هوش مصنوعی گوشی Mate 10 Pro چه قابلیت‌هایی در اختیار شما می‌گذارد؟ (+عکس)

مهم‌ترین قابلیتی که شبکه پردازش عصبی با یک بخش سخت‌افزاری مجزا در پردازنده مرکزی ارایه می‌دهد این است که از فناوری یادگیری ماشینی برای پاسخگویی سریع‌تر به نیاز کاربر استفاده می‌کند.

موبنا – بر خلاف آنچه که تصور می‌شد، هوش مصنوعی در چند قدمی ما قرار دارد و به زودی این فناوری در تمام دستگاه‌های الکترونیکی روزمره زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوآوی نخستین شرکت جهان است که برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از هوش مصنوعی، آن را در یک گوشی هوشمند روانه بازار کرده است.

نخستین گوشی جهان که همراه با سستم هوش مصنوعی وارد بازار شده است Mate 10 Pro هوآوی نام دارد. این گوشی هوشمند در تراشه Kirin 970 خود قطعه‌ای را با نام «واحد پردازش عصبی» (NPU) شامل می‌شود و شرکت هوآوی که تراشه دستگاه را هم تولید کرده است ادعا می‌کند سیستم هوش مصنوعی از طریق واحد پردازش عصبی با سرعت بیشتر به نیاز کاربران پاسخ می‌دهد و در عین حال انرژی  کمتری مصرف می‌کند. گوشی هشمند Mate 10 Pro نخستین محصول مجهز به این تراشه است و برای نخستین بار در جهان چنین قابلیتی را شامل می‌شود تا خدماتی مبتنی بر هوش مصنوعی در اختیار صاحب خود بگذارد.

زمانی که هوآوی از هواداران خود پرسید که از هوش مصنوعی در یک گوشی هوشمند چه توقعی دارند، بخش اعظم کاربران پاسخ دادند که می‌خواهند با این قابلیت جدید مدیریت بهتر باتری را در دست بگیرند و سرویس‌های کاربردی دستگاه متناسب با نیاز آنها ارایه شود. ولی زمانی که Mate 10 Pro وارد بازار شد کاربران متوجه شدند که هوآوی بیش از نیاز آنها برای فناوری جدید توانایی پیش‌بینی کرده است.

Mate-10-Pro

گوشی هوشمند Mate 10 Pro به واسطه بهره‌مندی از سیستم هوش مصنوعی به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند همه خواسته‌های صاحب خود را پیش‌بینی کند و متناسب با الگوهای رفتاری او، هنگام استفاده از گوشی هوشمند سرویس‌های مربوطه را به راحت‌ترین شکل در اختیارش بگذارد. به عنوان مثال تصور کنید که در خانه خود روی مبل نشسته‌اید و گوشی را با همان زاویه همیشگی که عکس سلفی می‌گیرید در مقابل صورت‌تان نگه داشته‌اید.

در این حالت Mate 10 Pro تشخیص می‌دهد که شما در این زاویه به خصوص تمایل به گرفتن عکس سلفی دارید و سپس دو گزینه در مقابل شما فعال می‌شود تا، یا گوشی هوشمند به صورت خودکار از شما عکس سلفی بگیرد یا اینکه گزینه مربوط به گرفتن سلفی در حالت پورتره را برای شما نمایان کند تا در صورت تمایل آن را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید به گوشی هوشمند خود یاد دهید که اگر با دست راست کلید مربوط به کم کردن صدا را در حالتی که در بخش دوربین قرار دارید فشار دهید، گوشی از شما ده‌ها عکس پشت سرهم تهیه کند.

Mate-10-Pro

اگرچه گوشی هوشمند Mate 10 Pro به عنوان نخستین دستگاه شخصی مجهز به فناوری هوش مصنوعی قادر نیست انتظارات غیرواقعی کاربران را پاسخ دهد، ولی به طور معقول تمام امکانات مبتنی بر هوش منصوعی را با آن در اختیار خواهید داشت.

دوربین گوشی هوشمند با این فناوری می‌تواند تمام بخش‌های مختلف پیرامون شما از جمله غذا، حیوانات خانگی، گیاهان یا ساختمان‌ها را تشخیص دهد و در بخش تنظیمات قابلیت‌هایی از جمله ISO، سرعت شاتر، شفافیت تصویر و … را متناسب با موقعیت شما هماهنگ کند.

در حال حاضر دوربین دیجیتالی Mate 10 Pro به واسطه بهره‌مندی از هوش مصنوعی می‌تواند ۱۳ شیئ مختلف را در تصویر تشخیص دهد، ولی هوآوی می گوید که در حال کار کردن روی این فناوری است تا در آینده نزدیک تعداد بیشتری اشیا قابل شناسایی را برای پرچمدار خود تعریف کند.

Mate-10-Pro

به عبارت دیگر می‌توان گفت Mate 10 Pro به قدری هوشمند است که می‌تواند تمام نیازهای تصویربرداری برای عکاسان حرفه‌ای و کاربران خانگی را پاسخ دهد. این گوشی هوشمند قادر است بهترین عکس‌ها را با بالاترین کیفیت، شفافیت و وضوح تهیه کند و البته هوآوی می‌گوید که در آینده قابلیت‌های هوشمندانه بیشتری را به آن اضافه می‌کند تا هوش مصنوعی را هوشمندتر و کاملتر در اختیار کاربران بگذارد.

هر دو حسگر مجزا برای دوربین دیجیتالی اصلی این گوشی هوشمند به دیافراگم f/1.6 مجهز شده‌اند و از این نظر می‌توان گفت این بزرگترین دیافراگمی است که تاکنون در همه گوشی‌های هوشمند به کار رفته است. این بخش سخت‌افزاری کوچک نه تنها امکان گرفتن عکس‌های واضیح‌تر در نور کم را فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند عمق بیشتری به تصویر بدهد تا عکس‌ها واقعی‌تر شوند.

اگر حالت عکاسی دستی با حالتی که دوربین Mate 10 Pro به صورت خودکار با هوش مصنوعی عکاسی می‌کند را باهم مقایسه کنید درخواهید یافت که سیستم هوشمند و خودکار می‌تواند بهتر و پیشرفته‌تر عمل کند. ترفندهایی که دوربین دیجیتالی این دستگاه به کار گرفته بسیار قابل ملاحظه است و سیستم شخیص شیئ در صحنه یکی از بهترین قابلیت‌ها را در اختیار کاربران می‌گذارد.

حتی هنگام عکاسی از میزی که انواع مختلف غذاها و نوشیدنی‌ها روی آن چیده شده است،  Mate 10 Pro به خوبی عمل می‌کند و با تفکیک آنها از یکدیگر سعی می‌کند بهترین عکس را بگیرد. جالب است بدانید حتی اشیا و مواردی که انسان در حالت عادی قادر به تشخیص آنها نیست هم از چشمان این دوربین دور نخواهد ماند. به عنوان مثال زمانی که یک گروه از افراد در حال انجام بازی بسکتبال هستند یا مجموعه‌ای از کفش‌ها که در کنار یکدیگر قرار دارند باعث می‌شوند شما همه اجزا را در آن واحد به دقت مشاهده نکنید، ولی دوربین Mate 10 Pro با هوش مصنوعی خود می‌تواند تمامی این موارد با جزییات کامل رصد کند.

در این شرایط سیستم هوش مصنوعی دوربین به صورت خودکار تشخیص می‌دهد که افراد در حال انجام بازی بسکتبال با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و متناسب با آن سرعت شاتر هم افزایش میابد. یا زمانی که قرار است از مجموعه کفش‌ها عکس گرفته شود دوربین در حالتی قرار می‌گیرد که عمق بیشتری به تصویر بدهد.

شرکت هوآوی می‌گوید سیستم تحلیل عکس‌ها را برای Mate 10 Pro را مبتنی بر سرورهای پردازش ابری خود تعریف کرده است و نرم‌افزار هوشمند آن که به صورت مرتبط به‌روزرسانی می‌شود، نرم‌افزار اصلی دوربین را همواره به‌روز نگه می‌دارد. البته باید توجه داشته باشید که با این قابلیت‌ها هوآوی از عکس‌های شما جاسوسی نمی‌کند و در عوض میلیون‌ها عکس دیگر را در مرکز داده خود ذخیره کرده است تا عکس‌هایی که می‌گیرید مبتنی بر آنها تحلیل شوند.

Mate-10-Pro

لازم به ذکر است سیستم هوش مصنوعی برای دوربین سلفی این گوشی هوشمند به کار گرفته نشده است و با این وجود باید اعتراف کرد کیفیت عکس‌های سلفی در Mate 10 Pro هم بسیار قابل قبول است. «حالت پورتره» که هوآوی برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته است از سیستم تشخیص چهره استفاده می‌کند و مانند قابلیت تشخیص عمق تصویر در گوشی هوشمند «آیفون ایکس» اپل عمل نمی‌کند. عکس‌هایی که پرچمدار هوآوی تهیه می‌کند شفاف‌تر و بهتر است.

Mate-10-Pro

به طور کلی می‌توان گفت مهم‌ترین قابلیتی که شبکه پردازش عصبی با یک بخش سخت‌افزاری مجزا در پردازنده مرکزی ارایه می‌دهد این است که از فناوری یادگیری ماشینی برای پاسخگویی سریع‌تر به نیاز کاربر استفاده می‌کند. اتفاقاتی شبیه تشخیص تصویر در آن واحد یا ترجمه زبان‌های مختلف می‌توانند در کنار قابلیت‌های دیگر به صورت هوشمندانه ارایه شوند و بدون آنکه از سرعت دستگاه کاهش یابد، سه هزار و پانصدمین عکسی که از چهره گربه خانگی خود تهیه کرده‌اید را مشاهده کنید.

با تراشه Kirin 970 هوآوی مراکز توسعه دهنده اپلیکیشن‌های موبایلی می‌توانند قابلیت‌های واحد پردازش عصبی را مورد استفده قرار دهند و همین مسئله باعث شده است اپلیکیشن‌اهیی مانند Tensorflow گوگل، Caffe 2 فیسبوک و Translator مایکروسافت به صورت اختصاصی با همین قابلیت‌ها در اختیار کاربران Mate 10 Pro قرار بگیرند.

Mate-10-Pro

مشکل اصلی اینجاست که هنوز تعداد زیادی اپلیکیشن با این توانایی عرضه نشده‌اند. در حال حاضر می‌توان گفت فقط نرم‌افزار دوربین هوآوی و اپلیکیشن مترجم مایکروسافت امکانات خود را مبتنی بر شبکه پردازش عصبی ارایه می‌کنند و توانسته‌اند قابلیت‌های خود را ارتقا دهند.

با این وجود Mate 10 Pro آغازگر راهی است که می‌تواند همه گوشی‌های هوشمند ساخت کمپانی‌های مختلف را متحول کند و به عنوان تنها گوشی جهان امکان ترجمه متن از روی عکس‌هایی که دوربین می‌گیرد را فراهم آورد. به عنوان مثال اگر دوربین این گوشی هوشمند را مقابل یک دیوارنوشته به زبان چینی بگیرید که در آن گفته شده است «تو خیلی زیبا هستی»، ظرف چند ثانیه این گوشی هوشمند می‌تواند ترجمه آن را به زبان مورد نظر شما ارایه دهد.

Mate-10-Pro

به جز قابلیت‌های هوشمند دوربین دیجیتالی و اپلیکیشن مترجم، Mate 10 Pro هوآوی از سیستم هوش مصنوعی برای یادگیری عادت‌های شما هم استفاده می‌کند و به مرور زمان متوجه می‌شود که شما در ساعت‌های مختلف چه کارهایی می‌کنید. بر این اساس زمانی که در یک زمان به خصوص یک اپلیکیشن را باز می‌کنید گوشی هوشمند متوجه می‌شود که پس از آن سراغ کدام اپلیکیشن می‌روید. این قابلیت به صورت اختصاصی برای هر کاربر ارایه می‌شود و گوشی هوشمند متناسب با نیازهای او سازگار می‌شود.

شرکت هوآوی همچنان در حال کار کردن روی قابلیت‌های هوش مصنوعی است و پیش‌بینی می‌شود پرچمداران بعدی این شرکت چینی امکانات بیشتری را در این زمینه ارایه دهند.

Mate-10-Pro

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا