بیماری آلزایمر مانند ویروس سرماخوردگی منتشر می‌شود

کارشناسان بر اساس آخرین بررسی خود به این نتیجه رسیدند که پروتئین عامل ابتلا به بیماری آلزایمر مانند ویروس آنفلوآنزا می تواند شیوع پیدا کند.

موبنا – دانشمندان برای نخستین بار با کشف نشانه‌هایی در بدن انسان زنده این فرضیه را مطرح کردند که پروتئین تائو (Tau) عامل ابتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند از یک نورون به نورون دیگر مغز منتقل شود و گسترش یابد. اگرچه این انتقال به صورت مستقیم مشاهده نشده است، ولی یافته‌های جدید این مسئله را نمایان کرد که زوال عصبی و کاهش توانایی‌های نورون‌ها می‌تواند پیشرفت بیماری موثر باشد و البته، اتفاق مذکور می‌تواند این نظریه را مطرح کند که فرآیند مذکور با آسیب‌های جدی که به مغز وارد می‌کند بخش اعظم حافظه و قدرت شناخت را از بین می‌برد.

تائو یکی از دو پروتئینی محسوب می‌شود که توده‌های غیرمعمول در مغز را ایجاد می‌کند و در نهایت بیماری آلزایمر در فرد مشاهده می‌شود. دانشمندان برای سال‌های طولانی مطالعات گسترده انجام دادند تا دریابند چه عاملی در بروز این شرایط بیشترین تاثیر را دارد و بهترین هدف برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری چه چیزی است. پروتئین تائو در داخل نورون‌های مغز یافت می‌شود و پس از گذشت مدتی اقدام به کشتن نورون‌ها می‌کند. در این میان بتا-آمیلوید که پروتئین دیگر در بروز بیماری آلزایمر محسوب می‌شود دست به کار می‌شود تا پلاک‌های مخرب را خارج از سلول‌های مغزی شکل دهد.

بیماری آلزایمر مانند ویروس سرماخوردگی منتشر می‌شود

محققان در دانشگاه کمبریج بریتانیا اسکن‌های حاصل از دو تکنیک ویژه تصویربرداری مغزی شامل تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) را در ۱۷ بیمار مبتلا به آلزایمر در اختیار گرفتند و هر دو تصویر برای هر یک از بیماران را روی یک نقشه تحلیلی کنار هم قرار دادند تا شیوع پروتئین تائو و ارتباطات عملکردی مغز را تحلیل کنند. این بررسی نشان داد که چگونه پروتئین‌های تائو از یک نورون به نورون دیگر انتقال میابند تا فضای گسترده‌تری را اشغال کنند. دانشمندان همچنین دریافتند بیشترین غلظت پروتئین مخر مخرب تائو در نواحی مختلف مغز بر اساس انتقال این پروتئین شبیه به نحوه انتشار ویروس آنفلوآنزا گسترش میبد و بر این اساس ارتباطات اجتماعی از جمله اتفاقاتی محسوب می‌شود که می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری را ارتقا دهد.

این گروه تحقیقتی از اتفاق مذکور به عنوان نوی فرآیند «گسترش انتقال عصبی» در بیماران مبتلا به آلزایمر یاد کردند. لازم به ذکر است پیش از این انتقال بیماری آلزایمر به این شکل در موش‌ها به اثبات رسید و این نخستین باری بود دانشمندان انتقال عصبی پروتئین عامل ابتلا به آلزایمر را در انسان‌ها هم به اثبات رساندند.

«توماس کوپ» مدیر این گروه تحقیقاتی در این خصوص گفت: «این اتفاق بسیار عجیب بود که متوجه شدیم نحوه شیوع بیماری آلزایمر مانند ویروس آنفلوآنزا است و پروتئین عامل ابتلا به این بیماری می‌تواند بین افراد هم منتقل شود. پروتئین تائو در یک نقطه فعالیت خود را آغاز می‌کند و سپس از یک نورون و سیناپس به نورون بعدی انتقال میابد و از یک محل به محل دیگر می‌رود تا شیوع پیدا کند».

با توجه به اینکه مطالعات حاضر روی آلزایمری‌ها با شدت‌های مختلف بیماری به انجام رسید، کارشناسان همچنین موفق شدند این مسئله را ثابت کنند که چطور پروتئین تائو می‌تواند در مغز یک فرد فعالیت‌های گسترده‌تری انجام دهد و نواحی وسیع‌تری را به خود اختصاص دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا