نتایج تست خط‌وخش و سقوط در «آیفون اکس» (+عکس و فیلم)

اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که تمایل دارید با پرداخت حداقل ۱۰۰۰ دلار یک دستگاه گوشی هوشمند «آیفون اکس» را خریداری کنید، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید.

موبنا – این روزها خبرهای مختلف در مورد زمین خوردن «آیفون اکس» و احتمال شکستن نمایشگر یا بدنه پشتی شیشه‌ای آن به گوش می‌رسد و بر این اساس کارشناسان آزمایش‌های مختلف روی آن انجام دادند تا صحت این اخبار مشخص شود. به هر حال اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که تمایل دارید با پرداخت حداقل ۱۰۰۰ دلار یک دستگاه گوشی هوشمند «آیفون ایکس» را خریداری کنید، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید.

گوشی هوشمند اپل به مناسبت دهمین سالگرد تولد آیفون ظاهر متفاوتی دارد و نمایشگر آن تا لبه‌های بدنه امتداد یافته است. بخش پشتی بدنه دستگاه از جنس شیشه ساخته شده است و چارچوب اصلی گوشی هم فولادی است. این محصول مانند دو گوشی «آیفون ۸» و «آیفون ۸ پلاس» در قسمت پشت بدنه شیه را شامل می‌شود و البته از قابلیت شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند. ولی این مسئله به آن معنی نیست که شما یک دستگاه با دو سطح شکننده و آسیب‌پذیر در اختیار دارید.

از آنجایی که گوشی جدید اپل بسیار گران است، هرگونه آسیب به آن می‌تواند ناراحتی کاربران را به دنبال داشته باشد. البته این مسئله فقط به قیمت گران «آیفون اکس» ختم نمی‌شود و این دستگاه بیشترین هزینه برای تعمیر را نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند اپل شامل می‌شود. اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که هزینه ۲۰۰ دلاری برای دریافت خدمات AppleCare را پرداخت نکرده‌اید،‌ تعمیر نمایشگر گوشی هزینه ۲۷۹ دلاری را به شما تحمیل می‌کند و در این میان اگر شیشه پشت دستگاه بشکند برای تعمیر آن می‌بایست ۵۵۰ دلار بپردازید. با این توضیحات آیا باید در مورد پرچمدار جدید اپل نگران بود؟

نتایج تست خط‌وخش و سقوط در «آیفون اکس» (+عکس و فیلم)

تست خط و خش

نمایشگر آیفون‌هایی که اپل در چند سال اخیر روانه بازار کرده است در مقابل هرگونه خط و خش مقاوم هستند و با این وجود هر یک از دو شیشه‌ای که در دو وجه «آیفون ایکس» مورد استفاده قرار گرفته‌اند در مقابل خط و خش آسیب‌پذیرترند. با این وجود چارچوب فولادی این دستگاه در حالت تئوری مقاوم‌تر از چارچوب آلومینیومی در مدل‌های قبلی ساخته شده است.

نخستین تست خط و خش برای این گوشی هوشمند با کلید انجام شد که در دسترس بیشتر کاربران است و احتمال بروز خط و خش توسط آن بسیار زیاد است. در این آزمایش هر دو رنگ خاکستری فضایی و نقره‌ای «آیفون ایکس» مورد استفاده قرار گرفت تا مشخص شود خطوط ایجاد شده با کلید تا چه اندازه می‌تواند رنگ بدنه دستگاه را از بین ببرد و خش‌های محسوس ایجاد کند.

این تست‌ها در آزمایشگاه تخصصی مرکز CNet انجام شد و در اقدام اول سعی شد با کلیدهای مختلف با فشار متوسط در دو طرف بدنه دستگاه خط کشیده شود. آزمایش مشابه برای چارچوب فولادی دستگاه هم انجام شد. در پایان تست اولیه مشخص شد خطوطی که با فشار متوسط انجام شده است محسوس و قابل مشاهده بود و البته مدل خاکستری فضایی خطوط را بیشتر نشان می‌دهد. در این میان آزمایش مشابه روی چارچوب فولادی دستگاه هیچ گونه خطی برجا نگذاشت.

لازم به ذکر است که این آزمایش باعث شد خطوط اندکی روی نمایشگر دستگاه برجا بماند. در مجموع می‌توان گفت آزمایش کلید مشکل محسوسی را برای گوشی به وجود نیاورد و زمانی که همین آزمایش با سمباده صورت گرفت، خطوط اندکی برجا ماند.

نتایج تست خط‌وخش و سقوط در «آیفون اکس» (+عکس و فیلم)

تست سقوط اول

در گام بعدی مدل خاکستری فضایی «آیفون اکس» برای آزمایش سقوط آماده شد. نخستین آزمایش سقوط از فاصله معقول دست کاربران به ارتفاع ۰.۹ متری انجام شد. این ارتفاع معادل جیب کاربران است که احتمال دارد هنگام درآوردن گوشی از آن سقوط کند.

در نخستین سقوط بخش پشت دستگاه اندکی آسیب دید. البته شکستگی در این مرحله اندک بود و نخستین تست برای سقوط دستگاه به صورت انجام شد که «آیفون ایکس» با قسمت پشت بدنه به زمین برخورد کرد و نمایشگر آن به زمین نخورد. شیشه پشت بدنه پس از برخورد با زمین از سه نقطه در چهار وجه پشت دستگاه شکسته شد و در قسمتی که لنز دوربین قرار دارد هم این آسیب‌دیدگی مشاهده شد. قسمت پایین و سمت راست دستگاه بیشترین آسیب را دارد و بزرگترین شکستگی در آن مشاهده شد. حتی چارچوب فولادی دستگاه هم پس از اصابت با زمین اندکی آسیب دید. قسمت بالای دستگاه در گوشه سمت راست هم یک فرورفتگی کوچک را تجربه کرد و در مجموع چارچوب دستگاه آسیب اندکی را پیش رو دید.

به طور کلی می‌توان گفت آسیب‌های وارد شده به «آیفون اکس» پس از نخستین تست سقوط بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی بود.

نتایج تست خط‌وخش و سقوط در «آیفون اکس» (+عکس و فیلم)

تست سقوط دوم

گوشی هوشمند «آیفون اکس» سپس برای دومین تست سقوط آزمایش شد و این بار هم از ارتفاع مشابه یعنی فاصله ۰.۹ متری دستگاه رها شد. گوشی هوشمند این بار با نمایشگر به زمین برخورد کرد و البته آسیب وارد شده کاملا جدی بود. شکستگی نمایشگر به طور کاملا محسوس دیده می‌شد و شکستی پشت بدنه هم بیشتر شد. در قسمت پایین نمایشگر یک شکستگی ایجاد شد و البته بزرگترین شکستگی مربوط به گوشه پایین و سمت راست دستگاه می‌شد که احتمالا ابتدا این نقطه از دستگاه با زمین برخورد کرده بود.

در این آزمایش همچنین یک شکستگی محسوس در قسمت پایین دستگاه ایجاد شد و چارچوب فلزی نیز در نقاط مختلف آسیب بیشتری دیده بود. در پایان این آزمایش «آیفون اکس» به طور کامل با شکستگی مواجه شده بود و در هر دو طرح این شکستگی‌ها کاملا محسوس بود.

در هم شکستن

کارشناسان در پایان این بررسی‌ها دریافتند که اگرچه «آیفون اکس» هر روز با شما همراه خواهد بود، ولی هر گونه سقوط احتمالی می‌تواند برای آن مشکلات عدیده ایجاد کند و اگر برای آن قاب محافظ استفاده نکنید به طور حتم با مشکل مواجه خواهید شد. این آزمایش نشان داد یک سقوط بد از فاصله معقول می‌تواند باعث شکستگی نمایشگر و بدنه پشتی دستگاه شود و حتی چارچوب فلزی آن هم می‌تواند آسیب ببیند.

آزمایشگاه تخصصی CNet در پایان این تست توضیح داد: «آیفون جدید به گونه‌ای طراحی شده است که با دوام باشد و مشکلی برای آن ایجاد نشود. ولی نمی‌توان گفت که این دستگاه هرگز خراب نمی‌شود و بدنه آن نمی‌شکند و آزمایش‌ها در دنیای واقعی هم این مسئله را ثابت کرده است. “آیفون اکس” از یکی از قوی‌ترین و محکم‌ترین شیشه‌های موجود در جهان ساخته شده است و نسبت به لایه دوگانه یونی که در بیشتر گوشی‌ها از آن استفاده می‌شود ۵۰ درصد قوی‌تر است. سیستم لیزر داخلی و ساختار فولادی آن هم به استحکام دستگاه کمک می‌کند. ولی با همه این توضیحات باید توجه داشته باشید که سقوط دستگاه می‌تواند شکسته شدن شیشه و آسیب دیدگی چارچوب فولادی را به همراه داشته باشد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا