رفت و آمد با خودروهای خودران چگونه خواهد بود؟

ناوگان ارزان و هوشمند خودروهای خودران در حال تکمیل است و کارشناسن تلاش می کنند این اتومبیل‌ها را به گونه‌ای بسازند که امکان تصادف کردن آنها وجود نداشته باشد.

موبنا – تولیدکنندگان خودرو و شرکت‌های فعال در عرصه فناوری میلیارد‌ها دلار را در زمینه توسعه اتومبیل‌ها و کامیون‌های بدون سرنشین هزینه کرده‌اند تا در نهایت امکان تردد با «اتومبیل خودران» فراهم شود و با ا یمنی بیشتر، آلایندگی کمتر و آسایش بالاتر بتوانیم به مقصد برسیم. سیاستمداران نیز از این فرآیند استقبال کرده‌اند و در مجموع همه چیز وفق مراد توسعه اتومبیل‌های خودران پیش می‌رود.

سناتور «گَری پیترز» از قانونگذاران ارشد دولت آمریکا طی کنفرانسی که به تازگی در شهر واشنگتن برگزار شده بود توضیح داد: «این بزرگترین اتفاقی است که در طول تاریخ برای صنعت خودرو رخ می‌دهد و در مرحله نخست می‌بایست فرآیند طراحی و مونتاژ کردن اتومبیل‌ها به طور کامل تغییر کند. البته باید گفت که ورود این فناوری به معنی انقلاب کامل در عرصه خودروسازی نیست و در عوض باید گفت خودروهای خودران این توانایی را دارند تا هر سال معادل صدها هزار سال زندگی انسان‌ها نجات پیدا کند».

توسعه‌دهندگان خودرو برای این دسته از محصولات خود انواع مختلف حسگرهای هوشمندی را مورد استفاده قرار می‌دهند که به واسطه آنها داده‌های گسترده را با الگوریتم‌های پیچیده در هر لحظه تحلیل می‌کنند و به صورت همزمان در عرصه اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست تاثیرات خودروهای خودران مورد بررسی قرار می‌گیرد. باید گفت که از هم اکنون تا زمانی که بتوانیم با خودروهای خودران تردد کنیم چندین دهه باقی مانده است و این طور که محققان پیش‌بینی می‌کنند، ورود گسترده این وسایل نقلیه به خیابان‌های جهان در آینده نزدیک صورت نمی‌گیرد. همین مسئله باعث شده است مطالعه روی اتفاقی که هنوز صورت نگرفته است مشکل باشد و گمانه‌زنی‌ها در مورد آن به سختی انجام شود.

رفت و آمد با خودروهای خودران چگونه خواهد بود؟

«سوزان شاین» مدیر مرکز تحقیقات حمل و نقل در دانشگاه برکلی بر این باور است که ناوگان ارزان و هوشمند خودروهای خودران در حال تکمیل است و کارشناسن تلاش می کنند این اتومبیل‌ها را به گونه‌ای بسازند که امکان تصادف کردن آنها وجود نداشته باشد، به هیچ عنوان از سوخت‌های فسیلی تغذیه نکنند و بتوانند هوشمندترین امکانات را در طول سفرهای شهری و بین شهری در اختیار سرنشینان بگذارند.

باید گفت خودروهای خودران امکانات قابل توجهی دارند که در دنیای امروزی تصور آنها غیرممکن است. این دسته از وسایل نقلیه که در انواع و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند راننده ندارند تا مردم برای همیشه از رانندگی آزاد شوند و وابستگی آنها به اتومبیل افزایش یابد، مصرف انرژی را به میزان قابل ملاحظه کاهش می‌دهند، از سوخت‌ الکترونیکی یا اکسیژن استفاده می‌کنند، رفت و آمد شهری ساده‌تر می‌شوند، امکان حرکت آنها در آسان پیش‌بینی شده است، تمام امکانات ارتباطی و  الکترونیکی در بدنه خودرو جاسازی شده است، متناسب با شهرهای بزرگ توسعه میابند، اختلالات سفر برای همیشه از بین می‌رود و ….

برخی کارشناسان این پیش‌بینی‌ها را در مورد آینده رفت و آمدهای شهری در آینده انجام داده‌اند و با این وجود همه آنها بر این مسئله تاکید دارند که هنوز خیلی زود است تا بتوان در این زمینه به صورت قطعی و مطمئن صحبت کرد. مطالعه جدیدی که توسط تو آزمایشگاه تخصصی وابسته به وزارت انرژی آمریکا انجام شد بررسی‌های جالبی را در این زمینه به انجام رساند. به عنوان مثال، بر اساس این مطالعه گفته شد طی یک دهه آتی با ورود خودروهای خودران به خیابان‌ها میزان انرژی مصرف شده توسط اتومبیل‌ها ۹۱ درصد کاهش میابد.

البته در حال حاضر برخی شرکت‌ها مثل گوگل و تسلا در این زمینه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و از هم‌اکنون باید منتظر ماند و دید در آینده فرآیند توسعه خودروهای خودران چگونه پیش می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا