رونمایی ریزر از ماوس بی سیم بدون باتری در نمایشگاه CES 2018

ریزر در جریان نمایشگاه CES 2018، از ماوس بی سیم جدید خود رونمایی کرده که بی‌نیاز از باطری است. البته این ماوس به پد مخصوص خودش نیاز دارد.

موبنا – سال گذشته لاجیتک فناوری با نام پاورپلی (Poweplay) ارائه کرد که اجازه می‌دهد ماوس‌های بی‌سیم بدون نیاز به سیم شارژ شوند. این کار از طریق یک پد اختصاصی که باتری ماوس را به روش القایی شارژ می‌کرد انجام می‌شود. امروز در جریان نمایشگاه CES 2018 شرکت ریزر از فناوری مشابهی موسوم به هایپرفلاکس (HyperFlux) پرده‌برداری کرد و یک پد اختصاصی از سری Firefly را با فناوری هایپرفلاکس به نمایش گذاشت؛ اما چند تفاوت کلیدی میان فناوری‌های هایپرفلاکس و پاورپلی وجود دارد.

یکی از تفاوت‌های کلیدی در فناوری هایپرفلاکس عدم استفاده از باتری است. ماوس‌های استفاده‌کننده از فناوری پاورپلی لاجیتک در عمل همان ماوس‌های بی‌سیم عادی هستند که از باتری استفاده می‌کنند؛ برای مثال می‌توان به ماوس‌های مدل G703 و G903 لاجیتک اشاره کرد. این دو ماوس به‌ همراه دانگل شارژ بی‌سیم استاندارد لاجیتک عرضه می‌شوند،؛ اما امکان شارژ آن‌ها از طریق کابل USB نیز وجود دارد و در نبود پد اختصاصی می‌توان از آن‌ها مانند دیگر ماوس‌های بی‌سیم استفاده کرد.

در فناوری هایپرفلاکس انرژی از طریق پد اختصاصی فایرفلای به نسخه‌ی ویژه‌ای از ماوس‌های سری مامبا انتقال داده می‌شود. اما درحالی‌که در ماوس‌های لاجیتک انرژی انتقال‌یافته از پد در باتری ذخیره می‌شود، در فناوی هایپرفلاکس انرژی منتقل‌شده به‌طور مستقیم توسط ماوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از فواید این کار کاهش وزن ماوس است؛ به‌طوری که وزن ماوس جدید به ماوس‌های سیم‌دار نزدیک می‌شود. باتری‌ها معمولا سنگین هستند و باعث افزایش وزن کلی ماوس‌های بی‌سیم می‌شوند. برای مثال وزن ماوس‌های G703 و G903 لاجیتک به‌ترتیب ۱۰۷ و ۱۱۰ گرم است؛ لازم به ذکر است که این ماوس‌ها از جمله ماوس‌های بی‌سیم سبک‌وزن قلمداد می‌شوند و میانگین وزن اغلب ماوس‌های بی‌سیم بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ گرم است.

رونمایی ریزر از ماوس بی سیم بدون باتری در نمایشگاه CES 2018

برخی افراد، از جمله هواداران بازی‌های رایانه‌ای به ماوس‌های سبک‌وزن علاقه‌مند هستند و از ماوس‌های ۱۰۰ گرمی به‌عنوان گزینه‌ی ایده‌آل یاد می‌کنند. وزن ماوس جدید ریزر تنها ۹۶ گرم است و این مسئله می‌تواند یکی از نقاط قوت این محصول باشد. بد نیست بدانید که وزن‌ ماوس‌های بی‌سیم معمولی سری Mamba به ۱۲۵ گرم می‌رسد که نشان می‌دهد ریزر توانسته است با حذف باتری، وزن ماوس را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

یکی از سؤالات کاربران این است که کارایی فناوری هایپرفلاکس در استفاده‌ی روزانه چگونه خواهد بود: آیا این فناوری مشکل شارژ ماوس‌های بی‌سیم را حل می‌کند؟ این سؤال در زمان عرضه‌ی فناوی پاورپلی نیز مطرح بود؛ اما در انتها این فناوری توانست راضی‌کننده باشد.

با وجود شباهت هایپرفلاکس و پاورپلی، فقدان باتری در فناوری هایپرفلاکس به این معنی است که ماوس از یک منبع انرژی دائمی بی‌بهره است. برای مثال در پدهای اختصاصی پاورپلی، وقتی ماوس در برخی نقاط پد (به‌ویژه گوشه‌ها) قرار می‌گیرد، خبری از شارژ شدن نیست. ارتفاع میدان شارژ ماوس نیز تنها تا چند میلی‌متری سطح پد ادامه پیدا می‌کند، برای همین وقتی ماوس را از سطح پد جدا می‌کنید، فرایند دریافت انرژی متوقف می‌شود؛ اما به‌دلیل وجود باتری اشکالی در کارکرد ماوس مشاهده نمی‌کنید.

سؤال اینجا است که آیا ریزر برای چنین سناریویی به فکر راهکار مناسب بوده یا خیر؟ آیا در چنین شرایطی ماوس خاموش خواهد شد؟‌ یا اینکه این ریزر توانسته است ارتفاع میدان شارژ را تا حد قابل توجهی افزایش دهد؟ قطعا تا زمانی که تجربه‌ی استفاده از پد و ماوس جدید ریزر را نداشته باشیم، نمی‌توانیم به این سؤالات پاسخ دهیم.

رونمایی ریزر از ماوس بی سیم بدون باتری در نمایشگاه CES 2018

برای استفاده از ماوس‌هایی که از فناوری پاورپلی لاجیتک استفاده می‌کنند نیاز نخواهید داشت پد اختصاصی را همیشه همراه با خود داشته باشید. اگرچه با وصل کردن کابل USB به ماوس مامبای جدید ریزر می‌توانید از آن به‌عنوان یک ماوس معمولی استفاده کنید؛ اما برای استفاده از ماوس به‌صورت بی‌سیم همواره به پد اختصاصی فایرفلای نیاز خواهید داشت.

اما گیج‌کننده‌ترین مسئله در مورد محصول جدید ریزر، قیمت آن است. قیمت پد اختصاصی پاورپلی لاجیتک ۱۰۰ دلار است و برای ماوس G703 باید ۱۰۰ دلار دیگر نیز پرداخت کنید، اگر قصد خرید ماوس G903 داشته باشید، این مبلغ به ۱۵۰ دلار افزایش می‌یابد؛‌ قطعا چنین قیمت‌هایی گران قلمداد می‌شوند. شاید انتظار داشته باشید با توجه به عدم استفاده از باتری، قیمت ماوس و پد اختصاصی ارائه‌شده توسط ریزر کمتر باشد؛ اما چنین نیست و برای مجموعه‌ی ماوس و پد اختصاصی فایرفلای قیمت ۲۵۰ دلار در نظر گرفته شده است.

باید به این نکته توجه داشت که ماوس‌های G703 و G903 قابلیت استفاده به‌عنوان ماوس‌های بی‌سیم عادی نیز دارند و این مسئله در مورد ماوس جدید ریزر صدق نمی‌کند. همچنین ماوس G903 لاجیتک در مقایسه با ماوس مامبای ریزر محصولی پیچیده‌تر است. احتمالا نورپردازی RGB در پدهای ریزر یکی از مواردی است که باعث شده این شرکت قیمت ۲۵۰ دلاری برای محصول جدید خود در نظر بگیرد.

رونمایی ریزر از ماوس بی سیم بدون باتری در نمایشگاه CES 2018

در هر صورت به‌ نظر می‌رسد هایپرفلاکس و فناوری‌های مشابه آن آینده‌ی صنعت تولید سخت‌افزارهای گیمینگ را تعیین می‌کنند. شرکت‌های مختلف در حال ارائه‌ی فناوری‌هایی برای رقابت با پاورپلی هستند و برای مثال می‌توان به Mad Catz اشاره کرد که هفته‌ی گذشته فناوری شبیه به هایپرفلاکس را معرفی کرده بود؛ Mad Catz این فناوری را RAT Air می‌نامد. این مسئله نشان می‌دهد که چنین فناوری‌هایی در حال تبدیل شدن به گرایش کلی در این صنعت هستند. سؤال این است که آیا هایپرفلاکس و RAT Air همانند فناوری پاورپلی بی‌نقص خواهند بود؟ پاسخ این سؤال در آینده مشخص خواهد شد.

 منبع: زومجی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا