به دیجیکالا و بامیلو پیشنهاد دهید

شاید اولین چیزی که از BLACK FRIDAY در ذهن داشته باشیم ویدئوهای صف های عریض و طویل فروشگاه هایی باشد که جمعیتی کثیر را مانند سدی مقابل سیلاب پشت در نگه داشته است و به محض باز شدن آنها، سلابی از انسان را به میان قفسه ها و اجناس خود گسیل می کند و در کمتر از چند ساعت خاک کف فروشگاه را هم جارو می کنند و با خود می برند.

موبنا – رسمی که از سالیان قبل شکل گرفت و فروشگاه های زنجیره ای، برندهای مطرح و سایت های معروف اینترنتی در چند هفته مانده به پایان سال، اینگونه چوب حراج به انبار و دارایی خود می زنند و با فروشی باور نکردنی، انبارهای خود را عملا خالی کرده و نقدینگی پایان سال را به بهترین وجه ممکن تامین می کنند. در ایران نیز چند سالی است که این موضوع، باب شده است و در کوچه و خیابان، پاساژهای معروف و اصناف در مقطع مشابه، تابلوها و بنرهای BLACK FRIDAY خود را به نمایش می گذارند.
بر خلاف سال های قبل، امسال شاهد بودیم که بسیاری از سایت های معتبر فروش اینترنتی نیز به این حرکت پیوستند و از مدت ها قبل، “حراجمعه” ی خود را به مشتریان نوید می دادند. دیجی کالا، بامیلو، مدیسه، تخفیفان و بسیاری سایت های دیگر فروش اینترنتی که هر کدام از در این بازار برای خود وزنه ای محسوب می شوند و ورود آنها به این قائله فراگیر فروش ویژه، نشان از پتانسیل بالای مشتریان دارد. اما در این میان سوال اصلی به این مسئله باز می گردد که چرا سایت های ایرانی، آخرین جمعه نوامبر را برای فروش های ویژه خود برگزیده اند؟ آیا فلسفه این فروش ویژه برای آنها شفاف است؟ آیا آگاهی دارند که در کشورهایی با تاریخ میلادی به چه دلیل، زمان یاد شده را برای این حرکت جمعی برگزیده اند؟ قطعا جواب تمام سوالات ذکر شده مثبت است! عجیب و باور نکردنی است که تیم فروش و برنامه ریزی سایت عظیمی همچون دیجی کالا به اندازه یه شهروند عادی جامعه از این موضوع اطلاع نداشته باشد! پس چرا این حرکت را در مقطعی به راه می اندازند که هیچ سنخیتی با تاریخ شمسی ندارد؟

به دیجیکالا و بامیلو پیشنهاد دهید

دلیل آن را شاید باید در موجی جستجو کرد که آغاز سال نو میلادی در تمامی جهان برپا می کند و عملا تمامی کشورها با آن درگیر می شوند و خواه ناخواه در دهکده نوین جهانی هر کسی را بسته به میزان اتصال به دنیای خارج تکان خواهد داد. اما نکته در این نیست که چرا این سایت ها در اقدامی جمعی، “حراجمعه” خود را با کلی هزینه تبلیغات و تیزرهای پر طمتراق در این برهه اجرا می کنند. برای آنها این مقطع زمانی مانند هر مقطع دیگری جنبه بازاریابی دارد و عملا هر فرصتی برای آنها این پتانسیل را دارد که بتوانند سهم بیشتری از بازار فروش اینترنتی را جذب کنند. حال این زمان، آخرین جمعه ماه نوامبر باشد، یا سومین جمعه فروردین باشد و یا حتی دومین ۴شنبه سومین ماه پاییز! فرقی نمی کند.
مهم فروش محصول است و برچسب های زمانی تنها ابزاری هستند در خدمت کمپانی های بزرگ برای جلوه گیری بیشتر. اما نکته اصلی در اینجاست که چرا اینگونه سایت ها با بهره گیری از فلسفه اصلی این حرکت هوشمندانه بازاریابی، اسفند را برای عرضه بی حد و حصر خود انتخاب نمی کنند؟ آیا جامعه ایرانی در آستانه قرار گرفتن سال نو شمسی خود، عطشی کمتر از مردمان خارج از کشور پیش از کریسمس برای هجوم به فروشندگان از خود نشان خواهند داد؟
فروش های موردی سایت ها قطعا در مقاطع مختلف برپا خواهد شد، همانطور که در طول ۳۶۵ روز سال، بارها مشتریان خود را از طریق پیامک و ایمیل و بیلبوردهای بزرگ خبردار کرده اند، اما موجی بزرگ و هماهنگ با محوریتی هوشمند که امکان بسیج کردن فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و پاساژهای معروف و سایت های فروش و بسیاری دیگر را داشته باشند، می تواند نوید بخش بازی برد بردی باشد که از یک سو مصرف کننده را با رضایتی بیش از خریدهای قبل روانه منزل کند و عیدی و حقوق پایان سال خود را با بیشترین مطلوبیت ممکن خرج کند و از سوی دیگر فروشندگان را با رکوردهای عجیب و غریب در فروش محصولات مواجه سازد. فروش های تک و توک و پراکنده فایده ای ندارد، بازار کشورهای منطقه با تقویمی مشترک، اقدامی هماهنگ، مشابه به فروشندگان فرنگی را می طلبد.
به نظر شما، آیا تغییر زمان برگزاری این رویداد متناسب با فرهنگ ایرانی ما (به عنوان مثال در روزهای پایانی اسفند ماه) با استقبال و البته رضایت بیشتر خریداران فروشگاه های آنلاین همراه نخواهد بود؟ پیشنهاد خود را در ارتباط با زمان مناسب جهت اجرای هر چه بهتر این حراج، در بخش نظرات بیان فرمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا