Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

این دو محصول را می‌توان از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار جهانی دانست که هم‌اکنون امکان خرید آن برای مردم فراهم شده است.

موبنا – اگر به دنبال گوشی هوشمند بزرگ می‌گردید که بتوانید به راحتی از نمایشگر آن استفاده کنید گزینه‌های جدیدی پیش روی شما قرار دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به «گلکسی اس۸»، «گلکسی اس۸ پلاس»، «گلکسی نوت ۸»، «ال‌جی وی۳۰»، «ال‌جی جی۶» و «پیکسل ۲ ایکس‌ال گوگل» اشاره کرد. با این وجود اگر می‌خواهید از میان تمام گوشی‌های موجود دو گزینه بهتر را مورد مقایسه قرار دهید بهتر است به این دو دستگاه چینی و آمریکایی فکر کنید: Mate 10 Pro هوآوی و «آیفون ایکس» اپل.

کارشناسان بین بخش‌های مختلف این دو گوشی هوشمند پیشرفته بررسی‌های دقیق انجام دادند تا مشخص شود بر اساس نیاز و سلیقه، کدام یک از این دو محصول بیشتر برای شما مناسب خواهد بود. این دو محصول را می‌توان از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار جهانی دانست که هم‌اکنون امکان خرید آن برای مردم فراهم شده است.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

طراحی

تردیدی نیست که گوشی هوشمند «آیفون ایکس» اپل به واسطه طراحی زیبای خود توجه هر کاربری را جلب می‌کند. این گوشی هوشمند نمایشگر یکپارچه بزرگ دارد، سطح روی آن فقط یک لایه باریک در اطراف نمایشگر را شامل می‌شود و کلید اصلی با حسگر اثر انگشت در آن حذف شده است، در قسمت بالای نمایشگر فقط یک بخش کوچک برای دوربین سلفی و اسپیکر تعبیه شده است، پشت بدنه از جنس شیشه ساخته شده و چارچوب دستگاه آلومینیومی است، و در مجموع می‌توان آن را یکی از زیباترین گوشی‌های موجود دانست.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

در مقابل یک دستگاه گوشی هوشمند بزرگ و پیشرفته به نام Mate 10 Pro هوآوی وجود دارد که به واسطه شکل ظاهری و امکانات داخلی مورد توجه همگان قرار گرفته است. از نظر ظاهری می‌توان گفت این محصول بسیار شبیه به «گلکسی اس۸ پلاس» سامسونگ طراحی شده است و البته لبه‌های اطراف نمایشگر در قسمت بالا و پایین آن باریک‌تر هستند، بدنه دستگاه بسیار باریک طراحی شده است و با دیگر گوشی‌های مشابه قابل قیاس نیست و در مجموع، برای طراحی همه بخش‌های آن تلاش فراوان صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که بدنه این دو گوشی هوشمند در آزمایش‌های لازم میزان مقاومت خود را در مقابل خط و خش نشان داد. پس از گذشت یک هفته هر دو گوشی هوشمند کاملا سالم باقی ماندند و کیفیت بدنه آنها شبیه زمانی که از جعبه بیرون آمدند.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

نمایشگر

هر دو گوشی هوشمند نمایشگر بلند از نوعOLED  را در خود جا داده‌اند. «آیفون ایکس» اپل با نمایشگر ۵.۸ اینچی عرضه می‌شود و برای Mate 10 Pro نمایشگر ۶ اینچی در نظر گرفته شده است. ولی باید توجه داشت کیفیت نمایشگر در این دو محصول با یکدیگر متفاوت است. پرچمدار هوآوی موسوم به Mate 10 Pro از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اندرویدی در سراسر جهان محسوب می‌شود که تصاویر در آن با استاندارد ۱۸:۹ با کیفیت ۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل به نمایش درمی‌آید و این در حالی است که «آیفون ایکس» تصاویر را با استاندارد تناسب ۲.۱۷:۱ با کیفیت ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ به نمایش می‌گذارد. تقریبا می‌توان گفت تصاویر در هر دو گوشی هوشمند با کیفیت مشابه به نمایش درمی‌آیند.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

بر اساس بررسی‌های دقیق صورت گرفته، کیفیت تصویر در این دو گوشی هوشمند چندان با یکدیگر تفاوت ندارد و اگرچه آیفون اندکی رزلوشن بالاتر دارد، ولی در نگاه عادی و استفاده روزمره چندان قابل ملاحظه نیست. برای نمایشگر گوشی هوشمند «آیفون ایکس» فناوری جدیدی به نام «ترو تُن» استفاده شده است که به صورت خودکار رنگ‌ها را متناسب با نور محیط پیرامون شما تغییر می‌دهد. در این نمایشگر از فناوری «۳دی تاچ» هم استفاده شده است تا بر اساس فشار انگشت شما روی آن عکس‌العمل متفاوت نشان داده شود. این فناوری در بازی‌ها و اپلیکیش‌های مختلف قابلتی تعاملی برقرار می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت که کنتراست، رنگ، کیفیت و رزلوشن در هر دو نمایشگر کاملا قابل قبول است و در هنگام اجرای بازی‌ها و برنامه‌های رسانه‌ای می‌توان آنها را مشابه دانست.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

دوربین

اگر قرار باشد دوربین دیجیتالی اصلی در این گوشی هوشمند را مورد مقایسه قرار دهیم، تفاوت چندانی را بین آنها مشاهده نمی‌کنیم. هر دو گوشی هوشمند حسگر دوگانه در دوربین دیجیتالی را شامل می‌شوند. گوشی Mate 10 Pro هوآوی یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی را به عنوان دوربین اصلی در پشت بدنه شامل می‌شود که در کنار آن دوربین ۲۰ مگاپیکسلی تک‌رنگ قرار گرفته است. دیافراگم هر دو دوربین از نوع f/1.6 است. در مقابل گوشی هوشمند «آیفون ایکس» اپل دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دارد که با دیافراگم‌های f/1.8 و f/2.4 تصویربرداری می‌کنند.

دیافراگم بزرگتر در گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی امکان می‌دهد مقدار بیشتری نور وارد دوربین شود و بنابراین عکاسی با آن در فضاهای تاریک باکیفیت‌تر است. البته باید توجه داشت که در مجموع کیفیت هر دو دوربین تقریبا شبیه به یکدیگر است و هر دو آنها را در این بخش می‌توان قابل قبول دانست.

هر دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro و «آیفون ایکس» در زمینه بزرگنمایی اوپتیکال کیفیت قابل توجه‌ای را در اختیار کاربران می‌گذارند. اپل برای گوشی خود حالت عکاسی پورتره در نظر گرفته است که به شما امکان می‌دهد به صورت طبیعی‌تر از افراد عکاسی کنید. حالت دیگری به نام «پورتره لایتینگ» در آیفون وجود دارد که امکان نمایشگر مجازی نور را فراهم می‌کند تا فضا شبیه به آتلیه‌های عکاسی شود.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

در بخش دوربین سلفی بین این دو گوشی هوشمند تفاوت‌هایی دیده می‌شود. هر دو گوشی Mate 10 Pro و «آیفون ایکس» کیفیت قابل قبولی را در دوربین سلفی ارایه می‌کنند. گوشی Mate 10 Pro هوآوری دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 را در خود جا داده است که کیفیت عکس‌های سلفی با آن بسیار قابل قبول است.

در مقابل در دوربین سلفی «آیفون ایکس» سیستم «ترو-دِپت» به کار گرفته شده است تا حسگر ۷ مگاپیکسلی آن با دیافراگم f/2.2 بتواند به کمک حسگرهای خود چهره کاربر را تشخیص دهد و قفل دستگاه از این طریق باز شود. سیستم امنیتی «فِیس آی‌دی» و قابلیت درست کردن شکلک‌های ارتباطی مبتنی بر چهره کاربر از جمله امکانات جدیدی است که اپل در دوربین سلفی «آیفون ایکس» در اختیار کاربران می‌گذارد.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

قابلیت‌های اجرایی

هر دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro و «آیفون ایکس» پردازنده‌های پرقدرتی را شامل می‌شوند که البته نکته جالب اینجاست که تراشه مرکزی در این دو محصول در شرکت‌های سازنده آنها به تولید رسیده است. گوشی Mate 10 Pro هوآوری با پردازنده Kirin 970 به دست کاربران می‌رسد که نسبت به مدل قبلی خود یعنی Kirin 60 پرسرعت‌تر و کم‌مصرف‌تر است. این گوشی هوشمند رم ۶ گیگابایتی دارد و به کمک قابلیت‌های هوش مصنوعی امکاناتی را در اختیار کاربران می‌گذارد که هیچ گوشی دیگری چنین قابلیت‌هایی را ندارد. در آزمایش‌های دقیق صورت گرفته با قوی‌ترین پردازنده دستگاه‌های موبایلی اندرویدی موسوم به «اسنپدراگون ۸۳۵» که در «پیکسل ۲ ایکس‌ال» و «گلکسی اس۸» مورد استفاده قرار گرفته است مشخص شد که تراشه هوآوی بهتر عمل می‌کند.

در بخش دیگر شرکت اپل برای پرچمدار جدید خود تراشه A11 Bionic را ساخته است که به صورت همزمان در گوشی‌های «آیفون ۸» و «آیفون ۸ پلاس» هم از آن استفاده می‌شود. این تراشه با آنچه که در گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود کاملا متفاوت است و سرعت بالاتری دارد. برای گوشی هوشمند «آیفون ایکس» اپل رم ۳ گیگابایتی در نظر گرفته شده است که مدل «آیفون ۸ پلاس» هم با رم ۳ گیگابایتی به دست کاربران می‌رسد.

با آزمایش روی دو محصول برای استفاده روزانه و معمولی مشخص شد که هر دو گوشی هوشمند بسیار سریع عمل می‌کنند. تراشه جدید A11 گوشی هوشمند «آیفون ایکس» اندکی سریع‌تر است و این مسئله نشان می‌دهد که سرور مربوطه برای اجرای اپلیکیشن‌ها بهتر عمل می‌کند.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

باتری و دیگر امکانات

در این زمینه باید گفت گوشی هوشمند Mate 10 Pro قابلیت‌هایی دارد که رقیب اپلی نمی‌تواند با آن رقابت کند. باتری این گوشی هوشمند ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپری دارد که فضای لازم برای ذخیره انرژی به میزان کافی را برای همه کاربران با نیازهای مختلف فراهم می‌کند و به مراتب از باتری ۲۷۱۶ میلی‌آمپری «آیفون ایکس» بزرگتر است.

با باتری که شرکت هوآوی برای پرچمدار جدید خود در نظر گرفته است شما می‌توانید برای دومین روز متوالی بدون شارژ کردن دستگاه از آن استفاده کنید. ولی «آیفون ایکس» تقریبا هر روز باید شارژ شود و باتری آن فقط یک روز دوام می‌آورد. برای گوشی هوشمند «آیفون ایکس» قابلیت شارژ بی‌سیم در نظر گرفته شده است که البته این توانایی در گوشی Mate 10 Pro دیده نمی‌شود.

در زمینه حافظه داخلی هم رقیب چینی امکانات بیشتری را شامل می‌شود. در حالی که اپل برای هیچ یک از گوشی‌های خود امکان پشتیبانی از کارت حافظه میکرو-اس‌دی را ارایه نمی‌کند، ولی گوشی هوشمند Mate 10 Pro این قابلیت را در اختیار کاربران می‌گذارد. گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی همراه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی به دست کاربران می‌رسد و این در حالی است که «آیفون ایکس» در دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی ساخته شده است.

گوشی Mate 10 Pro حالت ویژه‌ای دارد که می‌تواند با اتصال به صفحه‌کلید مجهز به فناوری بلوتوث و همچنین اتصال به مانیتور از طریق پورت USB-C به HDMI به یک رایانه شخصی رومیزی تبدیل شود. این قابلیت را سامسونگ با سیستم DeX در اختیار کاربران می‌گذارد و هوآوی بدون هرگونه ابزار جانبی آن را با Mate 10 Pro ارایه کرده است. باید گفت که «آیفون ایکس» از چنین توانایی محروم است. لازم به ذکر است هیچ یک از این دو گوشی هوشمند جک استاندارد ۳.۵ میلیمتری مخصوص هدفون را شامل نمی‌شوند.

Mate 10 Pro هوآوی یا «آیفون ایکس» اپل؟

نتیجه نهایی

گوشی هوشمند «آیفون ایکس» قابلیت‌های منحصر به‌فردی دارد که در هیچ محصول دیگری مشاهده نمی‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به طراحی ویژه، نمایشگر یکپارچه، دوربین مجهز به فناوری ترو-دِپت، ساخت شکلک به کمک دوربین سلفی و .. اشاره کرد. ولی باید گفت این گوشی هوشمند در بریتانیا با پایه قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد و از این نظر بسیار گران است.

در این میان گوشی هوشمند Mate 10 Pro امکانات قابل ملاحظه‌ای دارد که آن را از دیگر محصولات موجود در بازار مجزا می‌کند. از جمله نکاتی که برای این پرچمدار اندرویدی در نظر گرفته شده است و در هیچ گوشی هوشمند دیگری روی کره زمین دیده نمی‌شود می‌توان به سیستم هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اشاره کرد. این گوشی هوشمند باتری پرقدرت دارد، نمایشگر یکپارچه دارد، طراحی زیبا دارد و آخرین نسه از سیستم عامل اندروید را در خود جا داده است. گوشی Mate 10 Pro در کشور بریتانیا با قیمت ۶۹۹ پوند فروخته می‌شود و از این نظر بسیار از «آیفون ایکس» ارزان‌تر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا