افشاگری جدید در مورد نحوه جاسوسی آمریکا از آیفون و مک‌بوک

اسناد جدید نشان می‌دهد که «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» یک بدافزار ویژه را منتشر می‌کند که به کمک آن به راحتی می‌تواند در گوشی‌های آیفون و رایانه‌های مک‌بوک ساخت شرکت اپل وارد شود.

موبنا، رضا خواجه‌وند – زمانی که «ادوارد اسنودن» پیمانکار اسبق «آژانس امنیت ملی آمریکا» (NSA) اعلام کرد که سازمان مربوطه اطلاعات شخصی مردم را رصد می‌کند و به صورت مخفیانه به بسیاری از رایانه‌های شخصی دسترسی دارد، جنجال زیادی در این زمینه ایجاد شد و خبرهای مختلف به گوش رسید.

این افشاگری ماه‌ها به تیتر اول روزنامه‌های جهان تبدیل شده بود و سرانجام باعث شد «آژانس امنیت ملی آمریکا» تغییراتی را در روند فعالیت‌های خود ایجاد کند.

اوایل ماه جاری میلادی سایت اینترنتی «ویکی‌لیکس» که یکی از بزرگترین منابع آنلاین جهان در زمینه افشاگری پرونده‌ها و اطلاعات محرمانه محسوب می‌شود هزاران سند و مدرک جدید منتشر کرد که نشان می‌داد «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (CIA) به راحتی می‌تواند در گوشی هوشمند، رایانه شخصی و تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ وارد شود.

هم‌اکنون بخش دوم این اسناد منتشر شده است که از آن با نام «ماده تاریک» یاد می‌شود. این اسناد نشان می‌دهد که «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» یک بدافزار ویژه را منتشر می‌کند که به کمک آن به راحتی می‌تواند در گوشی‌های آیفون و رایانه‌های مک‌بوک ساخت شرکت اپل وارد شود.

ابزار ویژه سازمان CIA که به کمک آن جاسوسی‌های خود را انجام می‌دهد «اسکرودرایور» نام دارد و به کمک آن مبتنی بر آداپتور ویژه اپل می‌تواند وارد رایانه‌های مک شود. آداپتور اپل که با نام «تاندربولت-به-اترنت» نامگذاری شده است به گونه‌ای فعالیت می‌کند که اگر توسط چند دستگاه استفاده شود، می‌تواند روی بیش از یک رایانه تاثیر بگذارد.

در این زمینه نیاز نیست اتفاق خاصی صورت بگیرد و الگوریتم ویژه‌ای که برای آن در نظر گفته شده به این صورت فعالیت می‌کند که هر زمان آداپتور به صورت سخت‌افزاری به دستکاه متصل می‌شود، بدافزار به طور خودکار فعال می‌شود. این نرم‌افزار مخرب می‌تواند تا هسته مرکزی رایانه پیش برود و به همین خاطر تشخیص و حذف آن بسیار مشکل است.

افشاگری جدید در مورد نحوه جاسوسی آمریکا از آیفون و مک‌بوک

لازم به ذکر است با انجام برخی بررسی‌های امنیتی حدود دو سال قبل «سونیک اسکرودرایور» که در خانواده ویروس‌ها طبقه‌بندی می‌شود با نام مستعار «تاندربولت ۲» شناسایی شد.

«دِر استارک» و «تریتون» نام دو بدافزار دیگر است که هم‌اکنون توسط سازمان CIA مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امکان را فراهم می‌کند تا ماموران ویژه این سازمان از راه دور بتوانند به رایانه‌های مک دسترسی داشته باشند.

با این دو ابزار ماموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در هر نقطه از جهان به راحتی می‌توانند وارد رایانه مورد نظر خود شوند و به صورت مجازی به تمام فایل‌ها و فولدرهای ذخیره شده دسترسی داشته باشند. زمانی که این دو ابزار روی رایانه نصب می‌شوند، پاک کردن آنها تقریبا غیرممکن است و برای همیشه روی سیستم عامل رایانه‌ای اپل باقی می‌مانند.

«ماده تاریک» همچنین افشاگری کرده است که ابزار دیگری با نام «نایت‌اسکایز» به همین شکل گوشی هوشمند «آیفون ۳جی» و سیستم عامل «آی‌او‌اس ۲.۱» را تحت تاثیر قرار می‌داد. این بدافزار به آژانس اطلاعاتی دولت آمریکا امکان می‌داد به حجم گسترده اطلاعات شخصی کاربران روی گوشی هوشمند دسترسی داشته باشد و از این طریق به صورت مخفیانه جاسوسی کند.

در اسناد مذکور آمده است که این ابزارها بسیار قدیمی هستند و سازمان CIA هم‌اکنون آنها را مورد استفاده قرار نمی‌دهد و در عوض ابزارهای جایگزین را در اختیار گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا