با فیلترینگ تلگرام مخالفم

اگرچه اینستاگرام ابتدا در شبکه اینترنت ‌ای دی اس ال و سپس در شبکه همراه رفع فیلتر شد اما وضعیت فیلترینگ موشک کاغذی تلگرام هنوز مشخص نیست و پیش‌تر محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از موقتی بودن فیلترینگ این شبکه اجتماعی خبر داده بود اما دیروز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رییسه مجلس این امر را منوط به پذیرش شروط ایران توسط تلگرام کرد و با توجه به مقاومت‌های قبلی این شبکه در اجرای درخواست‌های ایران، سرنوشت محبوب‌ترین پیام رسان را در ابر تردیدها فرو برد.

موبنا – در همین زمینه گفت‌وگویی داشتیم با حمیده زرآبادی، عضو فراکسیون امید و کمیسسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی.
***
در جلسه دیروز مجلس درباره فیلترینگ تلگرام چه مباحثی مطرح شد؟ آیا از جزییات شروط مورد اشاره آقای نعمتی، سخنگوی هیات‌رییسه اطلاعی دارید؟
موضوع جلسه البته بررسی اتفاقات اخیر بود و نه بررسی این مورد خاص. اما یکی از موضوعاتی که مطرح شد این بود که البته اعلام شده است فیلترینگ به صورت موقت است و باید بر طرف شود.
سخگوی هیات‌رییسه مجلس اشاره به این موضع داشتند که رفع فیلترینگ تلگرام منوط به اجرای شروطی است که از طرف ایران مطرح می‌شود، با وجود اینکه در گذشته خواسته‌هایی از طرف وزارت ارتباطات برای انتقال سرورهای این برنامه به داخل کشور صورت گرفته بود یا از تلگرام برای حذف بعضی کانال‌ها خارج از دستورالعمل این شرکت درخواست‌هایی شده بود، اکنون شما اطلاعی از شروط مورد اشاره آقای نعمتی دارید؟
یکی از مباحث مطرح شده این بوده است که هر شبکه اجتماعی بخواهد کار کند باید در چارچوب قوانین آن کشور کار کند و باید این چارچوب‌ها را با توجه به درخواست‌ها رعایت کند اما در این مورد تصمیم‌گیری اتفاق نیفتاد.
اگر تلگرام نپذیرد این تغییرات را اعمال کند رفع فیلتر اتفاق نخواهد افتاد؟
باید روی این موضوع به صورت کارشناسی بحث گفت‌وگو شود و بررسی‌های لازم انجام گیرد و همه جنبه‌های این موضوع بررسی گردد. درحال‌حاضر بسیاری از افراد با فیلترشکن از این برنامه استفاده می‌کنند.
البته برخی فیلترشکن‌ها هم فیلتر شده‌اند و فارغ از مسائل امنیتی که پیرامون فیلترینگ وجود دارد با مقولات فرهنگی و اقتصادی هم مواجه هستیم اما در این میان از نظر شما اولویت با ملاحظات امنیتی است؟
همان‌طور که پیش‌تر بیان شد همه ابعاد این موضوع باید بررسی شود و نیازمند این است که یک جلسه تخصصی در این مورد برگزار شود و قطعا کمیته ارتباطات این موضوع را بررسی خواهد کرد. اما من به‌عنوان یک فرد با فیلترینگ موافق نیستم اما بحثی که مطرح بود این بود که در شرایط امنیتی تصمیمی گرفته شده است.
درباره وضعیت دانشجویان بازداشت شده اطلاعاتی دارید؟
این موضوع را از طریق وزارت علوم و وزارت آموزش‌وپرورش در حال پیگیری هستیم زیرا تعدادی از بازداشت‌شده‌ها دانش‌آموز هم بوده‌اند.

 منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا