سرانجام برای «ویندوز ۱۰ موبایل» چه اتفاقی خواهد افتاد؟

مایکروسافت از بازار جهانی ویندوز موبایل پولی درنمی‌آورد و هنوز به درستی مشخص نیست چه آینده‌ای برای ان بازار در نظر گرفته است.

موبنا، رضا خواجه‌وند – شرکت مایکروسافت به تازگی به‌روزرسانی «کریتورز آپدیت» را برای سیستم عامل «ویندوز ۱۰ موبایل» به صورت محدود عرضه کرد. در شرایط کنونی تنها ۱۳ دستگاه موبایلی موجود مبتنی بر نسخه موبایلی ویندوز ۱۰ می‌توانند این به‌روزرسانی را در اختیار بگیرند و از بین این ۱۳ دستگاه تنها ۶ مورد در سری محصولات «لومیا» طبقه‌بندی می‌شوند.

مایکروسافت هم‌اکنون اپلیکیشن «آپگرِید ادوایزر» که به دستگاه‌های مبتنی بر «ویندوز فون ۸.۱» امکان می‌داد سیستم عامل خود را به «ویندوز ۱۰ موبایل» ارتقا دهند، حذف کرده است. در کنار آن اپلیکیشن «ویندوز اینسایدر» هم دیگر نسخه‌های جدید «ویندوز ۱۰ موبایل» را برای کاربران مبتنی بر «ویندوز فون ۸.۱» عرضه نمی‌کند و به عبارت دیگر می‌توان گفت دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز فون نادیده گرفته شده‌اند.

به عنوان مثال می‌توان یک مدل که از پایه با سیستم عامل «ویندوز فون ۸.۱» وارد بازار شد و هم‌اکنون مبتنی بر سیستم عامل «ویندوز ۱۰ موبایل» فعالیت می‌کند و از اپلیکیشن «اینسایدر» پشتیبانی نمی‌کند را تشریح کرد. اگر یک کاربر با چنین دستگاهی بخواهد به نسخه قبلی «ویندوز فون ۸.۱» برگردد، این امکان برای او وجود ندارد که «ویندوز ۱۰ موبایل» را از گوشی هوشمند خود پاک کند. این اتفاق بر خلاف توضیحات مایکروسافت است که چنین وعده‌ای را به کاربران داده بود. «دونا سارکار» یکی از مهندسان نرم‌افزار در شرکت مایکروسافت سال گذشته روی شبکه اجتماعی توئیتر به یکی از هواداران این شرکت توضیح داده بود که می‌تواند به راحتی به نسخه قبلی برگردد. او اظهار داشته بود که مایکروسافت به پشتیبانی خود از «ویندوز ۱۰ موبایل» ادامه می‌دهد و سری گوشی‌های «لومیا» را هم گسترش خواهد داد. از جمله مذکور می‌توان نتیجه گرفت که مایکروسافت روی «ویندوز ۱۰ موبایل» و «لومیا» همچنان تاکید دارد و آنها را در هسته مرکزی تمرکز خود قرار داده است. ولی در مجموع آنچه که هم‌اکنون دیده می‌شود این است که مایکروسافت به محصولات مذکور توجهی نمی‌کند.

سرانجام برای «ویندوز ۱۰ موبایل» چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به نظر می‌رسد مایکروسافت برای توسعه ویندوز فون، ویندوز ۱۰ موبایل و لومیا تاکید چندانی ندارد و این مجموعه را جزء علاقمندی‌های خود نمی‌بیند. سری گوشی‌های مایکروسافت مبتنی بر نسخه موبایلی ویندوز سهم اندکی از بازار جهانی را در اختیار دارد. کاربرانی که از «ویندوز ۱۰ موبایل» استفاده می‌کنند تمایل دارند که این شرکت برنامه‌های خود را برای توسعه پلتفرم مذکور مشخص کند و آنها بدانند که چه آینده‌ای در انتظارشان است. در حالی که مایکروسافت هیچ توجه و تمرکزی بر بازار گوشی ندارد، سامسونگ هر ماه چند محصول جدید وارد بازار می‌کند و هم‌اکنون پرچمدار محصولات خود را با نام «گلکسی اس۸» و «گلکسی اس۸ پلاس» روانه بازار کرده است. بخش دیگر این بازار در دستان «آیفون ۷» اپل است و هر روز که می‌گذرد از محبوبیت مایکروسافت در این بازار کاسته می‌شود.

یکی از سیاست‌های مایکروسافت این است که اگر نمی‌توان یک شرکت یا محصول را شکست دهد، با آن هماهنگ شود. بر این اساس قرار است نسخه ویژه مایکروسافت از گوشی هوشمند «گلکسی اس۸» تولید شود که ابزارهایی مانند آفیس، وان-درایو، اسکایپ و اوت‌لوک را به صورت پیش‌فرض روی خود جا داده است. این یک اتفاق خوب برای مایکروسافت است که بتواند روی پلتفرم اندروید محبوب‌تر شود. با این وجود باید گفت که مایکروسافت از بازار جهانی ویندوز موبایل پولی درنمی‌آورد و هنوز به درستی مشخص نیست چه آینده‌ای برای ان بازار در نظر گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا