ای اس» امریکا

یک چهارم غرفه های بزرگ‌ترین نمایشگاه فناورانه جهان یعنی CES در اختیار چین قرار داشت.

موبنا – لاس‌وگاس امریکا امسال نیز به روال هرساله میزبان CES، بزرگ‌ترین نمایشگاه فناورانه جهان بود؛ نمایشگاهی که آینده را به تصویر می‌کشد چرا که بسیاری از ایده‌ها و ابتکارات ارائه شده در این نمایشگاه هنوز راه درازی تا رسیدن به مرحله تولید محصول دارند. CES بزرگ‌ترین محل برای گرد هم آمدن فعالان عرصه فناوری و همچنین معرفی استارتاپ‌های برتر جهان است که بزودی به بزرگان فناوری تبدیل می‌شوند. این نمایشگاه که برای نخستین بار در سال ۱۹۶۷ برگزار شد، امسال در پنجاهمین دوره خود با شعار «شهر هوشمند» هفته گذشته برگزار شد. در این رویداد ۴ روزه، چینی‌ها نشان دادند که عزم جدی برای حضور فناورانه در جهان دارند.

نیم نگاه
امسال بیش از ۳هزار و ۹۰۰ کمپانی ازجمله تولیدکنندگان، توسعه دهندگان، فعالان حوزه سخت افزار،
نرم افزار، تولید محتوا و.. در نمایشگاه۲۰۱۸ CES شرکت کردند و محصولات خود را در ۴هزار و ۵۰۰ غرفه مقابل چشم بیش از ۱۷۰هزار بازدیدکننده از ۱۵۰ کشور جهان قرار دادند.
Aflac روباتی به شکل اردک است که ویژه کودکان سرطانی طراحی شده است. این روبات هوشمند دارای ۵سنسور لمسی در زیر بال‌ها، چانه و کمر است و کودک می تواند احساسش را با این اسباب بازی روباتیک در میان بگذارد.

نمایشگاه متفاوت امسال
امسال بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ کمپانی ازجمله تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان، فعالان حوزه سخت‌افزار، نرم‌افزار، تولید محتوا و… در نمایشگاه ۲۰۱۸ CES شرکت کردند و محصولات خود را در ۴ هزار و ۵۰۰ غرفه مقابل چشم بیش از ۱۷۰ هزار بازدیدکننده از ۱۵۰ کشور جهان قرار دادند. برگزاری جلسات و میزگرد و سخنرانی و همچنین برپایی بیش از ۳۰۰ کنفرانس با حضور بزرگان عرصه فناوری، بخش دیگری از این نمایشگاه بود. در این نمایشگاه از خودروهای خودران و وسایل خانه که با فناوری اینترنت اشیا کار می‌کنند گرفته تا فناوری واقعیت افزوده (AR)، خانه‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و… به نمایش درآمد. اما امسال این نمایشگاه با همیشه تفاوت‌هایی داشت که یکی از آنها قطع برق در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناورانه جهان بود که بسیاری آن را یک ضعف بزرگ برای نمایشگاهی با این ابعاد و سابقه دانستند. در واکنش به این بی نظمی و مشکلاتی که به وجود آمد، کمپانی اینتل در توئیتر اینتل نوشت: بعد از رونمایی از ۵G در نمایشگاه، این قطعی برق دومین رخداد قابل توجه در CES شد. هشتگ CESblackout‌# نیز به تمسخر گرفته شد و یکی از کاربران نوشت: یک نفر به الکسا بگوید لامپ‌ها را روشن کن. یکی دیگر از تفاوت‌های نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته حضور معنادار کمپانی‌های چینی بود به گونه‌ای که تعداد غرفه‌های چینی نمایشگاه امسال لاس‌وگاس، ۴ برابر شده و این رقم به هزار و ۵۵۱ عدد رسید در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۴۰۰ عدد بوده است.
البته باید گفت که بزرگ‌ترین گروه چینی از «شنزن» چین به این نمایشگاه آمده بودند، چرا که ۴۸۲ گروه از این منطقه بودند. مطابق آمار CTA برگزار کننده این رویداد، این نمایشگاه ۴ هزار و ۵۰۰ غرفه داشت و در کل، هزار و ۵۵۱ کمپانی چینی ثبت نام کردند تا محصولات فناورانه و اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری خود را نمایش دهند. با توجه به حضور گسترده چینی‌ها، این ارقام نشان می‌دهد کمپانی‌ها و تولیدکنندگان چینی به دنبال افزایش نفوذ خود در جهان بویژه در حوزه محصولات الکترونیک هستند. ازجمله برندهای معروف چینی حاضر در این رویداد، هوآوی بود و البته گفتنی است علاوه بر شرکت‌های زیادی که از شنزن راهی لاس‌وگاس شده بودند، ۷۸ کمپانی نیز از Dongguan شهری نزدیک به شنزن که حالا دیگر یکی از قطب‌های تولید محصولات الکترونیک است به این نمایشگاه آمده بودند.
روبات‌ها در کانون توجه
روبات‌ها امسال توجه بسیاری از کاربران را در لاس‌وگاس به خود جلب کردند. یکی از این روبات‌ها Kuri است که کارآیی بسیاری دارد. این روبات می‌تواند موسیقی مورد علاقه کاربر را پخش کند و یک همبازی خوب برای کودکان باشد، چرا که می‌تواند یک داستان را بارها برای کودک نقل و وی را کاملاً سرگرم کند. این روبات حتی می‌تواند هر روز صبح به شما صبح‌بخیر بگوید و هنگام بازگشت از محل کار نیز خوشامدگویی و تلاش کند تا خستگی از تن‌تان دربیاید.
روبات Aeolus نیز که امسال در این نمایشگاه معرفی شده، می‌تواند در تمیز کردن خانه فعالیت داشته باشد. این روبات می‌تواند خانه را جارو بکشد و زمین را تمیز کند و ازآنجا که اشیا را کاملاً می‌شناسد، درک می‌کند که باید کدامیک از وسیله‌ها را از روی زمین بردارد. این روبات همچنین می‌تواند به عنوان یک روبات امنیتی مورد استفاده قرار بگیرد و از خانه شما بخوبی حفاظت کند.
همچنین ازآنجا که Aeolus با دستیار صوتی الکسا محصول کمپانی آمازون کار می‌کند، کاربر می‌تواند به راحتی با این روبات حرف بزند و از تنهایی دربیاید. هرچند طراحی این روبات در مرحله آزمایشی قرار دارد و هنوز قیمتی برای آن مشخص نشده است ولی به نظر نمی‌رسد در نهایت با قیمت بالایی به بازار عرضه شود. یکی دیگر از روبات‌هایی که امسال در این نمایشگاه به نمایش درآمد، Winbot X from Ecovacs ، روباتی برای تمیز کردن شیشه‌هاست که می‌تواند بدون اتصال به سیم براحتی شیشه‌ها را تمیز کند. این روبات به گونه‌ای طراحی شده است که اگر در حال جدا شدن از شیشه باشد و احتمال افتادن آن برود، می‌تواند دوباره خود را به شیشه بچسباند تا مانع شکستن و تخریب روبات شود.
Robo Mantis نیز یک روبات چهارپاست که می‌توان از آن برای امدادرسانی در شرایطی مانند زلزله، سیل و… کمک گرفت. این روبات که از انسان بلندتر است قرار است در عملیات بعدی روی کره مریخ فضانوردان را همراهی کند.
Aflac نیز روبات دیگری به شکل اردک است که ویژه کودکان سرطانی طراحی شده است. این روبات هوشمند دارای ۵ سنسور لمسی در زیر بال‌ها، چانه و کمر است و کودک می‌تواند احساسش را با این اسباب بازی روباتیک در میان بگذارد. اگر کودک خوشحال و سرحال باشد، اردک هم با وی همراهی می‌کند ولی اگر درد داشته باشد یا غمگین باشد، اردک هم رفتارش را تغییر می‌دهد و با وی همدردی می‌کند. این اردک روباتیک درواقع به کودک کمک می‌کند تا بفهمد که وی تنها نیست و کودکان دیگری هم با این وضعیت روبه رو هستند ولی تلاش می‌کنند تا بهبود یابند. این اردک روباتیک همچنین به کودکان کمک می‌کند تا از شیمی درمانی نترسند. گفتنی است که این روبات کاملاً می‌تواند ضدعفونی شود تا حتی در روزهای قرنطینه نیز بتواند با کودک همراه باشد.
یکی دیگر از روبات‌های هوشمند امسال یک روبات با نام Aibo به شکل سگ است که تجربه آموزش به یک سگ را شبیه‌سازی کرده است. این سگ روباتیک هوشمند نیز که توسط کمپانی سونی تولید شده است، بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.
ارائه محصولات متنوع
تلویزیون ۶۵ اینچی محصول کمپانی ال‌جی که مانند پوستر جمع می‌شود، جدیدترین نوآوری این شرکت در نمایشگاه امسال CES بود. این تلویزیون بسیار جالب است، چرا که کاربر می‌تواند پس از تماشای آن، تلویزیون را مانند پوستر جمع کرده و آن را کنار بگذارد. این کمپانی کره‌ای البته از نظر اسپیکرها نیز امسال بسیار موفق عمل کرد و یک اسپیکر مجهز به دستیار گوگل را ارائه داد. اسپیکر ThinQ به فناوری صوتی Meridian مجهز شده است و نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کرد. البته سامسونگ نیز تلاش کرد تا میدان را خالی نکند و یک تلویزیون جدید ارائه داد که جزو بهترین‌های سینمای خانگی در این نمایشگاه محسوب می‌شد. این کمپانی یخچال هوشمند خود را نیز به دستیار صوتی مجهز کرد و محصول تازه خود را در لاس وگاس به نمایش گذاشت. AEE Selfly نیز یکی دیگر از جذابیت‌های نمایشگاه CES لاس‌وگاس امسال بود. این وسیله کوچک درواقع یک دوربین بیش از دوربینی که در گوشی هوشمند شما قرار گرفته را در اختیار دارد و البته برای گرفتن عکس سلفی باید آن را به هوا پرتاب کنید تا به دلخواه و دستور شما عکس بگیرد یا اینکه فیلم ویدئویی باکیفیت را ضبط کند.
این وسیله که برخی نیز آن را یک پهپاد کوچک می‌دانند دارای ۴ ملخ است و می‌تواند تا ۴ دقیقه در آسمان پرواز کند. حتی اگر باتری دوم را به همراه داشته باشید و آن را فراموش نکنید، می‌توانید این زمان پرواز را دو برابر کنید و بهترین تصویر یا فیلم را بگیرید. Somnox نیز یکی دیگر از عجایب نمایشگاه امسال بود؛ یک بالش
کلیه مانند که درواقع یک روبات است. این روبات به محض اینکه به تختخواب می‌روید می‌تواند به منظم شدن تنفس شما کمک کند و لالایی بخواند یا یک کتاب مورد علاقه رابرای شما به صورت قصه بگوید.
این روبات همچنین می‌تواند موزیک‌های لایت و بسیار آرام را برایتان پخش کند تا خوابی راحت تر و آرام تر داشته باشید و صبح فردا با انرژی مضاعفی از خواب بیدار شوید. UV Sense نیز یک سنسور از شرکت آرایشی و بهداشتی اورآل است که روی ناخن وصل می‌شود و می‌تواند به کاربر یادآوری کند که اشعه ماورای بنفش خورشید از حد مرز عبور کرده و نوبت به تجدید کرم ضد آفتاب یا دور شدن از نور خورشید رسیده است. این سنسور که به باتری نیازی ندارد، با یک اپلیکیشن ویژه همراه است و می‌تواند این هشدارها را از طریق اپلیکیشن تلفن هوشمند به کاربر اطلاع بدهد. این سنسور که به ناخن می‌چسبد، با بهایی کمتر از ۵۰دلار در تابستان ۲۰۱۸ راهی بازار خواهد شد.

 منبع: روزنامه ایران | میترا جلیلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا