مشخص‌شدن سه عامل گرانی موبایل

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارائه آمار رسمی از رشد واردات تلفن همراه به کشور، سه دلیل اصلی گرانی بازار را اعلام کرد.

موبنا – حمیدرضا دهقانی‌نیا در نشست خبری با تأکید بر پروسه استعلام سنجی اصالت گوشیهای تلفن همراه و ثبت شناسه (IMEI) در سامانه گمرک اظهار کرد: مردم از طریق شماره پیامکی ۷۷۷۷ یا کد دستوری *۷۷۷۷# نسبت به اصالت گوشی و همچنین ثبت شناسه آن برای گوشیهایی که ثبت نشده‌اند اقدام کنند.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: مردم هنگام خرید گوشی حتماً خودشان از این سامانه استفاده کنند و علی‌رغم تمامی فعالان امین بازار موبایل، اما ممکن است عده‌ای هم کلاهبردار باشند و به‌ظاهر استعلام را انجام دهند اما وقتی با پیام قاچاق بودن محصول مواجه می‌شوند، آن را پاک کرده و به‌دروغ بگویند رجیستر شده است.

وی در ادامه گفت: در مرحله ثبت شناسه گوشی، شماره موبایلی هم که قرار است در آن گوشی استفاده شود، پرسیده می‌شود و بعد از آن نیز نیاز به ورود کد شش‌رقمی است که پشت کارت گارانتی محصول قرار دارد و خریداران باید روی آن را بخراشند و در سامانه وارد کنند.

مدیر کل ICT ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره کسانی که گوشی رجیسترنشده خرید کرده‌اند یا گوشی قاچاق به‌جای رسمی به آنها فروخته شده است نیز گفت: در این موضوع باید محصول مورد نظر را به فروشنده تحویل دهند یا اگر با امتناع وی مواجه شدند نزد سازمانهای تعزیرات حکومتی به‌آدرس Tazirat135.ir یا حمایت مصرف کنندگان به‌آدرس Cppo.mimt.gov.ir مراجعه و شکایتشان را ثبت کنند.

دهقانی‌نیا با تأکید بر اینکه خریداران گوشی‌های چندسیم‌کارته باید فرایند ثبت شناسه گوشی در سامانه رجیستری را برای تک تک سیم‌کارتها با همان کد شش‌رقمی انجام دهند، ابراز کرد: این را به همه متقاضیان خرید گوشی توصیه می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه “سامانه ثبت شناسه گوشی‌های مسافری چه‌زمانی راه‌اندازی می‌شود؟”، گفت: این سامانه در حال حاضر به‌آدرس epl.irica.gov.ir/ImeiRegister راه‌اندازی شده و آن دسته از مسافرانی که با خود گوشی به کشور آورده‌اند می‌توانند در این سامانه اطلاعات محصولشان را ثبت کنند.

دهقانی‌نیا با تأکید بر اینکه در زمان ثبت شناسه گوشیهای مسافری که مشمول طرح رجیستری می‌شوند اطلاعات مسافری متقاضی نیز در سامانه چک می‌شود، عنوان کرد: مسافرانی که کمتر از هفت روز است وارد کشور و گوشی‌شان مشمول این طرح شده، می‌توانند به سامانه مذکور مراجعه کرده و اطلاعات شناسه گوشی را ثبت کنند و اگر نتیجه برآورد سایت مثبت باشد، می‌توانند وارد مرحله پرداخت حقوق گمرکی شوند.

وی درباره تعداد گوشیهایی که هر مسافر می‌تواند با خود به کشور بیاورد نیز گفت: مسافر براساس قانون اگر یک گوشی در سال با خود به کشور بیاورد مشمول معافیت ۸۰دلاری می‌شود.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آورده‌ای که تاکنون اجرای طرح رجیستری برای کشور داشته نیز عنوان کرد: مجموع ارزش کالای ورودی تلفن همراه به کشور در ۹ماهه اول سال ۹۵ حدود ۱۴۷ میلیون دلار بوده که در مدت مشابه سال جاری به ۲۷۸ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه رجیستری از پاییز استارت خورد، اگر بخواهیم به‌صورت دقیق‌تر بگوییم، ارزش کالای ورودی در پاییز سال گذشته ۵۶ میلیون دلار بوده که در سال جاری به ۱۴۴ میلیون دلار رسیده و در واقع رشد ۱۶۰درصدی از محل اجرای قانون برای چهار مدل گوشی داشته است.

دهقانی‌نیا در پاسخ به سؤال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه “بازه زمانی ۳۰روزه‌ای برای مسافران توریستی به کشور در نظر گرفته شده تا گوشی‌شان در اپراتورهای تلفن همراه قادر به دریافت سرویس باشد در حالی که ممکن است بیش از این زمان بخواهند در کشور بمانند، حکایت حال این دسته از افراد چیست؟”، گفت: اولاً که اغلب توریستها از سیم‌کارتهای خودشان و رومینگ بین المللی استفاده می‌کنند و رجیستری در ارتباط با کسانی مطرح است که از سیم‌کارتهای ایرانی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ما این زمان را به‌صورت پیش‌فرض براساس مدت زمان اعتبار گذرنامه در نظر گرفتیم و اگر بیش از ۳۰ روز بخواهد در کشور باشد و از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند باید حتماً رجیستر شود.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه “چه‌زمانی اجرای رجیستری برندهای دیگر تلفن همراه را نیز خطاب قرار خواهد داد؟”، گفت: دوستان درصدد هستند پیش از پایان سال بخش اعظمی از برندها را وارد اجرای رجیستری کنند.

دهقانی‌نیا با تأکید بر اینکه از چهاردهم دی بالغ بر دو هزار گوشی به‌دلیل رجیستر نشدن قطع شده‌اند، درباره دلیل گران شدن محصولات بازار موبایل با اجرای این طرح گفت: براساس بررسیها سه عامل باعث رشد قیمت موبایل در بازار شده است.

او افزود: دریافت پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده در امارات، حذف ارز مبادله‌ای برای وارد کنندگان گوشی و افزایش نرخ درهم امارات از جمله مواردی بوده که باعث افزایش قیمت محصولات شده است.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا