هشدار: عرضه آیفون های تقلبی با گارانتی رسمی در ایران!

مدتی است شایعه یک کلاهبرداری بزرگ در فضای مجازی پیچیده است، این شایعه می گوید: یکی از بزرگترین شرکت های گارانتی کننده گوشی های آیفون در ایران به جای عرضه گوشی های اصلی آیفون با دست بردن در بسته بندی گوشی های تعمیری شرکت اپل آنها را به عنوان گوشی های نو در بازار عرضه می کند.

موبنا – صدرا مخملی یک برنامه ساز در شبکه مجازی تیوی پلاس، ضمن طرح این ادعا و ارایه مستندات به خریداران توصیه کرده است که هنگام خرید گوشی های آیفون به درج کد RFB پست بسته دقت کرده و گوشی هایی که توسط این شرکت خاص گارانتی شده اند را با قیمت گوش نو خریداری نکنند.
براساس این گزارش تصویری که مدتی است در شبکه های مجازی دست به دست می شود، گوشی هایی که به دلیل خرابی به شرکت اپل برگشت داده می شوند، توسط این شرکت تعمیر شده و دوباره به بازار عرضه می شوند، البته قیمت این گوشی ها در بازار که به عنوان گوشی های ریفرش عرضه می شود حدود نصف گوشی های نو عرضه شده است در حالی که شرکت فوق به جای اعلام این موضوع با پاک کردن کد RFB از پشت بسته گوشی های تعمیری و بسته بندی مجدد آنرا تا دوبرابر قیمت به بازار عرضه می کند.

هشدار: عرضه آیفون های تقلبی با گارانتی رسمی در ایران!

براساس توضیحی که در گزارش تصویری هم به آن اشاره شده، گوشی های RFB در بازار جهانی با تعدیل قیمت حداقل ۱۰۰ دلار است و با در نظر گرفتن هزینه های گمرکی و سایر هزینه های واردات,دستگاه هایی که کد RFB در پشت جعبه ی آنها هک شده برای فروش در بازار ایران حداقل باید پنج میلیون ریال و حداکثر در مدل های موجود تا پانزده میلیون ریال ارزان تر به فروش برسند و در تمام دنیا طبق قوانین سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان, فروشندگان باید قبل از فروش چنین دستگاه هایی خریدار را از این موضوع آگاه سازند، در غیر این صورت فروش این نوع گوشیها به عنوان گوشی نو تقلب و کلاهبرداری محسوب می شود.
جالب آنکه شرکتی که این گزارش تصویری آنرا به عرضه گوشی های تقلبی در بازار متهم می کند، یک شرکت رسمی است و شنیده ها حکایت از آن دارد که سرمایه گذار اصلی این شرکت هیچ ارتباطی با بازار موبایل نداشته و در واقع یک وارد کننده دام است!
اما نکته اصلی اینجاست که شایعه فوق مدتی است در شبکه های مجازی دست به دست می شود ولی هیچ یک از نهاد های رسمی، مانند اتحادیه فروشندگان موبایل، سازمان حمایت، اتاق اصناف و شرکت مخابرات در قبال این موضوع پاسخگو نبوده و هیچ موضع گیری رسمی در قبال این مطلب نه در تائید و نه در تکذیب آن نگرفته اند، این بی تفاوتی خود بسیار سئوال بر انگیز است.
نکته دیگر آنکه این گوشی ها بنا به ادعای شرکت گارانتی کننده از مبادی رسمی وارد کشور می شوند، اما همانطور که در گزارش تصویری به آن اشاره شد بعد از دستکاری در بسته بندی و تغییر مشخصات کالا (حذف کد RFB )، دوباره بسته بندی شده و به بازار عرضه می شوند. این ادعا که در گزارش تصویری صدرا مخملی مطرح شده در صورت اثبات در مراجع رسمی کلاهبرداری محسوب و مجازات سنگین به دنبال خواهد داشت، اما به نظر می رسد هیچ یک از دستگاههای ذی ربط به موضوع فوق توجه نکرده اند.
همزمانی منتشر شدن گزارش فوق در شبکه های مجازی با طرح موضوع قانون “سوت زن” ( یکی از قوانین تشویق کننده مبارزه با فساد ) این سئوال را به وجود می آورد که اصلا دستگاههای ناظر ما و دولت دوازدهم هیچ انگیزه ای برای مبارزه با فساد آنهم تا به این حد علنی دارد؟ اگر شایعه مطرح شده دروغ باشد چه؟ آیا اعاده حیثیت از یک فعال اقتصادی به معنی حمایت از فعالیت های سالم لازم نیست؟ تا زمانی که سکوت متولیان امور ادامه پیدا کند، پاسخ سوالات بالا کاملا روشن خواهد بود.

 منبع: عصرایران 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا