سوءاستفاده از کارگران مونتاژ کننده «آیفون ایکس»

در ماه‌های اخیر این خبر به گوش می‌رسد که به دلیل ساعت‌های کاری طولانی و سوءاستفاده از کارگران احتمال می‌رود «تِری گو» مدیرعامل فاکسکان برکنار شود.

موبنا – فاکسکان نام شرکتی است که وظیفه مونتاژ گوشی‌های هوشمند آیفون را برعهده دارد و از بزرگترین شرکای اپل محسوب می‌شود و هم‌اکنون بار دیگر مورد انتقادت شدید قرار گرفته است. روزنامه «فایننشال تایمز» با انجام بررسی‌های خود به این نتیجه رسید شش دانشجویی که دوره کارآموزی خود را در شرکت فاکسکان می‌گذراندند و در زمان مونتاز گوشی هوشمند «آیفون ایکس» در این مرکز کارمی‌کردند، در این فرآیند اقداماتی را به صورت غیرقانونی انجام داده‌اند.

این دانشجوهای جوان برای دوره زمانی ۱۱ ساعت متوالی در کنار تسمه نقاله که گوشی «آیفون ایکس» روی آن حرکت می‌کرد تا قطعات دستگاه به یکدیگر متصل شود کار کردند. این اتفاق برخلاف قوانین چین صورت گرفته است و تدابیر ایمنی و حمایت از حقوق کارگر برای کارآموزان را نقض می‌کند.

در گزارش این روزنامه آمریکایی همچنین گفته شد دانشجویان به صورت داوطلبانه خواستند در شیفت‌های کاری طولانی حضور یابند. با این وجود گفته می‌شود از آنها خواسته شده بود به صورت اجباری در کارخانه‌های فاکسکان حضور یابند تا با کسب «تجربه کاری» بتوانند فارق التحصیل شوند.

سوءاستفاده از کارگران مونتاژ کننده «آیفون ایکس»

این نخستین باری نیست که شرایط کاری در کارخانه‌های فاکسکان قوانین حمایت از حقوق کارگران را زیرپا می‌گذارد. این شرکت بزرگ به جز اپل برای دیگر شرکت‌ها هم قطعات الکترونیکی را مونتاژ می‌کند و در ماه‌های اخیر این خبر به گوش می‌رسد که به دلیل ساعت‌های کاری طولانی و سوءاستفاده از کارگران احتمال می‌رود «تِری گو» مدیرعامل فاکسکان برکنار شود. او همچنین برنامه‌ریزی‌هایی را برای جایگزین روبات‌ها با کارگران کارخانه خود انجام داده است.

یکی از دانشجویانی که در شیفت‌های کاری ۱۱ ساعته حضور داشته است توضیح داد که آنها مجبور بودند در هر شیف کاری دوربین دیجیتالی ۱۲۰۰ دستگاه «آیفون ایکس» را روی بدنه نصب کنند و در این فرآیند هیچ گونه روباتی به آنها کمک نمی‌کرد تا سرعت کار افزایش یابد.

شرکت اپل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این مسئله را از نزدیک بررسی می‌کند. در بیانیه اپل گفته شد:‌ «ما تایید می‌کنیم که این دانشجویان به صورت داوطلبانه در این شرکت فعالیت می‌کردند تا مزایای مورد نظر خود را دریافت کنند. ولی آنها اجازه نداشتند بیش از اندازه کار کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا