Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

در اینجا مقایسه دقیق و کاملی بین دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی و «آیفون ۸ پلاس» اپل انجام شده است تا با خواندن آن بتوانید بهترین گوشی را به عنوان گزینه جدید خود برگزینید.

موبنا – پرچمداران اندرویدی این روزها در انواع مختلف ساخته می‌شوند و کمپانی‌های مختلف بهترین قطعات سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری را برای آنها در نظر می‌گیرند. «گلکسی اس۸» سامسونگ و «پیکسل ۲ ایکس‌ال» گوگل از جمله گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شوند که قوی‌ترین دستگاه‌های موبایلی در بازار جهانی هستند و مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند.

با این وجود پرچمدار جدید شرکت هوآوی یعنی Mate 10 Pro به گونه‌ای ساخته شده است که به واسطه قابلیت‌های متمایز و کاربردی خود می‌تواند نسبت به دیگر گوشی‌های رقیب بهتر عمل کند و از آن به عنوان نخستین گوشی هوشمند جهان مجهز به هوش مصنوعی یاد می‌شود. بخش اعظم سطح روی این گوشی هوشمند به نمایشگر اختصاص یافته است، دوربین آن بسیار باکیفیت است و در خانواده فبلت‌ها می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. با این وجود اگر شما می‌خواهید یک دستگاه فبلت برای خود خریداری کنید و بدون در نظر گرفتن قیمت آن به دنبال گزینه مناسب می‌گردید «آیفون ۸ پلاس» اپل هم در این زمینه وجود دارد.

اگرچه این روزها توجه همه کاربران جهانی به «آیفون ایکس» اپل جلب شده است، ولی باید گفت فبلتی که این شرکت ماه گذشته وارد بازار کرد قابل ملاحظه است و به واسطه امکانات کاربردی خود می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌رو باشد. با این توضیحات اگر قرار باشد شما یک دستگاه گوشی هوشمند برای خود خریداری کنید بین Mate 10 Pro هوآوی و «آیفون ۸ پلاس» اپل کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟

در اینجا مقایسه دقیق و کاملی بین دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی و «آیفون ۸ پلاس» اپل انجام شده است تا با خواندن آن بتوانید بهترین گوشی را به عنوان گزینه جدید خود برگزینید.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

طراحی: مینیمالی یا جدید

طراحی فوق مینیمالی اپل برای گوشی‌های هوشمند جدید به گونه‌ای صورت گرفته است که توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کند. با این وجود باید گفت از زمانی که اپل این شکل ظاهری را برای گوشی‌های خود برگزید سه سال می‌گذرد و این شرکت هنوز هیچ گونه تغییر اساسی در طراحی مذکور ایجاد نکرده است. نه تنها سطح روی این گوشی نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته است، بلکه چارچوب اصلی و قاب پشتی آن هم تقریبا یکسان طراحی شده است و زاویه‌های کاملا مشخص و از قبل پیش‌بینی شده در این گوشی هوشمند دیده می‌شود.

البته باید گفت که این بار در قسمت پشت گوشی تغییرات اندکی لحاظ شده است. «آیفون ۸ پلاس» به جای آنکه مانند مدل قبلی بدنه آلومینیومی داشته باشد این بار در قسمت پشت یک لایه شیشه را شامل می‌شود. از دیگر امکانات جدیدی که برای آن در نظر گرفته شده است می‌توان به سیستم شارژ بی‌سیم اشاره کرد که برای نخستین بار وارد سری گوشی‌های آیفون شده است و با این وجود کاربرد چندانی ندارد. به‌روزرسانی پشت بدنه «آیفون ۸ پلاس» اندکی آن را زیباتر کرده است که البته باید گفت بیشتر کاربران با پرداخت قیمت زیاد برای خرید این محصول ترجیح می‌دهند قاب محافظ برای آن استفاده کنند و همین مسئله باعث خواهد شد استفاده از شیشه در سطح پشتی اهمیت چندانی نداشته باشد.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

در این میان گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی طراحی کاملا متفاوتی را در اختیار گرفته است که می‌توان آن را تحول جدید در سری پرچمداران شرکت هوآوی دانست. سطح روی این گوشی هوشمند و نمایشگر بزرگ آن توجه هر کاربری را به خود جلب می‌کند و لوگوی شرکت هوآوی پایین نمایشگر به چشم می‌خورد. در قسمت پشت بدنه چند لایه شیشه و آلومینیوم به کار برده شده است. شیشه منحنی باعث شده است زیبایی این گوشی هوشمند افزایش یابد و بی‌تردید آن را از دیگر محصولات مشابه مجزا می‌کند.

باید گفت که از نظر طراحی به واسطه استفاده از شیشه منحنی Mate 10 Pro هوآوی را می‌توان به زیبایی «گلکسی اس۸» سامسونگ دانست و حتی از آن هم زیباتر خواند.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

نمایشگر: بزرگ و شفاف

نمایشگر گوشی هوشمند هوآوی بزرگتر و قدبلندتر است. این گوشی هوشمند یک نمایشگر ۶ اینچی را شامل می‌شود که تناسب آن ۱۸:۹ است و در مقابل فبلت شرکت اپل نمایشگر ۵.۵ اینچی با تناسب ۱۶:۹ را در خود جا داده است. با این وجود باید توجه داشت که هر دو گوشی هوشمند تصاویر را با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل به نمایش می‌گذارند. البته این کیفیت نسبت به استاندارد QHD که بیشتر گوشی‌های اندرویدی در اختیار دارند و البته گوشی هوشمند Mate 10  نیز همین کیفیت را در اختیار کاربران می گذارد اندکی پایین‌تر است و با این وجود می‌تواند کیفیت تصویر در نمایشگر هر دو گوشی هوشمند را قابل قبول دانست.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی از فناوری OLED در نمایشگر خود بهره برده است و به همین خاطر می‌توان گفت کنتراست و عمق رنگ مشکی در آن بیشتر است. نمایشگر دستگاه از فناری HDR10 هم پیروی می‌کند تا طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها در آن به نمایش درآید. در این میان اپل پس از گذشت سال‌ها هنوز گوشی هوشمند خود را با فناوری قدیمی LCD روانه بازار کرده است و در آن فناوری True Tone را مورد استفاده قرار داده است. کیفیت رنگ‌هایی که در این نمایشگر به نمایش درمی‌آیند بر اساس نور محیط تغییر می‌کند و اپل سعی کرده است از گستره رنگی گسترده در آن استفاده کند. با این وجود باید گفت کیفیتی که نمایشگر Mate 10 Pro ارایه می‌کند و نحوه نمایش رنگ‌ها در آن بسیار بهتر است.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

دوربین: لنز دوگانه

هر دو گوشی هوشمند در قسمت پشت بدنه لنز دوگانه را شامل می‌شوند و به عبارت دیگر دو حسگر تصویربرداری را در کنار یکدیگر به عنوان دوربین اصلی در اختیار گرفته‌اند. البته نحوه استفاده از این دو حسگر در دو گوشی مذکور با یکدیگر متفاوت است. در گوشی هوشمند «آیفون ۸ پلاس» اپل شما دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی را در اختیار دارید که دیافراگم یکی از آنها مخصوص گرفتن عکس‌های واید f/1.8 و دیافراگم مدل دیگر مخصوص عکس‌های تِله‌فوتو f/2.8 است. لازم به ذکر است که فقط حسگر اصلی سیستم اپتیکال برای بزرگنمایی را در اختیار دارد.

البته باید گفت عکس‌هایی که با این دوربین گرفته می‌شود قابل قبول است و از این نظر می‌توان فبلت اپل را مجهز به یکی از بهترین دوربین‌های موجود در بازار جهانی دانست. در عکس‌هایی که با دوربین این گوشی هوشمند تهیه می‌کنید جزییات، تعادل رنگ، کیفیت، نور و … حتی در فضاهای باز قابل قبول است. عکاسی در فضاهایی که نور کمی دارند هم تمیز و شفاف است و میتوان آن را قابل قبول دانست.

البته توجه داشته باشید که در این گوشی هوشمند دو لنز مجزای دوربین را در اختیار دارید. حسگر دوم که در قسمت پشت بدنه کار گذاشته شده است برای بزرگنمایی اپتیکال مورد استفاده قرار می گیرد و حالت «پورتره» در این دوربین دیجیتالی به شما امکان می‌دهد عکس‌های پورتره را با کیفیت بسیار مناسب تهیه کنید. قابلیت جدیدی دیگری با نام «پورتره لایتینگ» به این گوشی هوشمند اضافه شده است که امکان گرفتن عکس‌های باکیفیت‌تر را هم فراهم می‌کند.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

در مقابل، در گوشی هوشمند Mate 10 Pro شما یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی اصلی رنگی در اختیار دارید و در کنار آن یک حسگر ۲۰ مگاپیکسلی تک‌رنگ هم کار گذاشته شده است. از این نظر می‌توان دوربین به کار گرفته شده در فبلت جدید هوآوی را مانند دو گوشی هوشمند دیگر این شرکت چینی یعنی P10 و P10 Plus دانست که البته لنز هر دو آنها f/1.6 بود.

باید گفت عکس‌هایی که با دوربین دیجیتالی این گوشی هوشمند گرفته می‌شود بسیار باکیفیت و قابل قبول است. در این گوشی هوشمند فقط حسگر ۱۲ مگاپیکسلی قابلیت بزرگنمایی اپتیکال و سیستم تثبیت تصویر دارد که تا این بخش مشابه آیفون است. اما قابلیت دیگری که دوربین این گوشی هوشمند را مجزا می‌کند این است که برای آن سیستم ۴-در-۱ در نظر گرفته شده است تا بزرگنمایی چندگانه در اختیار کاربران قرار گیرد و فوکوس روی نقطه مورد نظر با سرعت بسیار بالاتر انجام شود. سیستم هوش مصنوعی که در گوشی هوشمند Mate 10 Pro به کار گرفته شده است به دوربین دیجیتالی کمک می‌کند صحنه و جزییات آن را بهتر تشخیص دهد و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی که در آن به کار رفته است این امکان را فراهم می‌کند تا تمام جزییات و رنگ‌ها برحسب سلیقه کاربر انتخاب شوند.

کیفیت دوربین دیجیتالی در دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی و «آیفون ۸ پلاس» اپل قابل قبول است. ولی باید گفت پرچمدار چینی به واسطه استفاده از هوش مصنوعی و سیستم یادگیری ماشینی قابلیت‌های بالاتر و بهتری را ارایه می‌کند.

قابلیت‌های اجرایی: قدرتمند و توانا

مقایسه بین این دو محصول دقیقا به همان صورت است که بخواهیم Mate 10 Pro هوآوی را با «آیفون ایکس» اپل قیاس کنیم. هر دو گوشی هوشمند «آیفون ۸ پلاس» و «آیفون ایکس» اپل پردازنده مشابه دارند و اپل برای آنها از تراشه A11 Bionic خود به همراه رم ۳ گیگابایتی استفاده کرده است.

در این میان گوشی هوشمدن Mate 10 Pro هوآوی تراشه جدیدی موسوم به Kirin 970 را در خود جا داده که در شرکت هوآوی ساخته شده است و این گوشی هوشمند رم ۶ گیگابایتی دارد و سرعت آن نسبت به مدل Kirin 960 به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. علاوه بر موارد یاد شده، در پردازنده مرکزی این گوشی هوشمند از سیستم جدیدی موسوم به «واحد پردازش عصبی» (NPU) استفاده شده است که قابلیت‌های خودکار فراوانی را در اختیار گوشی هوشمند می‌گذارد و سیستم هوش مصنوعی وظیفه پردازش اطلاعات را برعهده دارد.

فبلت Mate 10 Pro برای پردازش‌های روزانه با سرعت بالا هیچ مشکلی ندارد و در زمینه اجرای بازی،‌ اپلیکیشن‌ها و فایل‌های رسانه‌ای مشابه آیفون عمل می‌کند. با این وجود پردازنده A11 Bionic در آزمایش‌های صورت گرفته اندکی بهتر عمل کرده است و اپل ادعا می‌کند که پردازنده پرقدرت‌تری ساخته است.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

باتری: قابل قبول و پرظرفیت

در زمینه مقایسه ظرفیت باتری، بی‌تردید باید گفت Mate 10 Pro هوآوی برنده است و کیفیت بهتری را ارایه می‌کند. این گوشی هوشمند باتری پرقدرت ۴۰۰۰ میلی‌آمپری را در خود جا داده است و نسبت به باتری ۲۶۷۵ میلی‌آمپری آیفون بهتر عمل می‌کند. لازم به ذکر است که باتری این گوشی هوشمند جدید چینی نسبت به دیگر رقبای اندرویدی هم بهتر و پرظرفیت‌تر است.

این مسئله به آن معنی خواهد بود که با هر بار شارژ ساعت‌های بیشتری می‌توانید از باتری گوشی هوشمند خود استفاده کنید و در مقابل زمانی که «آیفون ۸ پلاس» را در اختیار می‌گیرید تقریبا هر روز نیازمند آن هستید تا دستگاه را شارژ کنید. بسیاری از کاربران اعلام کردند با وجود آنکه استفاده زیادی از Mate 10 Pro می‌کنند ولی هر دو روز یکبار نیازمند شارژ دستگاه خواهند بود.

در بخش حافظه داخلی هم باید گفت که Mate 10 Pro هوآوری ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که البته به صورت همزمان از کارت حافظه microSD هم پشتیبانی می‌کند. با این وجود حداقل حافظه داخلی در نظر گرفته شده برای گوشی هوشمند «آیفون ۸ پلاس» اپل ۶۴ گیگابایت است که البته کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر مدل ۲۵۶ گیگابایتی آن را خریداری کنند. البته توجه داشته باشید که آیفون قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ندارد.

Mate 10 Pro هوآوی بخریم یا «آیفون ۸ پلاس» اپل؟ (+عکس)

البته برخی تفاوت‌های دیگر بین این دو محصول وجود دارد. به عنوان مثال فبلت اپل در نمایشگر خود فناوری ویژه‌ای موسوم به ۳D Touch را ارایه می‌کند که در مقابل میزان فشار انگشت روی نمایشگر لمسی عکس‌ العمل نشان می‌دهد و استفاده از اپلیکیشن‌ها در سیستم عامل iOS را آسان‌تر می‌کند.

در مقابل شرکت هوآوی برای پرچمدار جدید خود حالت دسکتاپ در نظر گرفته است و به شما امکان می‌دهد گوشی هوشمند را به نمایشگرهای جانبی و صفحه‌کلیدهای مجهز به فناوری بلوتوث  متصل کنید و از آن در قالب یک رایانه شخصی استفاده کنید.

در مجموع می‌توان گفت گوشی هوشمند Mate 10 Pro هوآوی قابلیت‌های بهتر و کارآمدتری دارد و نسبت به «آیفون ۸ پلاس» اپل در رده بالاتری قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا