آموزش مرحله به مرحله خشک کردن گوشی آبخورده (+عکس)

در اینجا بهترین راهکار برای ادامه حیات گوشی‌های هوشمند آبخورده آورده شده است تا در هنگام بروز چنین اتفاقاتی بدانید چگونه بهترین عکس‌العمل را انجام دهید.

موبنا – یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که برای نسل جدید گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته می‌شود ضدآب بودن آنها است. سیستم داخلی این گوشی‌ها به طور کاملا دقیق مهر و موم شده است و این اتفاق به شما امکان می‌دهد با گوشی داخل آب بروید یا اینکه زیر باران عکاسی کنید. با این وجود باید اعتراف کرد بخش اعظم گوشی‌ها و تبلت‌هایی که توسط کاربران جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرند قابلیت ضدآب ندارند و اگر مرطوب شوند عمر آنها به سرعت به پایان می‌رسد.

حتما برای شما یا یکی از اطرافیان‌تان پیش آمده است که به طور اتفاقی گوشی هوشمند داخل آب بیفتد و در این شرایط ندانید چطور از دستگاه آب‌خورده محافظت کنید تا سالم بماند. در اینجا بهترین راهکار برای ادامه حیات گوشی‌های هوشمند آبخورده آورده شده است تا در هنگام بروز چنین اتفاقاتی بدانید چگونه بهترین عکس‌العمل را انجام دهید.

 

آموزش مرحله به مرحله خشک کردن گوشی آبخورده (+عکس)

۱- دستگاه را خاموش کنید

اگر گوشی هوشمند یا رایانه لوحی شما داخل آب افتاد به سرعت دستگاه را خاموش کنید. در چنین شرایطی بهتر است به مدت یک روز دستگاه را روشن نکنید و اگر امکان جدا کردن باتری گوشی هوشمند وجود دارد، بهتر است از همان ابتدا باتری را از بدنه خارج کنید. این اتفاق به قدری اهمیت دارد که کارشناسان می‌گویند در هنگام خیس شدن گوشی هوشمند مهم‌ترین کار در همان لحظه‌های نخست این است که باتری را از بدنه جدا کنید و البته اگر این گزینه را پیش‌رو ندارید، بهتر است به سرعت گوشی هوشمند را خاموش کنید.

هرگز این اشتباه را نکنید که چون بعد از آبخوردگی گوشی همچنان روشن است می‌توانید از آن استفاده کنید و نیازی به خاموش کردن دستگاه ندارید. مطمئن باشید آب داخل گوشی باقی مانده است و به مرور زمان به بخش های مختلف بدنه می‌رسد. زمانی که گوشی هوشمند را خاموش می‌کنید، شانس اینکه گوشی آسیب بیشتری ببیند را از بین می‌برید و به عبارت دیگر ارتباط میان مدارهای الکتریکی را قطع می‌کنید.

اگر پس از آبخوردگی متوجه شدید گوشی شما خاموش شده است بهتر است آن را در همان حالت خاموش رها کنید. سعی نکنید در چنین شرایطی گوشی را دوباره روشن کنید یا آن را به شارژ بزنید. بهتر است گوشی هوشمند حداقل به مدت یک روز در این حالت باقی بماند.

 

آموزش مرحله به مرحله خشک کردن گوشی آبخورده (+عکس)

۲- خشک کردن بخش بیرونی

پس از آنکه گوشی هوشمند را خاموش کردید یا باتری را از دستگاه خارج کردید، از هر نوع پارچه‌ یا ابزاری که در نزدیکی شما وجود دارد کمک بگیرید تا بخش بیرونی گوشی را خشک کنید. حوله، دستمال کاغذی یا تی-شرت نخستین وسایلی هستند که می‌توانید آنها را بیابید. تا آنجا که می‌توانید گوشی را تکان دهید تا آب از بدنه خارج شود و قطرات باقی مانده در پورت‌ها و ورودی‌ها بیرون آید.

 

آموزش مرحله به مرحله خشک کردن گوشی آبخورده (+عکس)

۳- خشک کردن اورژانسی

هم‌اکنون وقت آن رسیده است تا به صورت اورژانسی دستگاه را خشک کنید. برای انجام این کار می‌بایست مراحل زیر را انجام دهید:

  • یک کیسه پلاستیکی بردارید. اگر کیسه شما قابلیت بسته شدن در کیسه را هم شامل شود بهتر است.
  • از مواد جذب کننده رطوبت استفاده کنید

بهترین ماده جذب کننده رطوبت که بیشتر از مواد دیگر توصیه می‌شود برنج است. البته باید گفت که این ماده خوراکی آنقدرها هم کاربردی نیست، ولی راه کاربردی است که بسیار کمک می‌کند و همه کاربران در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. به هر حال اگر هیچ ماده کاربردی دیگری در دست نداشتید، بدانید که برنج بیشترین کاربرد را برای شما دارد. با استفاده از برنج می‌توانید شانس زنده ماندن گوشی خود را به میزان قابل ملاحظه افزایش دهید.

اما به نظر شما ماده بهتر از برنج هم وجود دارد؟

دیگر موادی که در همه خانه‌ها پیدا می‌شود و از آنها می‌توان به عنوان جذب کننده رطوبت استفاده کرد،‌ به قرار زیر اعلام شده است:

  • بسته‌های ژل سیلیکونی: کریستال‌های ژل می‌توانند در این زمینه بسیار کاربردی باشند. بهتر است آنها را در یک پاکت قرار دهید تا از نفوذ آب به دیگر بخش‌های گوشی جلوگیری کند.
  • کریستال‌های رطوبت‌گیر: یکی از معروف‌ترین و معمول‌ترین مارک‌های تولیدکننده کریستال‌های رطوبت‌گیر DampRid است که عطر بسیار خوبی هم دارد. با این وجود هر مارک دیگری هم که تهیه کنید همین کار را انجام می‌دهد. این کریستال‌ها نوعی ماده شیمیایی موسوم به «کلرید کلسیم» را در خود جا داده‌اند که آب را به خود جذب می‌کند. بهتر است این کریستال‌ها داخل کیسه پلاستیکی قرار بگیرند. با این وجود اگر آنها را داخل یک پاکت کاغذی بگذارید، این کار از نفوذ آب به بخش‌های دیگر گوشی کمک می‌کند.

البته باید توجه داشته باشید هیچ ماده خاصی وجود ندارد که بتواند ۱۰۰ درصد آب وارد شده به دستگاه را جذب کند و هر کدام از این مواد تا اندازه‌ای می‌توانند در این زمینه کاربردی باشند. در مجموع اگر دستگاه را داخل کیسه محتوی ماده رطوبت‌گیر قرار دهید و سپس کیسه را حرارت دهید، این کار به شما کمک شایانی می‌کند. البته بایدت توجه داشته باشید که حرارت نباید زیاد باشد تا به گوشی یا تبلت شما آسیب وارد کند.

توجه:  اگر داخل آشپزخانه خود ابزار برقی کوچکی که هوای داخل کیسه‌ها را می‌گیرد در اختیار دارید، این دستگاه می‌تواند کمک قابل ملاحظه ای به شما بکند. گوشی و ماده رطوبت‌گیر را داخل کیسه بگذارید و سپس از این جاروبرقی کوچک آشپزخانه‌ای برای خارج کردن هوای داخل کیسه کمک بگیرید. این دستگاه باعث می‌شود آب داخل گوشی به میزان زیادی تبخیر شود و فرآیند خشک شدن بخش داخلی دستگاه آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

به هر حال اگه ماده اصلی شما برای خشک کردن رطوبت داخل دستگاه برنج است، تردید نکنید که حتی بهتر از کریستال‌های رطوبت‌گیر می‌تواند مفید باشد. بهتر است با خیال راحت برنج را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و گوشی را در آن بگذارید.

با همه این توضیحات اگر قرار است برای گوشی هوشمند جدید خود پول زیادی پرداخت کنید و دایما نگران آن هستید که گوشی آسیب نبیند، بهتر است سراغ نسل جدید پرچمدارانی بروید که قابلیت ضدآب را هم شامل می‌شوند.

 

آموزش مرحله به مرحله خشک کردن گوشی آبخورده (+عکس)

۴- انتخاب،‌ انتخاب، انتخاب

شما هم‌اکنون دو گزینه اصلی پیش‌رو دارید:

  • نخستین گزینه این است که منتظر بمانید. حداقل توصیه می‌شود پس از طی کردن مراحل فوق به مدت ۲۴ ساعت با گوشی هوشمند خود هیچ کاری نداشته باشید، حتی اگر بتوانید به مدت ۴۸ ساعت به آن دست نزنید بهتر است تا رطوبت داخل دستگاه به طور کامل از بین برود. ماده رطوبت‌گیر که انتخاب کرده‌اید در این فاصله زمانی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد. زمانی که انتظار به پایان رسید و تا آنجایی که توانستید به گوشی دست نزدید، وقت آن رسیده است که دستگاه را روشن کنید. در این لحظه انگشت خود را روی کلید اصلی بگذارید و آرام آن را فشار دهید تا دستگاه روشن شود. امیدوار باشید که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.
  • گزینه دیگر این است که از همان ابتدا با یکی از شرکت‌های تخصصی که در زمینه خشک کردن دستگاه‌های الکترونیکی فعالیت می‌کنند تماس بگیرید. دو شرکت زنجیره‌ای DryBox و Redux بهترین سرویس‌ها را در زمینه خشک کردن دستگاه آبخورده در سراسر جهان ارایه می‌دهند. شرکت ادعا می‌کند در شدیدترین آبخوردگی‌ها میزان موفقیت آنها برای زنده کردن دستگاه الکترونیکی بیش از ۸۴ درصد است و تضمین می‌کند هیچ مشکلی برای این دستگاه ایجاد نشود.

آموزش مرحله به مرحله خشک کردن گوشی آبخورده (+عکس)

۵- پیشگیری بهتر از درمان

بهتر است پیش از آنکه دستگاه شما دچار آبخوردگی شود احتیاط کنید و به همه موارد توجه کافی داشته باشید. حتی یک قاب ضدآب ارزان هم می‌تواند به شما کمک فراوان کند. این ابزارهای جانبی ضدآب در انواع مختلف برای همه گوشی های هوشمند ساخته می‌شوند و اگر محل زندگی شما در مناطق باران‌زا است یا شغل شما ایجاب می‌کند به صورت همیشگی با آب سر و کار داشته باشید، بهتر است هرچه سریع‌تر از یک مدل از این قاب‌ها را بخرید.

 

آموزش مرحله به مرحله خشک کردن گوشی آبخورده (+عکس)

۶- آب شور قاتل گوشی شما

آب شور یکی از بدترین مواردی است که اگر گوشی داخل آن بیفتد، تقریبا باید قید دستگاه را زد. در این لیست کوکاکولا در رتبه دوم قرار می‌گیرد و تعمیرکاران دستگاه‌های الکترونیکی اگر بدانند گوشی شما با یکی از این دو مایع برخورد داشته است، تعمیر دستگاه را کنار می‌گذارند و عمر آن را تمام شده می‌دانند. آب شور در کوتاه‌ترین زمان خود را به همه بخش‌های داخلی گوشی می‌رساند و به خاطر ترکیبات شیمیایی خود به راحتی اتصالات الکترونیکی را خراب می‌کند. تعمیرکاران می‌گویند آب شور قاتل مدارهای کوتاه‌برد است و به راحتی آنها را از بین می‌برد. با این وجود اگر چنین اتفاق ناخوشایندی برای شما صورت گرفت که گوشی داخل آب شور یا نوشابه افتاد، باز هم احتمال اندکی وجود دارد که دستگاه سالم بماند.

تنها ضمانت طولانی‌ مدت که یک گوشی هوشمند پرت شده در آب شور را می‌تواند به چرخه حیات برگرداند این است که در همان دقایق اولیه تمام قطعات گوشی از یکدیگر جدا شوند و سپس با مواد رطوبت‌گیر همه بخش‌ها به دقت خشک شود. این اتفاق ایمن‌ترین روش است که می‌تواند جان مدارهای الکترونیکی را نجات دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا