طراحی ساعت‌های ۱۰ برابر دقیق‌تر از ساعت‌های اتمی با فناوری لیزر

محققان سوئیسی و فرانسوی از فناوری لیزر جدید برای استفاده در ساعت‌های اتمی برای افزایش دقت ساعت استفاده کردند. با این فناوری در هر ۶ میلیون سال فقط یک ثانیه از بین می‌رود.

موبنا – به گزارش چاینا دیلی، دانشمندان آزمایشگاه زمان و فرکانس (LTF) دانشگاه Neuchatel سوئیس و شرکای فرانسوی خود طبقه‌‎بندی جدیدی از ساعت‌های سزیم حرارتی ارائه دادند که ۱۰ برابر دقیق‌تر از ساعت‌های اتمی موجود است.

این فناوری شبکه ارتباطی بهتر و هماهنگی بیشتری ایجاد کرده و ارتباطات بین سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای را بهبود می‌بخشد.

اساس ساعت‌های اتمی دیودهای لیزر هستند. آنها با بررسی اتم‌ها و ارجاع به زمان، نوری با فرکانس بسیار دقیق برای ارتباط با اتم‌هایی ایجاد شده در مرجع زمان گذشته به وجود می‌آورند.

تولید این نوع دیود لیزر نیازمند فناوری پیشرفته و زیرساخت‌های بزرگ مانند اتاق‌های پاکسازی، سیستم‌های رسوب‌گیری لایه‌های نیمه‌هادی و فضای کنترل‌شده است.

گیتانو مایلی مدیر اجرایی LTF اظهار کرد: دیودهای لیزر عملکرد انواع ساعت‌های اتمی را بهبود می‌بخشند. در این تحقیق بر فرآیندهای فیزیکی جدید ایجاد شده با نور لیزر و ویژگی‌های تکنولوژیکی مرتبط با پیشرفت لیزر به عنوان مولفه خاص تاکید شده است.

در پیشرفت هر ابزار با استفاده از دیودهای لیزر فرکانس پرتو آن بسیار دقیق بوده و کاربرد آن بیش از اندازه‌گیری زمان است.

کاربردهای آینده این روش تجزیه و تحلیل میزان دی‌اکسیدکربن در اتمسفر، تاثیر گازهای گلخانه‌ای و شناسایی امواج گرانشی با زیرساخت فیزیکی است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا