حسگر اثر انگشت گوشی: پشت یا جلوی دستگاه؟

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال های پیش‌رو حسگر اثر انگشت از دستگاه‌های موبایلی حذف شود و جای خود را به نسل جدید فناوری‌های بیومتریک بدهد.

موبنا – نخستین گوشی هوشمند جهان که حسگر اثر انگشت داشت با نام «پَنتِک جی‌آی‌۱۰۰» در سال ۲۰۰۴ میلادی وارد بازار شد. این محصول روی کلید D-Pad خود حسگر اثر انگشت را شامل می‌شود و در اصل نخستین دستگاه موبایلی جهان بود که کاربر با حرکت دادن انگشت خود روی کلید مذکور می‌توانست قفل آن را باز کند. این محصول یک گوشی تاشو بود که تشخیص قسمت پشت و جلوی آن کار دشواری بود و به هر حال،‌ این فناوری را برای نخستین بار در اختیار کاربران گذاشت.

طی سال‌های بعد تعداد معدودی گوشی هوشمند مجهز به حسگر تشخیص اثر انگشت وارد بازار شدند، ولی تعداد آنها بسیار اندک بود و می‌تواند گفت در همه این سال‌ها تنها چهار گوشی با قابلیت مذکور به دست کاربران رسید. تا سال ۲۰۱۳ میلادی سیستم‌های امنیتی بیومتریک به یک قابلیت کاربردی در دستگاه‌های موبایلی تبدیل نشده بود و از این زمان به بعد حسگر اثر انگشت رواج بیشتری پیدا کرد.

شرکت اپل برای نخستین بار در گوشی هوشمند «آیفون ۵اس» از این فناوری استفاده کرد و آن سال این گوشی هوشمند یکی از دو محصول موجود در بازار جهانی بود که حسگر اثر انگشت داشت. گوشی دیگر با قابلیت مذکور همان سال با نام «اچ‌تی‌سی وان مکس» عرضه شد.

حسگر اثر انگشت گوشی: پشت یا جلوی دستگاه؟

در سال ۲۰۱۴ میلادی یعنی یک سال بعد از این اتفاق ۳۳ مدل گوشی هوشمند در برندهای مختلف مجهز به فناوری تشخیص اثر انگشت وارد بازار شدند که ۲۹ مورد از آنها این قابلیت را در سطح روی دستگاه شامل می‌شدند و ۴ مورد هم حسگر اثر انگشت را پشت بدنه جا داده بودند. ولی در سال ۲۰۱۶ میلادی شرایط تغییر کرد و بخش پشت بدنه برای تعبیه شدن حسگر اثر انگشت محبوب‌تر از روی آن بود.

گوشی هوشمند Mate 10 هوآوی امسال برای نخستین بار نشان داد که شما می‌توانید ضمن داشتن لبه‌های باریک اطراف بدنه و نمایشگر یکپارچه، حسگر اثر انگشت را در سطح رویی در اختیار داشته باشید. با این وجود نسل جدید طراحی‌هایی که لبه باریک اطراف نمایشگر را شامل می‌شوند و بیشترین سطح از روی دستگاه به نمایشگر لمسی اختصاص یافته است، جایی برای حسگر اثر انگشت ندارند.

حسگر اثر انگشت گوشی: پشت یا جلوی دستگاه؟

البته این نکته وجود دارد که در برخی گوشی‌های هوشمند حسگر هوشمند در کنار بدنه دستگاه جاسازی می‌شود که در این زمینه شرکت‌های سونی، زد.تی.ای،‌ هوآوی و نکسبیت در سال ۲۰۱۵ میلادی محصولاتی با این قابلیت روانه بازار کردند و سامسونگ همان سال گوشی هوشمند «ایکسپریا زد۵» را با حسگر جاسازی شده در کنار بدنه روانه بازار کرد.

برای این کار یک دلیل قانع کننده وجود داشت و آن هم حذف حسگر اثر انگشت از سطح روی دستگاه و اختصاص بخش بیشتر آن به نمایشگر لمسی بود. حسگرهایی که به اطراف بدنه گوشی هوشمند انتقال یافتند باعث شدند لبه‌های دستگاه اطراف نمایشگر باریکتر شود و از بدنه دستگاه به صورت بهینه‌تر استفاده شود.

البته در این میان توسعه فناوری به گونه‌ای پیشرفت که محصول جدید بدون حسگر اثر انگشت روانه بازار شد. گوشی هوشمند «آیفون ایکس» اپل که به مناسبت دهمین سالگرد تولد آیفون ساته شده است به جای حسگر اثر انگشت، حسگر سه‌بعدی اسکن صورت را شامل می‌شود. این حسگر هوشمند در قسمت بالای نمایشگر جاسازی شده است و البته در مرحله کنونی مشکلاتی را هم به همراه دارد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال های پیش‌رو حسگر اثر انگشت از دستگاه‌های موبایلی حذف شود و جای خود را به نسل جدید فناوری‌های بیومتریک بدهد.

دکمه بازگشت به بالا