توصیه های ساده انجمن آمریکایی برای صرفه جویی در مصرف آب

توصیه هایی بسیار ابتدایی و البته بسیار مهم در راستای صرفه جویی مصرف آب را به نقل از انجمن حفظ منابع آب و انرژی آمریکا،آورده ایم که در کشور خودمان نیز عدم توجه به آنها، آینده آبی سختی را در برابرمان قرار داده است.با تغییر نگرش و افزایش دانش؛ “پس انداز آب” را آغاز کنیم.

موبنا – حتی خوش بین ترین کارشناسان هم در رابطه با آینده آب در کره زمین نگرانی های فراوانی دارند. در این میان آنچه محل تفاوت نظرات است به چشم اندازهای ارائه شده برای آغاز سخت ترین دوران کم آبی باز می گردد. هر چند دوران مذکور در برخی نقاط جهان مانند کشورهای آفریقایی از سال ها پیش آغاز شده اند!
دستیابی به راهکارهایی عملی در راستای حفظ منابع آبی زمین و تلاش برای مقابله با کمبود این ماده حیاتی مدت مدیدی است در کانون توجه قرار داشته اما متاسفانه اقدامات صورت گرفته نتایج درخشانی را به دنبال نداشته اند بویژه در کشورهای عقب مانده و در حال توسعه نتایج به مراتب ناامیدکننده تر بوده است. هر چند پیشرفت فناوری و بکارگیری تکنولوژی های روز نقش مهمی در عملکرد بهتر کشورهای پیشرفته به منظور حفظ منابع آبی داشته است اما مهم ترین عامل را می توان نهادینه شدن فرهنگ مصرف آب در آن جوامع دانست.
به گزارش موبنا، سال هاست اقدامات فراوانی در راستای آموزش فرهنگ مصرف آب در کشورهای پیشرفته صورت می گیرد و این مساله مهم از آموزش دوران پایه تا عالی همراه شهروندان است و این مهمی است که عدم توجه بدان ضربه های فراوانی را بر منابع آبی برخی جوامع وارد آورده است.
بی شک تلاش برای توقف هدررفت یک قطره آب، هزینه های به مراتب کمتری تا تهیه! آنرا به دنبال خواهد داشت. در ادامه توصیه هایی بسیار ابتدایی و البته بسیار مهم در راستای صرفه جویی مصرف آب را آورده ایم که در کشور خودمان نیز عدم توجه به آن آینده آبی سختی را در برابرمان قرار داده است.
انجمن حفظ منابع آب و انرژی آمریکا توصیه می کند:
۱. هرگز آب “بدون مصرف” از نظر خودمان را دور نریزیم آنهم تا استفاده ای مانند آبیاری گیاه، باغچه و یا نظافت را می توان متصور شد.مقداری تامل کرده و آب را تا مدتی در ظروف مناسب نگهداری کنیم، قطعا مورد استفاده ای ایجاد خواهد شد.
۲. با یک بررسی ساده در سیستم لوله کشی منزل خود، اطمینان حاصل کنید که نشت در مسیر وجود ندارد. جدی بگیرید؛ سیستم لوله کشی بسیاری از منازل فرسوده و مبتلا به “بیماری نشتی آب” است. به شماره انداز کنتر در هنگامی که هیچ استفاده ای از آب ندارید، بسیار دقت کنید. با مقایسه دو زمان مختلف می توانید به نتایج دقیقی دست یابید.
۳. برای جلوگیری از چکه، شیرآب سرویس های مختلف منزل خود را با کنترل و تعویض منظم واشرهای پلاستیکی، بیمه کنید. اگر شیرآب شما در هر ثانیه یک قطره آب را تلف کند، این میزان طی یک سال برابر با ۲۷ هزار گالن خواهد بود. پس “چکه کردن” شیرهای آب را جدی بگیرید.
۴. مخزن سیستم سیفون و تانک توالت فرنگی سرویس بهداشتی منزل خود را با اضافه کردن مقداری “آبرنگ” کنترل کنید. اگر این سیستم دچار نشت آب باشد، رنگ طی ۳۰ دقیقه در توالت نمایان می شود.
۵. از کاسه توالت و سیستم سیفون به عنوان سطل آشغال برای حذف مواردی چون دستمال کاغذی، حشرات و سایر موارد استفاده نکنید!
۶. در حمام از دوش آب با طول کمتر استفاده کنید. همچنین سردوش های پیشرفته با امکان تنظیم آب خروجی نقش مهمی در مصرف بهینه دارند.
۷. در هنگام اصلاح و شستن صورت و یا مسواک زدن شیرآب باز نماند.
۸. از ماشین ظرفشویی و لباسشویی تنها زمانی استفاده کنید که ظرفیت آنها تکمیل شده است. برابرسازی حجم آب مورد استفاده این دستگاهها با میزان ظروف و یا البسه بسیار اهمیت دارد. برای یکبار هم شده راهنمای استفاده از وسایل برقی خود را مطالعه کنید!
۹. در هنگام شستن ظروف بصورت دستی، سینک(لگن ظرفشویی) را آب و مایع ظرفشویی پر کرده و تنها در پایان کار، آبکشی کنید.
۱۰. آب آشامیدنی با دمای موردنظر خود را در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. باز گذاشتن شیرآب برای رسیدن آب به دمای مورد نظر امری بسیار نامناسب و ابتدایی است.
۱۱. از آب برای یخ زدایی گوشت و یا سایر مواد غذایی استفاده نکنید. برای این منظور چندساعت پیش از پخت و پز برنامه ریزی کنید و یا از مایکروویو خود استفاده کنید.
۱۲. عایق کاری لوله های آب اهمیت بسیار بالا و البته کمترین توجه مشترکان شبکه آب را نیز دارد! با هزینه ای مناسب سیستم لوله کشی خود را عایق کاری کرده و در مصرف انرژی نیر صرفه جویی کنید.
۱۳. استفاده از آب برای سیستم خنک کننده منازل(کولر آبی) روشی غیراستاندارد با هدررفت آب بالا محسوب میی شود.
۱۴. اگر برای افزایش فشار از پمپ آب استفاده می کنید صدای ضربات روشن و خاموش پمپ را زمانی که استفاده ای وجود ندارد، کنترل کنید. وجود صدای پمپ در زمان عدم استفاده نشانگر نشتی در مسیر لوله کشی است.
۱۵. پیش از استحمام درجه حرارت سیستم گرم کننده آب خود را کنترل کنید تا در حمام بیش از حد منتظر آب گرم مطلوب نباشید.
۱۶. اگر دسته سیستم تانک و سیفون سرویس بهداشتی شما گاهی اوقات “گیر” می کند. با صرف هزینه ای اندک آنرا تعویض کنید زیرا هر ثانیه اختلال در عملکرد آن مقداری قابل توجه آب را هدر می دهد.
۱۷. اگر باغ یا باغچه ای دارید به قوانین عمومی آبیاری دقت کنید. پوشش چمن در تابستان هر ۵ تا ۷ روز یکبار نیاز به آبیاری دارد و در زمستان نیز ۱۰ تا ۱۴ روز یکبار کفایت می کند.(در برخی شرایط آب و هوایی این میزان ها تغییر می کنند که نیاز به مطالعه و بررسی دارد). باید توجه داشت که کاشت گلها و گیاهان قطعا نیاز به دانش و تخصص دارد زیرا با کاشت هوشمند شما می توانید در آب، خاک و سرمایه خود صرفه جویی کنید. در کشورهای پیشرفته تهیه مکتوبات معتبر در رابطه با باغبانی بسیار مورد توجه شهروندان قرار دارد.
۱۸. گیاهان خود را در ساعات اولیه صبح آبیاری کنید زیرا درجه حرارت و سرعت باد ملایم تر است. این مساله زیان های تبخیر را کاهش می دهد.
۱۹. خیابان و مقابل محل کار و زندگی خود را آبیاری نکیند!
۲۰. برای آبیاری گل و گیاه از وسایل به روز این کار استفاده کنید یا حداقل از سر شلنگ های مجهز به فشار شکن و آبیاری قطره ای استفاده کنید.
۲۱. نشتی در طول شلنگ و همچنین محل اتصال آن به شیرآب را جدی بگیرید.
۲۲. حتی کوتاه کردن علمی چمن در فضای سبز نیز اهمیت بسیاری دارد. بالابردن تیغه های ماشین چمن زن به اندازه ۳ اینچ موجب برش های بلندتری روی پوشش چمن می شود که در نتیجه آن سایه گیاه روی ریشه افزایش می یابد و ریشه در عمق، رشد بیشتری خواهد داشت. این امر میزان نیاز گیاه به آب را کاهش می دهد.
۲۳. مصرف بیش از حد کود، نیاز به آب را در زمین افزایش می دهد.
۲۴. برای نظافت برگ ها و سایر موارد در خارج از محیط زندگی خود از فشار آب استفاده نکنید. جارو وسیله ای است که از اختراع آن مدت زیادی می گذرد! استفاده از آب بدین روش صدها گالن آب را هدر می دهد.
۲۵. رها کردن شلنگ آب در کنار درختان و گلها به منظور آبیاری، روشی کاملا غیر علمی است که موجب اتلاف مقدار قابل توجهی آب می شود.
۲۶. برای شستشوی اتومبیل خود، بی رحمانه شلنگ و آب را به کار نگیرید. یک اسفنج و سطلی از آب روشی منطقی تر خواهد بود.
۲۷. ساخت آبنما در هر مکان تنها زمانی توجیه دارد که سیستم گردش آب در یک چرخه بسته کار خود را دنبال کند.
۲۸. اهمیت حفاظت از آب را به کودکان خود بیاموزید و از خرید اسباب بازی های آبی اجتناب کنید.
۲۹. همواره با دقت اخبار مربوط به وضعیت آب در منطقه زندگی و البته کشورتان را پیگیری کنید.
۳۰. کارفرمایان با ارائه آموزش های لازم اول به خود و سپس به کارمندان، ضمن صرفه جویی در مصرف آب، هزینه های خود را نیز کاهش دهند.
۳۱. دولت ها توجه خود را به مدارس و اقدامات لازم در راستای کاهش هدررفت آب از اینگونه مکان ها افزایش دهند.
۳۲. تخصیص بودجه مناسب برای آموزش اهمیت آب به نسل آینده ساز جامعه.
۳۳. تشویق دوستان و همسایگان به منظور کاهش مصرف آب و فواید توجه به این مساله مهم.
این ها مواردی هستند که در نگاه اول ممکن است چندان اهمیتی نداشته باشند اما توجه و رعایت آنها نتایج شگفت انگیری برای هر کشور و در نهایت کره زمین به دنبال خواهد داشت. با تغییر نگرش و افزایش دانش؛ “پس انداز آب” را آغاز کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا