«پیامک» ۲۵ ساله شد

در تاریخ سوم دسامبر ۱۹۹۲ میلادی یک مهندس به نام «نِیل پاپورث» عبارت «کریسمس مبارک» را از رایانه شخصی خود به تلفن همراه «ریچارد جارویس» مدیر شرکت ودافون ارسال کرد.

موبنا – نخستین پیامک (SMS) بیست و پنج سال پیش ارسال شد. بر اساس آنچه که ثبت شده است، در تاریخ سوم دسامبر ۱۹۹۲ میلادی یک مهندس به نام «نِیل پاپورث»  عبارت «کریسمس مبارک» را از رایانه شخصی خود به تلفن همراه «ریچارد جارویس» مدیر شرکت ودافون ارسال کرد. با این اتفاق عصر جدیدی در دنیای موبایلی آغاز شد و هم‌اکنون که یک‌چهارم قرن از آن روز گذشته است، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که روزانه چند میلیارد پیامک از طریق سرویس‌های مختلف رد و بدل می‌شود.

پیش از آنکه گوشی‌های هوشمندد در قالب یک سخت‌افزار کاربردی وارد بازار شوند بخش اعظم کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می‌کردند و گوشی معمولی داشتند می‌بایست هر یک از اعداد موجود در صفحه‌کلید سخت‌افزاری شماره‌ای را چندبار فشار می‌دادند تا یک حرف تایپ شود و از این طریق بتوانند متن مورد نظر خود را بنویسند. این سیستم با نام T9 شناخته می‌شدند و در اصل به معنی «متن روی ۹ کلید شماره‌ای» بود. زمانی که گوشی‌های هوشمند روی کار آمدند صفحه‌کلیدهای کامل سخت‌افزاری هم ارایه شدند که از آنها با نام QWERTY یاد می‌شد و شرکت بلک‌بری بهترین نوع آنها را روانه بازار می‌کرد و فصل نخست سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی که این نوع گوشی‌ها برای نخستین بار وارد بازار شد.

«پیامک» ۲۵ ساله شد

در ژوئن سال ۲۰۰۰ میلادی هر ماه ۱۲ میلیون پیامک در کشور آمریکا ارسال می‌شد و ژوئن ۲۰۰۶ این رقم به ۱۲.۵ میلیارد رسیده بود و سپس در ژوئن ۲۰۰۷ به طور میانگین در هر ماه ۴۵ میلیارد پیامک در کشور آمریکا رد و بدل می‌شد. دو سال بعداد تعداد پیامک‌های ماهانه به ۱۶۱ میلیارد عدد رسید و سرانجام در ژوئن ۲۰۱۷ گفته شد تعداد پیامک‌های ماهانه‌ای که مردم آمریکا می‌فرستند ۷۸۱ میلیارد عدد بوده است.

البته باید گفت که اگرچه پیامک‌ همچنان یک راه ارتباطی محبوب محسوب می‌شود، ‌ولی روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های اجتماعی باعث دشه است تا رقبای جدید برای پیامک‌ها روی کار آید. در حال حاضر واتس‌اپ، مسنجر فیسبوک، تلگرام و … باعث کاهش محبوبیت پیامک شده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌ها اعلام شده است که تنها در اپلیکیشن واتس‌اپ هر روز ۵۵ میلیارد پیام رد و بدل می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا