سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری TSMC برای ادامه همکاری با اپل

«موریس چانگ» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت TSMC پیش‌بینی کرده است ساخت چنین کارخانه‌ای ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد..

موبنا – اپل بزرگترین شرکت فناوری جهان به واسطه فروش گوشی‌های هوشمند خود درآمد قابل ملاحظه‌ای دارد و مردم همچنان آیفون را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای خرید گوشی جدید می‌بینند. این شرکت وظیفه تولید قطعات مختلف گوشی هوشمند خود را به شرکا واگذار کرده است و از آنجایی که آیفون فروش بالایی دارد، تمامی شرکت از کنار این محصول سود قابل ملاحظه‌ای را از آن خود می‌کنند. ولی به نظر شما ادامه همکاری یک شرکت با اپل چقدر می‌ارزد و تا چه اندازه می‌بایست در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد؟

شرکت تایوانی تولیدکننده قطعات الکترونیکی TSMC یکی از بزرگترین شرکای اپل برای تولید گوشی هوشمند‌ آیفون است. در حالی که شرکت‌های بزرگ نظیر کوالکام، مدیاتِک و اپل به صورت اختصاصی پردازنده موبایل را تولید می‌کنند، TSMC کارخانه‌ای است که وظیفه تولید تراشه‌های طراحی شده در شرکت‌های مذکور را برعهده دارد و به عبارت دیگر این شرکت‌های بزرگ پس از طراحی تراشه‌های پرقدرت جدید، وظیفه ساخت آن را به شرکت TSMC واگذار می‌کنند.

البته در این عرصه بازیگرهای بزرگ دیگری به نام سامسونگ و اینتل هم وجود دارند که طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی را به تنهایی دنبال می‌کنند. به هر حال شرکت TSMC هم‌اکنون یک نقشه جامع برای حرکت به جلو در نظر گرفته است که نحوه فعالیت آن تا سال ۲۰۲۰ میلادی را مشخص می‌کند و قرار است آن زمان شرکت تایوانی پردازنده‌های ۳ نانومتری بسازد.

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری TSMC برای ادامه همکاری با اپل

در حال حاضر پیشرفته‌ترین پردازنده‌های موبایلی که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند مبتنی بر فناوری ۱۰ نانومتری ساخته می شوند و بنابراین می‌توان گفت سال ۲۰۲۲ میلادی اندازه پردازنده‌های موبایلی بیش از یک‌سوم کاهش میابد. نتیجه نهایی این است که پردازنده‌های پنج سال بعد کوچک‌تر، پرقدرت‌تر و کم‌مصرف‌تر عرضه می‌شوند و تحولات بزرگی در دستگاه‌های موبایلی ایجاد می‌شود.

ولی شرکت TSMC به منظور ساخت پردازنده‌های ۳ نانومتری نیازمند آن است که یک کارخانه جدید راه‌اندازی کند تا به صورت اختصاصی روی این مسئله تمرکز داشته باشد. در حالی که برخی منابع آگاه اعلام کردند این شرکت تایوانی در تلاش است کارخانه جدید خود را در کشور آمریکا تاسیس کند، ولی باید گفت اگر این کارخانه تاسیس شود وظیفه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را برعهده نخواهد داشت و در عوض این تراشه‌ها در کشور تایوان تولید می‌شوند.

با این وجود باید توجه داشت تاسیس چنین کارخانه‌ای با هزینه کم صورت نمی‌گیرد. خبرگزاری بلومبرگ در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد «موریس چانگ» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت TSMC پیش‌بینی کرده است ساخت چنین کارخانه‌ای ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد و هدف اصلی آنها برای تاسیس چنین کارخانه‌ای این است که اپل همچنان به همکاری خود با TSMC ادامه دهد و وظیفه ساخت تراشه‌های مورد نظر خود را به آنها بسپارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا