دوچرخه‌هایی که هوا را تصفیه می‌کنند (عکس)

این دوچرخه به گونه ای ساخته شده است که کاربر می‌تواند به کمک آن هوای آلوده را به سیستم داخلی بکشد،‌آن را تمیز کند و سپس هوای تمیز را به بیرون بفرستد که نیروی لازم برای انجام این کار با قدرت پا زدن تامین می‌شود.

موبنا، رضا خواجه‌وند – «دان رزگارد» یکی از هنرمندان و مخترعان هلندی از مدت‌ها قبل تلاش فراوان کرد تا بتواند میزان انتشار دود و آلاینده‌ها را در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان کاهش دهد. او به همراه شرکت خود موسوم به «استدیو رزگارد» در سال ۲۰۱۴ میلادی موج گسترده ای را با نام «پروژه بدون دود» در جهان ایجاد کرد و به دنبال آن برج‌های بدون دود او در شهرهای روتردام، پکن و تیانجین ساخته شد. با این وجود او همچنان تلاش می‌کند برای حذف آلایندگی‌های هوا روی پروژه‌های کوچکتر هم کار کند و در این راستا دوچرخه‌های متفاوت خود را ارایه کرده است.

دوچرخه‌هایی که هوا را تصفیه می‌کنند (عکس)

مدل مفهومی دوچرخه نوآورانه‌ای که آقای رزگارد ارایه کرده است با نام «دوچرخه بدون دود» معرفی می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر می‌تواند حین پا زدن به کمک آن هوای آلوده را به سیستم داخلی بکشد،‌آن را تمیز کند و سپس هوای تمیز را به بیرون بفرستد که نیروی لازم برای انجام این کار با قدرت پا زدن تامین می‌شود.

دوچرخه‌هایی که هوا را تصفیه می‌کنند (عکس)

ایده اصلی ساخت این دوچرخه در ورکشاپ بدون دود که در شهر پکن برگزار شده بود مطرح شد و کارشناسان حاضر تمامی مزایای و معایب آن را بررسی کردند. پروفسور یانگ از دانشگاه تسینگوآ که وظیفه توسعه این پروژه را برعهده دارد سیستم تمیز کردن هوای پیرامون دوچرخه را تکمیل کرد. از این دوچرخه در مراسم افتتاح برج بدون دود تیانجین رونمایی شد.

دوچرخه‌هایی که هوا را تصفیه می‌کنند (عکس)

«استدیو رزگارد» که توسط دولت مرکزی چین حمایت می‌شود با پروژه بدون دود تلاش می‌کند آسمان شهرهای بزرگ را در نقاط مختلف جهان تمیز کند. دورچه‌هایی که در این مرکز ساخته شده‌ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فناوری مشابه برج‌های بدون دود را شامل می‌شوند و بر این اساس آلودگی هوا را به سیستم داخلی خود می‌کشند و سپس هوای تمیز را بیرون می‌دهند. این دوچرخه‌ها با ترافیک شهری هم مقابله می‌کنند و به افراد کمک می‌کنند آلودگی کمتری را ایجاد کنند.

دوچرخه‌هایی که هوا را تصفیه می‌کنند (عکس)

فناوری رزگارد از سیستم یونیزه کردن مثبت بهره می‌برد تا بتواند آلودگی‌هایی که در محیط پیرامون وجود دارد را در خود ببلعد و سپس هوای تمیز را بیرون دهد. دوچرخه بدون دود هم‌اکنون در نخستین مرحله توسعه به سر می‌برد و قرار است به عنوان وسیله نقلیه کاربردی در شهرهای آلوده مورد استفاده قرار گیرد تا افراد حین پدال زدن بتوانند به تمیز کردن آسمان کمک کنند.

دوچرخه‌هایی که هوا را تصفیه می‌کنند (عکس)

این دوچرخه در حالی تکمیل می‌شود که دولت چین پیش‌بینی کرده است آن را در قالب طرح به اشتراک گذاری رایگان دوچرخه در سراسر پکن آن را در اختیار مردم بگذارد و امکان استفاده از این دوچرخه را به صورت رایگان برای مردم فراهم کند.

«دان رزگارد» در این خصوص گفت: «پکن می‌کوشد به عنوان بهترین شهر جهان برای توسعه دوچرخه‌های بدون دود معرفی شود. ما میخواهیم دوچرخه را به چرخه زندگی مردم برگردنیم و نه تنها به عنوان بخشی از فرهنگ چین، بلکه به عنوان بخشی از راهکار گسترده برای کمک گرفتن از مردم در پاکسازی آسمان شهر استفاده کنیم». قرار است ین دوچرخه در مرحله بعدی در شهر تیانجین چین هم ورد استفاده قرار بگیرد و زندگی روزمره مردم با آن سپری شود. لازم به ذکر است نشریه فوربز  چندی پیش نام «دان رزگارد» را به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد خلاق جهان معرفی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا