مُسکنی به نام تلگرام

عمر پیام رسانی به نام تلگرام در ایران هنوز به حدی نرسیده که بتوان آن را در زمره یک شبکه همرسان پرسابقه به حساب آورد اما این رسانه با همین سن کم توانسته با خصوصیاتی که دارد، نفرات بی‌شماری را جذب خود کند.

موبنا – سرعت بالای انتقال پیام، ظاهر ساده و مشخصات غیرپیچیده موجب شده است که تعداد کاربران این پیام‌رسان هر روز به تعدادشان اضافه شود. شبکه ای مجازی که حالا گوی سبقت از رسانه های به اصطلاح غیرمجازی ربوده است. رسانه ای که در محیطی به نام فضای مجازی مشغول فعالیت است که این فضا هر از چندگاهی دچار فراز و نشیب هایی می شود.

چانه زنی برای ماندن یا نماندن تلگرام این روزها بالا گرفته،‌ عده ای رای به رفتنش دارند و عده ای دیگر به ماندن و فعالیتش بیشتر راغب هستند. فضای مجازی ماهیت اصلی اش تبادل اطلاعات است،‌ در زمانه ای هستیم که به عصر اطلاعات معروف و مشهور شده است. انتقال پیام و اطلاعات در این برهه از زمان،جزو جدانشدنی فضای مجازی است. با توجه به ماهیت این فضا و حضور همه اقشار جامعه از طیف ها و سلایق و سطح سواد متفاوت، جولانگاه اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری است.

یکی از خواص فضای مجازی، پایش همین اطلاعات و پیام هاست، انتقال مفاهیمی از جنس طنز و نگاه انتقاد‌آمیز به مسائل و رویدادهای اقتصادی،‌ اجتماعی و حتی سیاسی موضوعی است که می تواند به دور از همه تعصبات قومی و حزبی، اعتراض آرامی به رویکردها و جریانات دولتی و حزبی باشد که مثل یک سوپاپ اطمینان در حال واکنش‌های مثبت و منفی است. فضای مجازی تبدیل به رسانه ای شده است که هم خوب حرف می‌زند و هم خوب حرف گوش می دهد، رسانه ای که دائم با مخاطبش در تعامل است و دغدغه های او را می داند و با اتکا به این دانستن،سعی دارد مرهمی باشد برای آن‌ها و نقشی در حد یک مُسکن را در هنگام مواجه‌شدن با هنجارهای متفاوت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بازی کند. این رسانه همگانی که چیزی برای از دست دادن ندارد با پیام‌های به اشتراک گذاشته شده، سعی در تغییر نگاه مخاطب دارد تا دست کم برای مدتی هر چند کوتاه او را از برخی تشویش‌های ذهنی دور نگه دارد.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود؛ حذف شبکه های اطلاع رسان موسوم به تلگرام که حالا مخاطبانش از مرز ۵۰میلیون کاربر هم عبور کرده است، برای رسیدن به آرامشی حتی کاذب و مقطعی نادرست و نشدنی است. حذف یا همان فیلترینگ دایمی این نوع از شبکه های اجتماعی، خنثی‌کردن اعتراض های آرامی است که با نبودن آن ها ممکن است به فریادهایی تبدیل شود که در کف خیابان مجبور به خفه کردنش شویم. صدای مردم در فضای مجازی فیلترشدنی است اما در دنیای واقعی دست‌کم اگر به فریاد نرسد،‌ زمزمه خواهد شد.

 منبع: قانون | وحیدارونقی  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا