«تیم کوک» عامل اصلی تاخیر در عرضه محصولات جدید اپل

از بین ۷۰ دستگاه الکترونیکی جدید اپل که در دوره ریاست «تیم کوک» وارد بازار شدند، پنج مورد از آنها با تاخیر سه ماه و بیشتر پس از معرفی محصول به دست کاربران رسیدند.

موبنا – بر اساس گزارشی که امروز در روزنامه «وال استریت ژورنال» منتشر شد، طی شش سال گذشته میانگین زمان معرفی محصول جدید در شرکت اپل و ورود آن به بازار ۲۳ روز بوده است. پیش از این شش سال اپل به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کرد که از زمان معرفی محصول جدید تا زمان ورود آن به بازار به طور میانگین ۱۱ روز طول می‌کشید. باید گفت که این یک اتفاق بد برای شرکت اپل محسوب می‌شود و نشانه خوبی نیست.

اپل همچنان تلاش می‌کند زمان ورود محصولات جدید به بازار را به حداقل برساند و از این طریق اجازه فعالیت هرچه بیشتر رقبای خود را ندهد. این تاخیر بیشتر از سه‌ هفته‌ای که اپل برای عرضه محصولات جدید ایجاد می‌کند باعث ناخرسندی کاربران شده است و هزینه‌های زیادی را به شرکت تحمیل می‌کند.

یکی از مثال‌هایی که تاخیر در عرضه محصول جدید باعث بروز خسارت‌های فراوان به شرکت اپل شد به عرضه اسپیکرهوشمند «هوم‌پاد» مربوط می‌شود. در مقابل، شرکت آمازون انواع مختلف اسپیکرهای هوشمند مجهز به دستیار صوتی خود را روانه بازار کرده است. آمازون نخستین بار سال ۲۰۱۵ میلادی اولین مدل اسپیکر هوشمند خود را عرضه کرد و امسال انواع مختلف اسپیکرهای هوشمند آن برای تعطیلات کریسمس روانه بازار شد. شرکت اپل نیز تصمیم گرفته بود از دسامبر گذشته اسپیکر هوشمند خود موسوم به «هوم‌پاد» را با قیمت ۳۴۹ دلار روانه بازار کند. ولی این دستگاه هنوز آماده ورود به بازار نشده است و هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود اوایل سال ۲۰۱۸ به دست کاربران برسد. با این روند آمازون و گوگل در بازار اسپیکرهای هوشمند از اپل جلوتر هستند و توانستند بازار پایان سال میلادی را به طور کامل در دست بگیرند.

«تیم کوک» عامل اصلی تاخیر در عرضه محصولات جدید اپل

از دیگر محصولات اپل که با تاخیر خود باعث شد این شرکت ضرر مالی کند می‌توان به هدفون‌های بی‌سیم بلوتوث «اِیرپادز» اشاره کرد که سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه شد. یک سال پیش از آن شرکت اپل ساعت مچی هوشمند خود را با تاخیر روانه بازار کرده بود و همچنین لوازم جانبی مرتبط با تبلت «آیپد پرو» شامل صفحه‌کلید هوشمند «اسمارت کیبورد» و قلم هوشمند «اپل پنسل» نیز با تاخیر عرضه شدند.

یکی از مهم‌ترین دلایل که باعث شده است محصولات اپل از زمان معرفی تا زمان ورود به بازار با فاصله زمانی طولانی به دست کاربران برسند این است که «تیم کوک» مدیرعامل کنونی شرکت اپل نسبت به «استیو جابز» تکنیک متفاوتی را برای عرضه محصولات جدید پیش گرفته است. آقای کوک هر زمان که بتواند محصول جدید را عرضه می‌کند. ولی جابز به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بود که هر زمان محصول جدید آماده ورود به بازار می‌شد، مدت کوتاهی قبل از آن دستگاه مربوطه را معرفی و با فاصله زمانی کوتاه آن را روانه بازار می‌کرد.

کوک در این خصوص توضیح داد که او می‌خواست هر سه مدل گوشی هوشمند آیفون سال ۲۰۱۷ میلادی را به صورت همزمان وارد بازار کند. با توجه به اینکه «آیفون ایکس» در ماه سپتامبر آماده عرضه نبود، آن زمان فقط دو گوشی «آیفون ۸» و «آیفون ۸ پلاس» عرضه شدند و کوک باز هم نتوانست به وعده خود عمل کند. این مسئله باعث شد بسیاری از کاربران برای خرید آیفون جدید دست بکشند و منتظر بمانند تا گوشی ویژه مخصوص دهمین سالگرد تولد آیفون از راه برسد.

از بین ۷۰ دستگاه الکترونیکی جدید اپل که در دوره ریاست «تیم کوک» وارد بازار شدند، پنج مورد از آنها با تاخیر سه ماه و بیشتر پس از معرفی محصول به دست کاربران رسیدند. همچنین ۹ مورد بین یک تا سه ماه تاخیر داشتند. در دوره ریاست «استیو جابز» تنها یک محصول جدید با تاخیر سه ماهه وارد بازار شد و ۷ محصول نیز با تاخیر یک تا سه ماهه عرضه شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا