اضطراب جدا شدن از گوشی، بیماری جدید کاربران جهانی

محققان هم‌اکنون به این نتیجه رسیدند که حتی اگر هیچ تماس مهمی هم برقرار نشود، کاربران به خودی خود در پی جدا شدن از گوشی هوشمند دچار اضطراب شدید می‌شوند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – این روزها بخش اعظم زندگی خود را با گوشی هوشمند می‌گذارنیم و بیشتر کارهای روزانه را به این دستگاه کوچک جیبی واگذار کرده‌ایم. هر صبح که از خواب بیدار می‌شویم گوشی هوشمند نخستین ابزاری است که به آن نگاه می‌کنیم و شب که به خواب می‌رویم،‌ گوشی آخرین دستگاهی است که آن را کنار میگذاریم. نتایج حاصل از آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد کاربران امروزی به طور میانگین ۸ ساعت از هر روز خود را به گوشی هوشمند اختصاص می‌دهند و البته کارشناسان می‌گویند که اینکه یک‌سوم هر شبانه روز در مقابل این نمایشگر کوچک رنگی سپری می‌شود اتفاق چندان مناسبی هم نیست.

اعتیاد به گوشی هوشمند و ترس جدایی از تلفن همراه از جمله مشکلات انسان‌های هزاره سوم بوده است. دانشمندان برای آنکه گام‌های بهتری در این زمینه بردارند انواع مختلف آزمایش‌ها شخصی و اجتماعی را روی کاربران انجام دادند تا در نهایت خطرات ناشی از اعتیاد به تلفن همراه را مشخص کنند.

اضطراب جدا شدن از گوشی، بیماری جدید کاربران جهانی

آخرین مطالعه در این زمینه در دانشگاه مرکزی هنگ‌کنگ انجام شد و محققان سعی کردند نگاه عمیق‌تری به پدیده «نوموفوبیا» داشته باشید. «نوموفوبیا» در اصل به احساس اضطراب افراد در پی جدا شدن آنها از گوشی هوشمند گفته می‌شود. پیش از این احتمال می‌رفت دلیل اصلی برای بروز استرس در کاربران ترس ناشی از این است که یک تماس یا پیام مهم را از دست بدهند. اما محققان هم‌اکنون به این نتیجه رسیدند که حتی اگر هیچ تماس مهمی هم برقرار نشود، کاربران به خودی خود در پی جدا شدن از گوشی هوشمند دچار اضطراب شدید می‌شوند.

طی چند سال گذشته گوشی‌های هوشمند به یکی از اصلی‌ترین اجزا زندگی روزمره تبدیل شدند و توانستند برنامه‌ریزی تمام اتفاقات اصلی زندگی را در دست بگیرند. این روزها با گوشی هوشمند از مهم‌ترین وقایع زندگی خود عکس می‌گیریم و آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم، برنامه‌ریزی کاری و روزمره خود را با تقویم الکترونیکی گوشی هوشمند هماهنگ میکنیم، از نقشه هوشمند گوشی برای پیدا کردن مسیرها استفاده می‌کنیم، پرداخت‌های روزانه را با آن انجام می‌دهیم و به عبارت دیگر تمام کارهای اصلی روزانه را به گوشی هوشمند واگذار می‌کنیم.

مطالعات نشان داده است زمانی که کاربر قصد دارد عکس خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارد، به طور میانگین ۷ عکس سلفی می‌گیرد تا یکی از آنها را به صورت عمومی منتشر کند و این وسواس نیز در خانواده اعتیاد به گوشی هوشمند طبقه بندی می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا