کشف راز موسیقی نواخته شده توسط شهاب سنگ‌ها

شهاب‌ سنگ‌ها هنگام حرکت در جو با سرعت بالا مقدار زیادی انرژی را آزاد می‌کنند و این اتفاق باعث می شود نوعی صدا را حین حرکت خود تولید کنند.

موبنا – ساکنان بعضی کشورها می‌گویند هنگامی که ستاره‌ها و شهاب‌سنگ‌ها در آسمان شب به حرکت درمی‌آیند یک اتفاق صوتی و بصری منحصر به‌فرد را ارایه می‌کنند. این افراد ادعا کرده‌اند هنگام مشاهده شهاب سنگ‌ها برای مدت کوتاه امواج نوری و امواج صوتی آنها را دریافت کرده‌اند تا موسیقی ایجاد شده از حرکت این اجرام آسمانی را هم بشنوند و البته این در حالی است که بر اساس نظریه‌های موجود گفته می‌شود اصوات در آسمان یک میلیون بار سریع‌تر از نور حرکت می‌کند.

هم‌ اکنون گروهی از دانشمندان یک تئوری مطرح کردند و بر اساس آن توضیح دادند که چطور ممکن است انسان روی سطح کره زمین نور و صدای حرکت شهاب سنگ را به صورت همزمان ببیند و بشنود. در این فرضیه همچنین گفته شده است که چگونه شفق قطبی صدا تولید می‌کند و باید توجه داشت این بررسی‌های علمی به دنبال ادعای هزاران نفری مطرح شده است که در نقاط ویژه کره زمین با بارش شهابی و شفق قطبی زندگی می‌کنند و صدای آنها را بارها شنیده‌اند.

شهاب‌ سنگ‌ها هنگام حرکت در جو با سرعت بالا مقدار زیادی انرژی را آزاد می‌کنند. آنها همچنین امواج رادیویی با فرکانس پایین تولید می‌کنند که این امواج با سرعت نور حرکت می‌کند. برخی دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این امواج رادیویی که از حرکت شهاب سنگ در ایجاد می‌شود همان صدایی است که روی کره زمین به گوش ما می‌رسد. این امواج به گونه‌ای هستند که می‌توانند اشیاء عادی پیرامون ما مانند حصار اطراف خانه، مو یا عینک را به ارتعاش دربیاورند و در صورت قوی بودن به گوش ما برسند. گوش انسان قادر است امواج صوتی بین ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز را تشخیص دهد.

این پدیده «الکتروفنیک» نامیده می‌شود و در توضیح آن آمده است: «تبدیل امواج الکترومغناطیسی به امواج صوتی … دقیقا به همان شکل عمل می‌کند که امواج رادیویی روی زمین رد و بدل می‌شود». «کولین پرایس» یک محقق آمریکایی که این مطالعات را انجام داد ضمن ارایه تعریف بالا همچنین گفت: «با این وجود در این مورد خاص طبیعت به گونه‌ای عمل می‌کند که بین امواج الکترومغناطیسی و امواج صوتی تبدیل ایجاد می‌شود».

نوشته های مشابه

کشف راز موسیقی نواخته شده توسط شهاب سنگ‌ها

با این وجود باید توجه داشت که تحلیل پدیده مذکور چندان هم کار آسانی نیست. صدایی که شهاب سنگ‌ها تولید می‌کنند بسیار کم است و به گفته «انجمن شهاب‌ سنگ‌های آمریکا» (AMS) انسان طی ۴۰ سال گذشته متوجه این مسئله شده است که این اجرام آسمانی صدا تولید می‌کنند. همچنین چون در بیشتر موارد انسان‌های معمولی شاهد صداهای تولید شده از حرکت شهاب سنگ‌ها بودند، امکان ضبط و تحلیل آنها با دستگاه‌های دقیق وجود نداشته است.

«دیوید میزل» از مرکز تحقیقاتی جنسو در نیویورک گفت: «طی چهار دهه گذشته که پدیده تولید صدا توسط شهاب سنگ‌ها کشف شد، حتی یکبار هم موفق نشدیم با دستگاه‌های دقیق خود صدا و تصویر آنها را ضبط کنیم». علاوه بر این، یک سوال کلیدی هم مطرح شده است که می‌بایست به آن پاسخ داده شود: «شهاب سنگ‌ها چگونه امواج رادیویی با فرکانس پایین تولید می‌کنند؟»

محققان دانشگاه کورنل یک مدل ویژه ارایه کرده‌اند تا به این سوال پاسخ دهند. بر اساس فرضیه آنها زمانی که شهاب سنگ وارد جو کره زمین می‌شود، هوای اطراف خود را یونیزه می‌کند و به عبارت دیگر، هوای اطراف مسیر حرکت شهاب سنگ یون‌ها را به صورت مثبت و الکترون‌ها را به صورت منفی شارژ می‌کند. این یون‌ها به دنبال شهاب سنگ به حرکت درمی‌آیند و در مقابل الکترون‌ها توسط میدان مغناطیسی زمین جذب می‌شوند. این جدایی مثبت و منفی در مسیر ناگهانی شهاب سنگ یک میدان الکتریکی وسیع ایجاد می‌کند که در آن جریان الکتریکی به وجود می‌آید. این همان جریانی است که امواج رادیویی را پدید می‌آورد. به گفته دانشمندان شهاب سنگ و سرعت حرکت آن در جو کره زمین فرکانس‌های مربوط به امواج رادیویی را کنترل می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا