گمرک تمام الکترونیک

تمام الکترونیک شدن خدمات گمرکی ، یکی از ضروریات بخش گمرک در کشور است زیرا این مساله باعث می‌شود تا درصد خطا در این زمینه به حداقل برسد.

موبنا – در همین راستا گمرک کشور برای کمک به تولیدکنندگان و همچنین بهبود فضای کسب و کار و همگام با اهداف خود در راستای تمام الکترونیک شدن خدمات خود قدم برداشته است. در این زمینه گمرک اعلام کرده است: به زودی تمامی عملیات و فرآیندهایی که مخاطب آن واحدهای تولیدی هستند، تنها با اطلاعات دریافتی از سامانه «مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص» به صورت سیستمی، خودکار و بدون دخالت کاربر مدیریت خواهد شد.

استفاده از خدمات الکترونیک در همه موارد

بر اساس این گزارش واحدهای تولیدی می‌توانند برای تنظیم اظهارنامه صادراتی از محل مواد اولیه، پروانه‌های ورود موقت و واردات قطعی و موارد مشابه، معافیت چهار درصدی مالیات علی الحساب، همچنین محاسبه کیل مصرف و استرداد پروانه‌های وارداتی و تسویه ورود موقت از خدمات الکترونیکی گمرک استفاده کنند. همچنین عملیات مرتبط با ترخیص کالاهای تولید شده در مناطق آزاد و ویژه، بهره وری از امکان ترخیص نسیه، معیارهای سلکتویته گمرک در سالن و درب خروج برای شرکت های تولیدی و صدور اجازه حمل یکسره کالا در مبادی ورودی هو شمند شده و از طریق سامانه «مدیریت کالا و خدمات پس از ترخیص» امکان‌پذیر است. افزون بر این امکانات، واحدهای تولیدی از طریق ثبت نام در این سامانه می‌توانند از تسهیلات دیگری بهره‌مند شوند. عضویت در سامانه «مدیریت‌کالا» برای تولید کنندگان، تسهیل ورود کالا در مسیرهای سبز و امکان اظهار قبل از ورود و حمل یک‌سره، تسهیل انجام تشریفات گمرکی برای تولیدی‌های مستقر در مناطق آزاد و ویژه و همچنین تسهیل در جابه‌جایی کالا با صدور پته خروجی از انبار تولیدی جهت استعلام نیروهای انتظامی را به دنبال خواهد شد.

مزایای گمرک الکترونیک

از دیگر مزایای مهم این اقدام که به نهادینه کردن برنامه‌ریزی برای تولید خواهد انجامید، برقراری ارتباط موثر بین جامعه دانشگاهی و صنعتی در راستای کمک به نیازهای شرکت‌های تولیدی و بهبود فضای کسب و کار شرکت‌های تولیدی با بهره‌وری از زیرسامانه بازار به منظور معرفی خدمات و محصولات به تجار داخل و خارج کشوراست. همچنین بر اساس تفاهمات صورت گرفته با سازمان‌های همجوار، صحت اطلاعات محصولات و مواد اولیه مرتبط با هر محصول در بازه زمانی مشخصی توسط سازمان همجوار مربوطه مورد تایید قرار می‌گیرد و هرگونه توقف و عدم بهره‌مندی از تسهیلات در هنگام انجام فرآیندهای گمرکی به دلیل ارائه اطلاعات محصول و مواد اولیه خلاف واقع که مورد تایید سازمان‌های همجوار متولی قرار نگیرد، برعهده واحد تولیدی مربوطه است.

 منبع: روزنامه قانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا