قطع شریان زندگی‌هزاران نفر توسط فیلترینگ تلگرام

اعتراضاتی در ایران حادث شد و برخی جریان‌ها با استفاده از این نوع واکنش‌های اجتماعی سعی کردند تا علیه نظام جمهور اسلامی طرح‌هایی را اجرایی کنند که البته با اقداماتی این نقشه‌ها به نتیجه نرسید.

موبنا – با توجه به وضعیتی که در آن بازه زمانی برای کشور ایجاد شده بود، برخی نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند تا فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را محدود کنند تا شاید جلوی انتشار مطالب مربوط به این اعتراضات و همچنین ارسال شایعات را در ایران بگیرند. البته به ادعای برخی این اقدام نتیجه مشخصیی نیز داشت و تا حدودی در پایان رسیدن اعتراضات بی‌تاثیر نبود اما بعد از آن بسیاری از افراد جامعه و همچنین آن‌هایی که مسئولیتی در بخش‌های مختلف داشتند، سعی کردند تا به پایان فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام پایان دهند ولی موفق نشدند. در این بین برخی از مخالفان این برنامه‌های اینترنتی نیز بهانه‌های خود را برای ادامه فیلترینگ داشتند ولی برای مردم قابل قبول نبود. البته غیر از انسداد شریان انتقال اطلاعات توسط فیلترینگ، این تصمیم یک ضرر بزرگتر نیز دارد و آن تعطیلی کسب‌وکار بسیاری از مردم این مرز وبوم است. آن‌ها که با وجود رکورد فراوانی ونبود اشتغال با بهره‌گیری از استعدادهای خود اشتغالی را ایجاد کرده بودند و در فضای مجازی از طریق تلگرام به گذران زندگی می‌پرداختند، این روزها به دلیل فیلترینگ، به مشکل خوردند.

مشکل روی مشکل

مردمی که به حق برای بیکاری و معیشت اعتراض کرده بودند این روزها نه تنها مشکل آن‌ها حل نشد بلکه برای بخشی دیگر از مردم جامعه که شغل داشتند نیز دردسر ایجاد شده است و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

اخلال در کسب حلال

مسئولان نیز به این وضعیت نگاه مثبتی ندارند. برای مثال پروانه مافی، عضو فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از ادامه فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام، گفت: اگرچه تلگرام آسیب‌هایی برای جامعه ایرانی به همراه داشته است اما فیلتر راه مقابله با این آسیب‌ها نخواهد بود چراکه بیش از ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و افراد بیشتری به طور غیررسمی از این طریق ارتزاق می‌کنند؛ این افراد عموما شامل گروه‌های سنی جوان و زنان می‌شوند اما با فیلتریگ تلگرام همه آن‌ها از کار بیکار شده‌اند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه کسب و کارهای سینمایی پس از فیلترینگ با بیش از ۷۰درصد آسیب اقتصادی رو به رو شده‌اند، توضیح داد: از آنجا که صدا وسیما هیچگاه حمایت مناسب و مشخصی از آثار هنری نکرده و این آثار از تبلیغات شهری نیز محروم هستند، اصلی‌ترین تبلیغات برای آن‌ها از طریق فضای مجازی صورت می‌گرفت اما فیلترینگ تاثیر بسیار منفی بر وضعیت اقتصادی سینماها و تئاترهای مختلف گذاشته است. وی با تاکید بر اینکه دولت براساس برنامه ششم توسعه موظف به ایجاد۹۰۰ هزار تا یک میلیون ۲۰۰هزار شغل هر سال تا پایان برنامه شده است، افزود: فضای مجازی یکی از زیربناهای اصلی برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور محسوب می‌شود اما گرفتن آن از مردم می‌تواند موجبات بحران شغلی و اجتماعی را در کشور فراهم کند بنابراین باید هر چه سریع‌تر شرایط را به حالت عادی بازگرداند. مافی بیان کرد: مردم خودشان به صورت خودجوش فضای مجازی را تبدیل به یک فرصت شغلی مناسب کرده‌اند و گرفتن این فرصت از آن‌ها و اضافه کردن شان به سیل بیکاران جامعه، اتفاق بسیار ناخوشایندی است. عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین بر ضرورت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و ایجاد جایگزین‌های داخلی برای فضاهای مجازی موجود تاکید کرد.

چشم به راه تصمیمی کارشناسی

همواره تصمیماتی کارشناسی نیست و از روی احساسات و عجله گرفته می‌شود در آینده‌ای نزدیک سبب پشیمانی شده و تنها هزینه‌های آن برای کشور برجا می‌ماند. امیدواریم مسئولان با توجه به آن‌که مردم ایران برای مشکلات اقتصادی در آن روزهای ابتدایی اعتراضات به خیابان‌ها آمده بودند، صدای آن را بشنوند و نگذارند تا مشکلات معیشتی بیش از پیش بر ملت فشار بیاورد. حال که مردم با وجود تمام مشکلات به نوعی با اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کند نان شب خود را به صورت حلال کسب کنند، نباید باتصمیمات این‌چنینی راه را بر آن‌ها بست.

 منبع: قانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا