آیا «آیفون اکس» ارزش خریدن دارد؟

اگر یک دستگاه «آیفون ۷» در اختیار دارید بهتر است آن را نگه دارید و خیال به‌روزرسانی نداشته باشید.

موبنا – پس از مدت‌ها انتظار سرانجام از گوشی هوشمند «آیفون اکس» اپل به صورت رسمی رونمایی شد تا این محصول نخستین مدل از سری گوشی‌های آیفون با نمایشگر یکپارچه بدون کلید سخت‌افزاری اصلی باشد. طی سال‌های اخیر بارها گفته شده بود که اپل تصمیم دارد چنین محصولی را بسازد و سرانجام این گوشی هوشمند امسال به دست کاربران رسید.

از زمانی که اخبار رسیده تایید کردند که اپل طی سال ۲۰۱۷ میلادی چنین گوشی هوشمندی را روانه بازار می‌کند، رسانه‌ها منتظر آن بودند تا ببینند گوشی جدید اپل چه امکاناتی را در خود جا داده است تا با دیگر پرچمداران رقابت کند.

ولی هم‌اکنون که این محصول عرضه شده قیمت بالای آن افراد را دچار تردید کرده است. کاربران هم‌اکنون این سوال را در سر دارند که آیا باید با پرداخت چنین رقمی گوشی خود را به‌روز کنم؟ در اینجا همه قابلیت‌های «آیفون اکس» نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند را می‌بینید تا متوجه شوید که اگر این محصول ارزش دارد، با پرداخت چنین رقمی آن را خریداری کنید.

طراحی

شکل ظاهری آیفون جدید با گوشی‌های معمول متفاوت است و شما را با دنیای آتی دستگاه‌های موبایلی آشنا می‌کند. برای این محصول نمایشگر ۵.۸ اینچی در نظر گرفته شده که اطراف آن را یک لایه باریک در بر گرفته است و همین مسئله نگه داشتن گوشی را در دست آسان‌تر می‌کند.

لایه فلزی که اطراف نمایشگر را پوشانده از جنس فولاد است و اپل آلومینیوم را کنار گذاشته است. بخش پشت بدنه گوشی هم از جنس شیشه با مقاومت بسیار بالا ساخته شده است. از نظر طراحی باید گفت این محصول بسیار جذاب و زیبا ساخته شده است.

آیا «آیفون اکس» ارزش خریدن دارد؟

نرم‌افزار

برای نخستین بار ما مدلی از گوشی هوشمند آیفون را در دست می‌گیریم که کنترل بخش‌های مختلف آن به صورت کاملا متفاوت انجام می‌شود. با توجه به اینکه «آیفون اکس» کلید اصلی سخت‌افزاری ندارد، کاربران برای باز کردن دستگاه و استفاده از اپلیکیشن‌ها می‌بایست انگشت خود را روی نمایشگر لمسی حرکت دهند. با این توضیح این سوال برای کاربران پیش آمده است که چگونه می‌توانند بدون داشتن کلید سخت‌افزاری اصلی به سیستم کنترلی دست پیدا کنند.

کاربرانی که تجربه استفاده از سیستم عامل iOS را دارند به خوبی می‌دانند این کلید سخت‌افزاری کارهای فراوانی برای آنها می‌کند و حذف شدن آن ممکن است مشکلاتی در پی داشته باشد. در این گوشی جدید بدون کلید سخت‌افزاری همه چیز با حرکت انگشتان روی نمایشگر لمسی اتفاق می‌افتد و آنچه که پیش‌تر کلید سخت‌افزاری انجام می‌داد، بخش نرم‌افزاری مدیریت می کند.

آیا «آیفون اکس» ارزش خریدن دارد؟

سخت‌افزار

گوشی هوشمند «آیفون اکس» اپل به تراشه مرکزی A11 Bionic مجهز شده است که همین تراشه را در گوشی «آیفون ۸» هم می‌بینیم. دوربین دیجیتالی با لنز دوگانه گوشی برای گرفتن عکس‌های تله‌فوتو اندکی ارتقا یافته است و ماژول جدید برای تثبیت اپتیکال تصویر با لنز F2.4 در نظر گرفته شده است که اندکی از لنز «آیفون ۷ پلاس» و «آیفون ۸ پلاس» وسیع‌تر است.

مهم‌ترین تفاوت این محصول با مدل‌های قبلی استفاده از حسگر تشخیص چهره موسوم به Face ID در بخش جلوی گوشی است. در این بخش انواع حسگرها و سیستم‌های هوشمند برای تشخیص دقیق چهره کاربران در نظر گرفته شده است. شرکت اپل حسگرهای خود را مرتبط با بخش نرم‌افزاری ارتقا داده است. به عنوان مثال «آیفون اکس» با دوربین پیشرفته خود در سیستم داخلی مخصوص عکسبرداری حالتی موسوم به «پرتره» را در اختیار گرفته است که از سیستم شبیه‌ساز دوربین‌های حرفه‌ای DSLR استفاده می‌کند تا عکس سلفی بگیرد.

این محصول همچنین تنها مدل از سری گوشی‌های آیفون محسوب می‌شود که نمایشگر AMOLED را در خود جا داده است که این فناوری از طریق سامسونگ برای اپل ساخته شده است. کیفیت تصویر در نمایشگر مذکور ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل است و تراکم تصویر آن هم ۴۵۹ پیکسل در هر اینج مربع اعلام شده است. این باکیفیت‌ترین نمایشگری است که اپل تاکنون در گوشی‌های خود ارایه کرده است.

نتیجه‌گیری نهایی

اگر شما جزء طرفداران و هوادارن آیفون هستید و البته نمی‌توانید هزینه زیادی در این زمینه پرداخت کنید «آیفون ۸» و «آیفون ۸ پلاس» گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند. در حقیقت باید گفت اگر یک دستگاه «آیفون ۷» در اختیار دارید بهتر است آن را نگه دارید و خیال به‌روزرسانی نداشته باشید. زیرا آخرین مدل عرضه شده در سری گوشی‌های اپل اتفاق چندان متفاوتی را شامل نمی‌شود تا بخواهید دستگاه موبایلی خود را ارتقا دهید. با این وجود اگر می‌خواهید یک گوشی متفاوت در دست بگیرید و قیمت آن هم برای شما اهمیتی ندارد، «آیفون اکس» می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا