گوشی هوشمند کودکان را غمگین و افسرده می‌کند

کودکان بالای ۸ سال در طول هفته بیش از ۱۰ ساعت را به حضور در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند و این افراد نسبت به همسن و سالان خود که کمتر سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند ۵۶ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – به سختی می‌توان گفت عصر گوشی های هوشمند چه زمان آغاز شد. برخی کارشناسان می‌گویند نهم ژانویه ۲۰۰۷ وقتی که «استیو جابز» مدیرعامل اسبق شرکت اپل نخستین مدل از آیفون را معرفی کرد عصر گوشی‌های هوشمند هم آغاز شد. البته به خاطر داشته باشید مدت‌ها قبل از آنکه اپل به فکر تولید گوشی هوشمند بیفتد دیگر شرکت‌ها چنین محصولی را روانه بازار می کردند. برخی دیگر از کارشناسان ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۸ را تاریخ تولد گوشی‌های هوشمند می‌دانند که در آن زمان فروشگاه اینترنتی «اپ استور» اپل فعالیت خود را آغاز کرد.

فروشگاه اینترنتی «اپ استور» باعث شد نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند به طور کامل تغییر کند و دوره جدیدی در این زمینه آغاز شود. این فروشگاه‌ اینترنتی به کاربران جهانی کمک کرد تا بتوانند به صورت گسترده نیازهای تخصصی خود را در هر زمینه برطرف کنند.

در حالی که گسترش هرچه بیشتر گوشی های هوشمند بین کاربران جهانی رضایت آنها را به دنبال داشته و کمک‌های فراوانی به افراد کرده است، مشکلاتی را هم به وجود آورده است. بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی خبرگزای «آتلانتیک» نوجوانانی که در عصر گوشی‌های هوشمند بزرگ شده‌اند بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به افسردگی و حتی خودکشی قرار می‌گیرند.

گوشی هوشمند کودکان را غمگین و افسرده می‌کند

«جان توئینگ» نویسنده گزارش خبرگزاری «آتلانتیک» افرادی که بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ میلادی متولد شدند را مورد بررسی قرار دادند و آنها را در گروهی موسوم به iGen طبقه‌بندی کرد. اینها افرادی بودند که هیچ بخش از زندگی خود را بدون اتصال اینترنتی سپری نکردند و از لحظه تولد تا امروز همواره اینترنت و گوشی هوشمند در کنار آنها بوده است. بررسی‌های دقیق نشان داد این گروه از افراد نسبت به کسانی که یک دهه قبل به دنیا آمدند افسرده‌تر هستند و عامل اصلی این اتفاق استفاده از گوشی هوشمند بوده است.

بخشی از مشکل مذکور این بوده است که گروه iGen فقط از طریق گوشی هوشمند و اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند. این افراد هرچه بیشتر از گوشی هوشمند استفاده کردند، میزان ناخرسندی در آنها به واسطه برقراری ارتباط با افراد در دنیای واقعی افزایش یافت.

کارشناسان در این بررسی متوجه شدند کودکان بالای ۸ سال در طول هفته بیش از ۱۰ ساعت را به حضور در شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند و این افراد نسبت به همسن و سالان خود که کمتر سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند ۵۶ درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا