نخستین رایانه کوانتومی جهان پایان ۲۰۱۷ عرضه می‌شود

این محصول نخستین رایانه کوانتومی جهان است که به تولید انبوه می‌رسد و به صورت گسترده وارد بازار جهانی می‌شود و قرار است عرضه آن از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شود.

موبنا – شرکت IBM سال گذشته برای نخستین بار رایانه کوانتومی را در قالب یک سرویس پردازش ابری معرفی کرد و در آن زمان نسخه ۵ کوبیتی (qubit) نخستین رایانه کوانتومی به نمایش گذاشته شد. این شرکت امروز یک گام بلندتر برداشت و این بار موفق به ساخت رایانه کوانتومی ۲۰ کوبیتی شد و توضیح داد که با توسعه این فناوری در ۱۸ ماه گذشته تصمیم دارد این محصول را به تولید انبوه برساند و آن را به صورت تجاری وارد بازار جهانی کند.

لازم به ذکر است هر کوبیت معادل یک واحد اطلاعات کوانتومی محاسبه می‌شود.

این شرکت همچنین اظهار داشت که IBM تحقیقات گسترده انجام داده است و موفق به ساخت نمونه اولیه رایانه کوانتومی ۵۰ کوبیتی شده است که تولید آن بزرگترین گام بعدی در این عرصه محسوب می‌شود و البته هنوز به درستی مشخص نیست این رایانه از چه زمانی وارد بازار جهانی می‌شود.

نخستین رایانه کوانتومی جهان پایان ۲۰۱۷ عرضه می‌شود

در حالی که نخستین مدل‌های رایانه کوانتومی IBM به صورت رایگان وارد بازار می‌شدند تا مورد آزمایش قرار بگیرند و در مراکز آموزشسی و برنامه‌نویسی از این ماشین‌ها استفده شود،‌ در بیانیه روز جاری اعلام شد که این محصول نخستین رایانه کوانتومی جهان است که به تولید انبوه می‌رسد و به صورت گسترده وارد بازار جهانی می‌شود و قرار است عرضه آن از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شود.

رایانه‌های کوانتومی فضای دشواری در عرصه فناوری هستند که دانشمندان هنوز فهم دقیقی از نحوه ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات در آن ندارند و تحقیقات در این عرصه همچنان ادامه دارد. این ماشین‌ها به جای آنکه از سیستم پردازشی صفر و یک اسفاده کنند، در سطوح مختلف به صورت موازی اطلاعات را پردازش می‌کنند. این توانایی امکان ایجاد قابلیت‌های جدید در زمینه برنامه‌نویسی رایانه‌ای را فراهم می‌کند و تا نرم‌افزارها و سیستم‌های جدید رایانه‌ای با توانایی‌های متفاوت عرضه شوند.

«داریو گیل» مدیر تحقیقات این شرکت در زمینه هوش مصنوعی و رایانه‌های کوانتوموی IBM Q توضیح داد که افزایش تعداد کوبیت‌ها تنها بخشی از این داستان محسوب می‌شود و هرچه شما با تعداد بیشتری کوبیت در ارتباط باشید، تعامل بین آنها پیچیده‌تر می‌شود و قابلیت‌های پردازشی افزایش میابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا