تولید حسگر خوردنی یابنده اطلاعات گوارشی

محققان به تازگی به مدد یک ابداع جدید دریافته‌اند که معده انسان سیستم ایمنی مختص به خود را دارد که با مهاجمان بیگانه که به مدت طولانی در سیستم گوارش باقی می مانند، مبارزه می‌کند.

موبنا – به گزارش دیلی‌میل، محققان دانشگاه “بنیاد فناوری سلطنتی ملبورن”(RMIT) واقع در استرالیا و با همکاری پروفسور”کوروش کلانترزاده” استاد این دانشگاه با انجام آزمایشات اولیه انسانی مرتبط با دستگاه‌هایی کوچک درمرحله بعد از بلع را انجام داده و متوجه تغییرات سطح گازهای معده در دستگاه گوارش شده و بازخوردهایی درباره سلامت روده ارائه دادند.

اطلاعات حاصل از حسگر، از درون روده به تلفن همراه منتقل شد تا محققان وضعیت گوارش را بررسی و مشاهده کنند.

با توجه به اینکه از هر پنج نفر در دنیا یک نفر به اختلالات دستگاه گوارش مبتلا هستند، این تکنولوژی جدید می‌تواند برای تشخیص و پیشگری بیماری آن‌ها سرنوشت‌ساز باشد.

به تازگی مطالعه بیماری‌های گوارشی توسط محققان بسیار افزایش یافته است به نحوی که محققان، “روده” را “مغز دوم” نامیده اند.

هم اکنون نیز شواهد حاکی از آن است که “روده” به عنوان دومین سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند.

سنسور تازه طراحی شده توسط کلانترزاده و محققان استرالیایی، می‌تواند یک راه جدید و بدون درد برای نظارت بر تغییرات هرچند جزئی در روده باشد و تغییرات این بخش از بدن، از وضعیت سالم به مشکل ساز را به ثبت برساند.

دکتر کوروش کلانتر زاده، محقق ایرانی و یکی از مخترعان این سنسور، گفت: پیش از این ما مجبوربودیم برای تجزیه و تحلیل میکروب‌های روده به آزمایشات مدفوع یا نمونه برداری‌های حاصل ازعمل جراحی بسنده کنیم.

که این بدان معنا است که اندازه‌گیری آنها زمانی صورت می‌گرفت که بازتاب واقعی فعالیت‌های میکروبیولوژیکی روده نبوده است.

وی افزود: این دستگاه که به شکل یک کپسول است، یک روش غیرتهاجمی برای اندازه گیری فعالیت میکروب‌های زیستی است.

محققان با اندازه‌گیری گازهایی که توسط پروسه‌های خاص در معده منتشر می‌شوند، دریافتند که روده، ترکیبات خاصی را اکسید می‌کند.

گلبول‌های سفید از فرآیند اکسیداسیون برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌کنند.

این سنسور جدید نشان می‌دهد که معده همچنین موجب آغاز فرآیندهای اکسیداسیون می‌شود.

کلانترزاده ادامه داد: ما دریافته‌ایم که معده از مواد شیمیایی اکسیداسیونی برای تخریب و از بین بردن ترکیبات خارجی استفاده می‌کند که در معده ماندگاری طولانی تر از حد معمول دارند.

وی اذعان کرد: وجود این سیستم تاکنون گزارش نشده است واین سیستم حفاظت معده، می‌تواند محافظ بدن در برابر عوامل بیگانه باشد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا