جایگاه اپراتورهای کشور در شاخص «اینترنت باندپهن سیار» مشخص شد

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جدیدترین گزارش آماری خود به ارزیابی وضعیت ارتباطات در دولت یازدهم پرداخته و به سهم اپراتورهای ارتباطی از شهرهای تحت پوشش ۳G و ۴G و سهم آنها از مشترکان باند پهن پرداخته است.

موبنا – تعداد مشترکان تلفن همراه کشور در ادامه رو به رشد خود، طی دولت یازدهم با رشد ۳۵ درصدی تا پایان خرداد ۹۶ به رقم ۸۳.۴ میلیون سیم‌کارت رسیده است.
ضریب نفوذ تلفن همراه نیز سالیانه هشت درصد رشد داشته و در دوره پاییز ۹۵ از رقم ۱۰۰ درصد جمعیتی عبور کرده و به ۱۰۴ درصد تا پایان خرداد ۹۶ دست یافته است.
تا این تاریخ حدود ۴۶.۹ هزار مشترک فعال نیز برای سایر ارائه‌دهندگان سرویس تلفن همراه به ثبت رسیده است.

ضریب نفوذ تلفن همراه

ابتدای شروع به کار دولت گذشته ۶۱.۷ میلیون مشترک تلفن همراه که ضریب نفوذی حدود ۸۰.۶ درصد را نمودار بود، وجود داشت و تا پایان خرداد سال جاری این دو شاخص به ترتیب به ۸۳.۴ میلیون مشترک با ضریب نفوذ ۱۰۴ درصد رسیده است.
از لحاظ توسعه دسترسی نسلهای سوم و چهارم سیار هم به دنبال برداشته شدن انحصار این بخش، تعداد ۹۴۳ سایت نسل سوم در ابتدای دولت با رشد ۲۸۱۹ درصدی به بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ سایت نسل سوم و چهارم تا خرداد ماه سال ۹۶ افزایش پیدا کرده است.

تعداد مشترکان باند پهن موبایل ۳G

قبل از افزایش سرمایه‌گذاری اپراتورها در باند پهن سیار ۴۲ درصد جمعیت تحت پوشش شبکه اپراتور سوم در ۱۲۸ شهر قرار داشتند و تعداد مشترکان آن کمتر از ۶۰۰ هزار مشترک بود اما تا پایان خرداد امسال، این تعداد با رشد ۵۸ برابری به ۳۴.۶ میلیون رسیده است.
ضریب نفوذ ۰.۸ درصدی نیز به رقم ۴۳.۲ درصد جمعیت افزایش یافته و پوشش جمعیتی در حداقل ۱۰۵۷ شهر به رقم ۶۳ درصد رسیده است.

تعداد مشترکان باند پهن موبایل ۴G

شبکه نسل چهارم نیز طی دولت گذشته و از سال ۹۳ بهره‌برداری شده و تا پایان خرداد امسال ۶.۴ میلیون مشترک را جذب کرده و به ضریب نفوذ ۸ درصدی دست یافته است.
بنا بر آمار رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پوشش جمعیتی نسل چهارم تا پایان خرداد امسال نیز در حداقل ۶۹۳ شهر ۳۴.۴ درصد بوده است؛ که بر این اساس همراه اول در ۶۹۳ شهر و ایرانسل در ۵۹۸ شهر خدمات ۴G ارائه کرده‌اند.
رایتل نیز طی فعالیت دولت یازدهم توانست تعداد شهرهای تحت پوشش خدمات ۳G خود را از ۱۲۸ به ۴۹۱ برساند.

تعداد مشترکان باند پهن اپراتورهای تلفن همراه

وزارت ارتباطات همچنین در گزارش تجمیعی خود از حوزه ارتباطات همراه به شاخص تعداد مشترکان باند پهن سیار تا پایان خرداد ماه سال جاری اشاره کرده است؛ در این گزارش آماری به ۴۱ میلیون مشترک و ضریب نفوذ ۵۱ درصدی مشترکان باند پهن سیار اشاره شده است.
تعداد مشترکان باند پهن سیار در ابتدای کار دولت یازدهم ۰.۵۸ میلیون بوده که در خرداد امسال به ۴۱.۱ میلیون رسیده است.
براساس این گزارش اپراتور اول ارتباطی با در اختیار داشتن ۲۳.۶ میلیون مشترک، اپراتور دوم با داشتن ۱۵.۸ میلیون مشترک و نهایتا اپراتور سوم با در اختیار داشتن ۱.۷ میلیون مشترک در رده‌بندی جایگاهی قرار گرفته‌اند.
بنابراین سهم بازار مشترکان باند پهن همراه اول ۵۷.۴ درصد، ایرانسل ۳۸.۶ درصد و رایتل ۴ درصد شده است.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا