درگیری‌های دولت انگلستان با سیستم رمزگذاری واتس‌اپ به دنبال حمله تروریستی اخیر

اداره مرکزی پلیس لندن متوجه شد «خالد مسعود» چند دقیقه پیش از آنکه دست به حمله تروریستی هفته گذشته بزند از اپلیکیشن ارتباطی واتس‌اپ استفاده کرده بود.

موبنا، رضا خواجه‌وند – بعدازظهر چهارشنبه گذشته شخصی به نام «خالد مسعود» روی پل وست‌مینستر لندن با خودرو به میان جمعیتی که در پیاده‌رو حرکت می‌کردند رفت و در نزدیکی ساختمان پارلمان انگلستان سه نفر را کشت و تعدادی را زخمی کرد. او سپس از اتومبیل خود پیاده شد و با حرکت به سمت پارلمان، یک مامور پلیس را با ضربات چاقو به قتل رساند که در پی این درگیری‌ها به ضرب گلوله یکی از ماموران پلیس کشته شد.

با این اتفاق اداره مرکزی پلیس لندن تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد و متوجه شد «خالد مسعود» چند دقیقه پیش از آنکه دست به چنین جنایتی بزند از اپلیکیشن ارتباطی واتس‌اپ استفاده کرده بود.

«اَمبر راد» وزیر کشور انگلستان هم‌اکنون درخواست رسمی خود را صادر کرده است تا درهای مخفی در نظر گرفته شده برای رمزگذاری داده‌های واتس‌اپ در اختیار دولت انگلیس قرار بگیرد.

او در آخرین مصاحبه خود با خبرگزاری بی‌بی‌سی توضیح داد که سیستم رمزگذاری کاربر-به-کاربر که در برخی اپلیکیشن‌های ارتباطی از جمله واتس‌اپ و آی‌مسنجر اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور کامل «غیر قابل قبول» است و شرکت‌های فناوری می‌بایست در این زمینه همکاری‌های گسترده‌تری را با دولت‌ها انجام دهند.

درگیری‌های دولت انگلستان با سیستم رمزگذاری واتس‌اپ به دنبال حمله تروریستی اخیر

او در این خصوص گفت: «ما نیازمند آن هستیم تا مطمئن شویم ابزارهایی شبیه واتس‌اپ فضای ایمن را برای تروریست‌ها ایجاد نمی‌کنند تا به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند … نیازمند آن هستیم تا مطمئن شویم نیروهای اطلاعاتی ما می‌توانند در سیستم‌های رمزگذاری شده از جمله واتس‌اپ وارد شوند».

صبح امروز «ناداین توری» یکی از اعضای پارلمان انگلستان نیز موافقت خود را با صحبت‌های وزیر کشور اعلام کرد و با انتشار یک توئیت توضیح داد: «برای آنکه خیابان‌های خود را ایمن کنیم نیازمند آن هستیم تا در مقابل شرکت‌هایی مانند اپل و واتس‌اپ که فضای ایمن و راحتی را برای تروریست‌ها فراهم می‌کنند، اقدامات بیشتری انجام دهیم».

البته باید گفت اظهارات این دو فرد از جانب مردم و حامیان حریم خصوصی افراد در دنیای مجازی انتقادات و مخالفت‌های فراوانی را به دنبال داشت.

اگرچه ورود به سیستم‌های ارتباطی رمزگذاری یک کار غیرممکن به نظر می‌رسد، هنوز به درستی مشخص نیست دولت انگلستان برای حل مشکل خود چه راه‌حلی را در نظر می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا