طول روز در هر قرن ۱.۸ ثانیه بیشتر می‌شود

مطالعات دقیق نشان داده است که سرعت چرخش کره زمین همچنان در حال کاهش است و با گذشت هر قرن طول روز ۱.۸ میلی ثانیه بیشتر می‌شود.

موبنا – نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است که حیات روی سیاره‌ها می‌تواند بر سرعت چرخش آن تاثیر بگذارد و در این میان گازهای تولید شده توسط موجودات زنده از جمله اکسیژن قادر است سرعت چرخش کرات را افزایش دهد.

کره زمین در حال حاضر ۲۴ ساعت زمان لازم دارد تا یک دور کامل بچرخد و به عبارت دیگر یک روز سپری شود. این سرعت برای چرخش سیاره‌ای است که روی آن سکونت داریم. با این وجود نظریه‌های مطرح شده بر آن است که زمین در گذشه‌های دور سریع‌تر از اکنون می‌چرخیده است و بررسی‌ها نشان داده است هر دور کامل چرخش کره زمین در ۲ یا ۳ ساعت صورت می‌گرفته است. دانشمندان می‌گویند کشش‌های گرانشی خورشید و ماه باعث شد طی میلیاردها سال سرعت چرخش زمین به سرعت فعلی کاهش یابد تا به گفته محققان ناسا نوعی ترمز فضایی برای کره زمین صورت گیرد. مطالعات دقیق نشان داده است که سرعت چرخش کره زمین همچنان در حال کاهش است و با گذشت هر قرن طول روز ۱.۸ میلی ثانیه بیشتر می‌شود.

محققان پیش از این متوجه شده بودند که عوامل مختلف می‌تواند در کاهش سرعت چرخش زمین و آهسته‌تر شدن حرکت آن تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال در بررسی‌های قبلی مشخص شد افزایش سطح دریاها با ذوب شدن یخچال‌های قطبی می‌تواند روی محور زمین تاثیر بگذارد و در نهایت سرعت چرخش کره دور محورهای خود را بیشتر کند.

طول روز در هر قرن ۱.۸ ثانیه بیشتر می‌شود

جو کره زمین همچنین از دیگر عواملی است که روی طول روز تاثیر می‌گذارد. «کالب شارف» مدیر مرکز ستاره‌شناسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک در این خصوص می‌گوید: «این مسئله بسیار شگفت انگیز است، ولی جو کره زمین حدود ۵۰ تریلیون تن جرم دارد و زمان بسیار طولانی شاید میلیون‌ها سال باید سپری شود تا این جریم وسیع تغییرات خود را روی کره زمین اعمال کند».

او در ادامه توضیح داد: «به عنوان مثال تصور کنید که اگر می‌توانستید با یک ابزار جادویی فضای داخل جو کره زمین را فشرده کنید. در این شرایط توفان‌های بزرگ برای قرن‌های متمادی ایجاد می‌شود و بادهای شدید در یک جهت مشخص در همه نقاط کره زمین شروع به وزیدن می‌کرد. این اتفاق به صورت تدریجی از طریق نیروی کشش و اضطکاک ایجاد می‌شود و بر روی میدان جامد چرخش سیارات تاثیر می‌گذارد».

البته باید توجه داشت که تاثیر جو بر سیارات بسیار بسیار کوچک‌تر و نامحسوس‌تر از این اتفاق است. ولی باید توجه داشت که با گذشت زمان این مسئله می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و تاثیرات جو بر سیارات محسوس شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا