۹۰ شرکت بزرگ بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای جهان دارند

از بین این شرکت‌های بزرگ ۸ مورد به قدری فعالیت‌های خود را نادرست جلو می‌برند که به تنهایی ۲۰ درصد از آلودگی‌های کربنی موجود در هوای جهان را آنها تولید می‌کنند.

موبنا – «لامار اسمیت» مدیر کمیته نمایندگان علوم، فضا و فناوری در آمریکا با نگرانی فراوان پروژه‌ای را در مورد تغییرات آب و هوایی پیش می‌برد و در مورد ریشه‌ها و عواقب این ماجرا مطالعات گسترده‌ای را به انجام رسانده است. او که در کنگره آمریکا هم حضور دارد مشکلات فراوانی را با تغییرات آب و هوایی متناسب می‌داند و به همین منظور یک جلسه فوری بین وکلا و طرفداران محیط زیست برگزار کرده است تا ارتباط میان فعالیت‌های انسانی و تغییرات آب و هوایی را مشخص کند. آنها یک گروه ویژه به نام Heede تشکیل داده‌اند که دفتر مرکزی آن در شهر سانفرانسیسکو تاسیس شده است. این گروه که چندان شناخته شده نیست به صورت ویژه روی صنعت سوخت‌های فسیلی متمرکز شده است.

گروه Heede که نام آن «هیدای» خوانده می‌شود یک پایگاه داده بزرگ جمع‌آوری کرده است تا مشخص کند که چه مراکزی بیشترین حجم از آلاینده‌ها را در سراسر جهان تولید می‌کنند و بیشترین تاثیر را در آلودگی هوا برجا می‌گذارند. بررسی‌های جهانی این گروه نشان داد دوسوم گاز کربن حاصل از فعالیت‌های انسانی که در جو کره زمین منتشر شده است را در مجموع ۹۰ شرکت در جهان تولید می‌کنند که تمامی آنها به صنایع دولتی وابسته هستند و زیر نظر دولت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

از بین این شرکت‌های بزرگ ۸ مورد به قدری فعالیت‌های خود را نادرست جلو می‌برند که به تنهایی ۲۰ درصد از آلودگی‌های کربنی موجود در هوای جهان را آنها تولید می‌کنند و از زمان انقلاب صنعتی به بعد، با مصرف زیاد سوخت‌های فسیلی این آلاینده‌ها را وارد هوا کرده‌اند.

۹۰ شرکت بزرگ بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای جهان دارند
Industrial district

محققان گروه «هیدای» در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که حدود دوسوم صنایع بزرگ در جهان گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند که این گازها در جریان استفاده از سوخت‌های فسیلی، نشت متان و تولید سیمان ایجاد شده است و البته همه ۹۰ شرکت بزرگی که نامشان در این لیست موجود است و در نقاط مختلف جهان فعالیت می‌کنند، هر کدام به نوعی در انتشار کربن و آلوده کردن هوا نقش داشته‌اند.

نتایج حاصل از این بررسی که چندی پیش منتشر شده است شکایت‌های گسترده از سوی صنایع متمرکز بر سوخت‌های فسیلی را به دنبال داشت و البته حامیان محیط زیست اعلام کردند این شرکت‌ها زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان را مختل کرده‌اند. «سورین بورنشتین» یکی سیاستگذاران عمومی در دانشگاه کالیفرنیا در این خصوص گفت: «باید بدانیم تولیدکنندگان بزرگ محصولات که از این کار سود قابل ملاحظه‌ای به دست می‌آورند، هیچ توجهی به فرآیند آلودگی هوا ندارند و همین مسئله می‌تواند زندگی میلیاردها ساکن کره زمین را به خطر بیاندازد».

با وجود انتقادات مختلف، بیشتر کارشناسان جهانی از این مطالعه استقبال کردند و آن را عاملی برای جلوگیری از کاهش تولید آلاینده‌ها خواندند. «کارول موفِت» مدیر مرکز قانونگذاری جهانی محیط زیست در واشنگتن گفت: «برای دهه‌های طولانی صنایع بزرگ بدون توجه به عواقف فعالیت‌های خود کربن را وارد هوا کردند و هم اکنون زمان آن فرا رسیده است جلوی گسترش هرچه بیشتر این گاز سمی را بگیریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا