گوش دلفین‌ها صداها را متناسب با نیاز آنها تنظیم می‌کند!

چهار گونه از وال‌ها و دلفین‌ها این قابلیت را به طور طبیعی در گوش‌های خود دارند. این قابلیت بالقوه به حیوانات امکان می‌دهد با تشخیص دقیق اصوات بتوانند خود را در مقابل زلزله‌های دریایی، حفاری‌های نفتی و … محافظت کنند.

موبنا – به جای آنکه در یک کنسرت موسیقی راک از هدفون‌های مخصوص استفاده کنید تا به سیستم شنوایی شما آسیب وارد نشود، تصور کنید هدفون منحصر به‌فردی را در گوش‌تان می‌گذارید که قادر است با یک ابزار کنترلی ساده میزان ورودی صدا از محیط پیرامون را تنظیم کند و از دستگاه شنوایی شما محافظت شود. نتایج حاصل از مطالعات جدید دانشمندان نشان داده است چهار گونه از وال‌ها و دلفین‌ها این قابلیت را به طور طبیعی در گوش‌های خود دارند. این قابلیت بالقوه به حیوانات امکان می‌دهد با تشخیص دقیق اصوات بتوانند خود را در مقابل زلزله‌های دریایی، حفاری‌های نفتی و … محافظت کنند. طبق آخرین آمار موجود از سال ۱۹۶۳ تا کنون دستکم ۵۰۰ پستاندار دریایی به دلیل اکتشافات انسانی جان خود را از دست داده‌اند.

«ماریا مورل» مدیر موسسه علوم اعصاب مونپلیه در فرانسه در این خصوص گفت:‌ «یافته‌های جدید یکی از بزرگترین اکتشافات معاصر بشر محسوب می‌شود و راه‌های بیشماری را برای توسعه تحقیقات در این زمینه ارایه می‌کند».

بسیاری از گونه‌های وال‌ها و دلفین‌ها قابلیت‌های منحصر به‌فرد شنوایی دارند، زیرا آنها از اصوات برای مسیریابی و نوعی پردازش مغزی موسوم به «سیستم گوش دادن به موسیقی» استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند هر صدای کوچکی که در اعماق اقیانوس تولید می‌شود را به خوبی بشنوند و به عنوان مثال اگر در فاصله ۲۰ متری از آنها یک توپ پینگ پنگ به زمین برخورد کند، به راحتی صدای آن را تشخیص می‌دهند. بعضی از فرکانس‌های بالا تا بیش از ۱۰۰ کیلوهرتز که به طور میانگین از دایره شنوایی انسان ۸۰ کیلوهرتز بیشتر هستند به راحتی توسط این آبزیان شنیده می‌شوند.

گوش دلفین‌ها صداها را متناسب با نیاز آنها تنظیم می‌کند!

این سیستم شنوایی بسیار حساس باعث می‌شود آنها به طور ویژه به تمام صداهای بلند در اقیانوس توجه کنند و در مقابل آن عکس‌العمل نشان دهند. به عنوان مثال نیروی دریایی آمریکا هم‌ اکنون از گیرنده‌های دریافت امواج صوتی برای شناسایی زیردریایی‌های دشمن، تشخیص محل مین‌های زیردریایی و تعیین عمق دریا استفاده می‌کند. پالس‌هایی که گیرنده صوتی نیروی دریایی آمریکا استفاده می‌کند می‌تواند با فرکانس بالا مرتعش شود و به صورت موقت نوعی ناشنوایی در پستانداران دریایی ایجاد کند. همین مسئله یکی از عواملی است که باعث می‌شود آنها به ساحل‌ها بروند و خودکشی کنند.

طی سال‌های اخیر نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا مورد انتقادات شدید حامیان محیط زیست قرار گرفت و سرانجام این سازمان موافقت کرد فعالیت‌های آموزشی خود در زیستگاه‌های اصلی نهنگ‌ها و دلفین‌ها را متوقف محدود کند. استفاده سیستم‌های تحقیقاتی پیشرفته که از سلاح‌های صوتی با فرکانس بالا برای شناسایی ذخایر نفتی و در اعماق آب استفاده می‌کند نیز ممنوع شده است و این در حالی است که در سایر نقاط دریاها، کشتی‌های مجهز به این ابزارها می‌بایست با ضوابط بیشتر به تحقیقات خود ادامه دهند و با حرکت آهسته‌تر به گونه‌ای عمل کنند که حیوانات آبزی آن منطقه را ترک کنند. البته باید اعتراف کرد اثربخشی این تکنیک‌ها برای اکتشافات زیردریایی هنوز ثابت نشده است و در حالی که مقررات وضع شده با جدیت کامل دنبال می‌شود، همچنان بین اولویت‌ بندی‌های محیط زیست، امنیت ملی، صنایع نفت و گاز، و … نتیجه نهایی به دست نیامده است تا مشخص شود دولت آمریکا کدام یک را باید مورد توجه قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا