تراشه Mate 10 با سیستم هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند؟

Kirin 970 مبتنی بر فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده است و نسبت به مدل‌های قبلی سرعت بالاتر، قابلیت‌های بیشتر و مصرف کمتر باتری را ارایه می‌دهد.

موبنا – هوآوی هفته گذشته خانواده Mate 10 را که در آن قدرتمندترین و بهترین گوشی‌های هوشمند حضور دارند را به کاربران جهانی معرفی کرد و توضیح داد Mate 10 و Mate 10 Pro نخستین گوشی‌های هوشمند جهان محسوب می‌شوند که تراشه مرکزی آنها هوش مصنوعی دارد و قابلیت‌های کاملا متفاوت را در اختیار کاربران می‌گذارد.

هوآوی چند هفته قبل از معرفی رسمی این محصولات در نمایشگاه بین‌المللی IFA برلین تراشه آنها را که با نام Kirin 970 شناخته می‌شود معرفی کرد و البته این نخستین باری که تراشه یاد شده همراه با یک گوشی هوشمند مورد استفاده قرار گرفت. همان طور که از قبل گفته شده بود Kirin 970 مبتنی بر فناوری ۱۰ نانومتری ساخته شده است و نسبت به مدل‌های قبلی سرعت بالاتر، قابلیت‌های بیشتر و مصرف کمتر باتری را ارایه می‌دهد.

این طور که شرکت هوآوی اعلام کرده است تراشه Kirin 970 مجهز به هوش مصنوعی ۲۵ درصد سریع‌تر اطلاعات را پردازش می‌کند و پردازنده گرافیکی آن ۴ برابر پرقدرت‌تر شده است. ولی نکته مهم فناوری جدید هوآوی موسوم به «واحد پردازش شبکه عصبی» (NPU) است که در این تراشه مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیستم سخت‌افزاری را برای قابلیت‌های یادگیری ماشینی ارتقا می‌دهد. از جمله توانمندی‌هایی که به واسطه این فناوری جدید در اختیار گوشی هوشمند قرار می‌گیرد می‌توان به سیستم تشخیص جزییات تصاویر، تشخیص صدا، و پردازش زبان طبیعی افراد اشاره کرد. هوآوی به منظور آموزش صحیح تراشه خود میلیون‌ها عکس مختلف، نمونه‌های صدا و متن را به آن معرفی کرده است و هم‌اکنون سیستم مذکور می‌تواند جزییات عکس‌های مختلف، صداها و داده‌ها را بسیار سریع‌تر از دیگر پردازنده‌ها تشخیص دهد.

تراشه Mate 10 با سیستم هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند؟

شرکت هوآوی به این فرآیند در مجموع «هوش مصنوعی» می‌گوید و البته توجه داشته باشید این سیستم با هوش مصنوعی که در فیلم‌های علمی-تخیلی می‌بینید متفاوت است. همچنین توجه داشته باشید که این سیستم قادر نیست مانند انسان فکر کند، ببیند یا مانند انسان بیاموزد. با این وجود نسبت به سیستم تشخیص چهره که در گوشی هوشمند جدید اپل به کار گرفته شده است بسیار هوشمندتر عمل می‌کند و تراشه A11 Bionic اپل نمی‌تواند قابلیت‌هایی مانند این سیستم را ارایه دهد.

تراشه جدید Kirin 970 هوآوی هشت هسته پردازشگر را در خود جا داده است که در مجموع ۲۵ رصد سریع‌تر از مدل قبلی یعنی Kirin 960 عمل می‌کند و همچنین ۵۰ درصد نسبت به تراشه قبلی کمتر انرژی مصرف می‌کند. این تراشه چهار هسته ۲.۴ گیگاهرتزی از نوع Cortex-A73 و چهار هسته ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 را در خود جا داده است. ولی این دو مجموعه هسته‌های پردازشگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به صورت همزمان مورد استفاده قرار بگیرند و در مجموع قابلیت‌های چندهسته ای سریع‌تر و قوی‌تر را ارایه دهند.

پردازنده گرافیکی جدیدی که در این تراشه کار گذاشته شده است ۱۲ هسته را روی پردازنده Mali-G72MP12 شامل می‌شود. این طور که هوآوی توضیح داده است این پردازنده جدید نسبت به مدل قبلی ۸ هسته‌ای Mali-G71MP8 که در تراشه Kirin 960 به کار گرفته شده بود ۸ برابر سریع‌تر عمل می‌کند و التبه در زمینه مصرف انرژی ۸ برابر بهتر عمل می‌کند. باید دید این پردازنده گرافیکی پرقدرت نسبت به پردازنده گرافیکی ۲۰ هسته‌ای Mali-G71 که در مدل جدید گوشی‌های سامسونگ به کار گرفته شده است چقدر بهتر عمل می‌کند.

تراشه Mate 10 با سیستم هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند؟

شرکت هوآوی به تمام توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری امکان داده است به «واحد پردازش شبکه عصبی» (NPU) دسترسی داشته باشند و از مزایای آن در محصولات جدید خود بهره‌مند شوند. این شرکت همچنین تصمیم دارد در آینده واحد پردازش شبکه عصبی اندروید را مورد پشتیبانی قرار دهد و بنابراین کاربران آسان‌تر می‌توانند قابلیت‌های سیستم‌های یادگیری ماشینی استاندارد را در خانواده گوشی های Mate 10 مورد استفاده قرار دهند.

اپلیکیشن ترجمه که توسط شرکت مایکروسافت ارایه شده است یکی از نخستین نمونه‌هایی محسوب می‌شود که فناوری NPU بهره برده است. هوآوی در این خصوص می‌گوید که به واسطه تراشه هوشمند خود مبتنی بر تراشه مذکور این امکان را فراهم می‌کند تا دوربین دیجیتالی گوشی هوشمند Mate 10 بتواند هنگام مشاهده تصاویر از طریق دوربین دیجیتالی، تمام متن‌های موجود را سه برابر سریع‌تر ترجمه کند.

تراشه Kirin 970 همچنین سیستم دوگانه Dual ISP را در خود جا داده است و به واسطه آن می‌تواند ۲۵ درصد سریع‌تر از مدل قبلی حرکات را تشخیص دهد. قابلیت هوش مصنوعی که در این تراشه به کار گرفته شده است امکان تشخیص تمامی اشیا، صورت و بدن اشخاص را فراهم می‌کند و گوشی به راحتی می‌تواند محیط پیرامون خود را شناسایی کند و این قابلیت‌ها در تنظیمات دوربین دیجیتالی فعال می‌شود. دوربین دیجیتالی گوشی هوشمند Mate 10 به واسطه این تراشه هوشمند همچنین می‌توانند در فضاهای تاریک محیط را بهتر شناسایی کند و تصاویر بهتری تهیه کند.

تراشه Mate 10 با سیستم هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کند؟

دو گوشی هوشمند Mate 10 Pro و Porsche Design نیز از فناوری‌های ۴x4 MIMO و ۲۵۶QM بهره می‌برند تا در نهایت امکان پشتیبانی از شبکه مخابراتی Cat 18/13 LTE برای آنها فراهم شود. این مسئله به آن معنی خواهد بود که گوشی‌های مذکور می‌ٱوانند اطلاعات را با میانگین سرعت ۱.۲ گیگابیت در ثانیه دانلود کنند. برای گوشی هوشمند Mate 10 قابلیت پشتیبانی از شبکه مخابراتی Cat 16 در نظر گرفته شده است.

سیگنال‌ها در این خانواده از گوشی‌های هوآوی بهتر دریافت می‌شوند و آنتن دستگاه بهترین کیفیت مخابراتی و ارتباطی را ارایه می‌دهد که این توانایی در بسیاری از کشورها با شبکه‌های مخابراتی مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.

این گوشی هوشمند پیشرفته با استفاده از سیستم یادگیری ماشینی می‌تواند در حذف صداهای اضافی محیط بهتر عمل کند زیرا گوشی به واسطه پردازنده هوشمند خود صدای شما را بهتر تشخیص می‌دهد و حتی اگر زمزمه کنید هم این قابلیت برای آن در نظر گرفته شده است.

در این تراشه از مودم Dual LTE استفاده شده است که از سیستم ارتباطی Dual VoLTE پشتیبانی می‌کند و بنابراین اگر در این گوشی هوشمند به صورت همزمان از دو سیم کارت استفاده کنید، امکان دریافت خدمات مخابراتی ۴G در هر دو سیم کارت فراهم خواهد شد. شما همچنین قابلیت دوگانه Wi-Fi Calling را هم در اختیار خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا