ماجراجویی در جنگل‌های آمازون با فناوری واقعیت مجازی (+عکس)

ماجراجویی در جنگل‌های آمازون به واسطه فیلم ۳۶۰ درجه‌ای واقعیت مجازی که مرکز «کانسِرویشِن اینترنشنال» ارایه کرده است محقق می‌شود.

موبنا، رضا خواجه‌وند – پیشرفت‌های عرصه فناوری این امکان را فراهم کرده است تا در حالی که روی مبل راحتی خود نشسته‌اید، بتوانید تنوع زیستی زیبا و منحصر به‌فرد را در جنگل‌های تماشایی آمازون به گونه‌ای مشاهده کنید که گویا در همان فضا قرار دارید. این اتفاق به واسطه فیلم ۳۶۰ درجه‌ای واقعیت مجازی که مرکز «کانسِرویشِن اینترنشنال» ارایه کرده است محقق می‌شود.

این فیلم «زیر سایبان» نام دارد و به بینندگان امکان می‌دهد کاملا عمیق در جنگل‌های آمازون حضور پیدا کنند و روی نمایشگر بزرگ به صورت واقعیت جازی محیط زیست متنوع در این منطقه زیبا را از نزدیک ببینند. این فیلم علاوه بر منظره زیبا یک پیام را هم به بینندگان انتقال می‌دهد: «این چشم‌انداز باورنکردنی در معرض خطرات جدی قرار دارد و نیازمند محافظت بیشتر است».

کوچک شدن گستره منطقه طبیعی آمازون به واسطه قطع درختان جنگلی به گونه‌ای پیش می‌رود که سازمان غیرانتفاعی «کانسرویشن اینترنشنال» سرعت تخریب نگل در این منطقه را ۱.۵ برابر سریع‌تر از سرعت تخریب جنگل‌های «پارک ملی یلواِستون» آمریکا می‌داند.

ماجراجویی در جنگل‌های آمازون با فناوری واقعیت مجازی (+عکس)

صحنه اول این فیلم در ارتفاع ۶۰ متری و از قسمت فوقانی درخت «سیبا» آغاز می‌شود. «سیبا» نام درخت بسیار بلند در منطقه گرمسیری قاره آمریکا است که الیاف تنه آن سالیان طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. این درخت چوب زردرنگ متمایل به صورتی دارد و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، گرده‌افشانی توسط خفاش‌ها در زمان قوم «مایا» نخستین گام برای تولید «سیبا» بوده است.

فیلم ۳۶۰ درجه‌ای واقعیت مجازی از بالای سر «سیبا» آغاز می‌شود و سپس دوربین به آهستگی تا سطح جنگل پایین می‌آید تا بینندگان در انبوهی از درختان قرار بگیرند و بتوانند به کمک یک راهنمای محلی به نام «کامانجا پاناشِکونگ» به قسمت‌های مختلف جنگل بروند. خانواده پاناشِکونگ از چندین نسل قبل در این منطقه زندگی می‌کردند و آقای کامانجا به بینندگان نشان می‌دهد که چگونه منابع طبیعی در این جنگل‌های بارانی می‌توانند تمام نیازهای آنها برای زندگی روزمره را برطرف کنند.

ماجراجویی در جنگل‌های آمازون با فناوری واقعیت مجازی (+عکس)

«ام. سانجایان» مدیرعامل و مدیر گروه تحقیقات مرکز «کانسرویشن اینترنشنال» در این خصوص گفت: «گروهی که کامانجا با آنها زندگی می‌کند یکی از ۳۵۰ جامعه بومی در سراسر منطقه آمازون محسوب می‌شود که در این منطقه جنگلی سکونت دارند. باید توجه داشته باشیم بخش اعظم هوایی که همه ما نفس می‌کشیم و آبی که می‌نویشیم به واسطه فعالیت‌های همین منطقه جنگلی تامین می‌شود».

او در ادامه توضیح داد: «”زیر سایبان” به آن دسته از افرادی که هرگز به آمازون سفر نکرده‌اند امکان می‌دهد تا بفهمند این منطقه جنگلی با چه خطراتی روبرو است. حفظ آمازون یک گزینه محسوب نمی‌شود و برای همه ما یک وظیفه اجباری است».

ماجراجویی در جنگل‌های آمازون با فناوری واقعیت مجازی (+عکس)

باید توجه داشت قطع درختانی جنگلی فقط به ۳۰ میلیون نفری که آمازون را خانه خود می‌دانند آسیب نمی‌رساند. درختان منطقه آمازون یک مخزن کربن محسوب می‌شوند و قادرند با جذب بخش عمده دی‌اکسیدن کربن موجود در هوا، کاهش سطح گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین را باعث شوند.

آمازون نسبت به دیگر مناطق جنگلی دنیا گونه‌های بیشتر گیاهی و جانوری را در خود جا داده است و به همین خاطر دانشمندان بر این باورند که منطقه مذکور نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی کره خاکی دارد. این طور که در فیلم نشان داده می‌شود، بینندگان می‌توانند پرندگان گرمسیری، پروانه‌ها، حیوانات درختی و دیگر گونه‌های زیستی را از نزدیک تماشا کنند.

این امکان فراهم شده است تا افراد با انواع مختلف هدست‌های واقعیت مجازی بتوانند یک تجربه منحصر به‌فرد از تماشای جنگل‌های آمازون به صورت ۳۶۰ درجه‌ای را در اختیار داشته باشند و تصاویر دست‌اول از ساکنان، گیاهان، حیوانات و طبیعت بکر جنگل‌های آمازون را پیش روی خود ببینند. در این فیلم همچنین نشان داده می‌شود که قطع درختان جنگلی و تغییرات جوی تا چه اندازه می‌تواند روی اکوسیستم منطقه تاثیر بگذارد و به گفته «کریس هولتز» مدیر مرکز حفاظت و توسعه پایدار در بنیاد «مک‌آرتور» که در ساخت این فیلم همکاری داشته است، این تصاویر به جهانیان یادآوری می‌کند که تا چه اندازه می‌بایست این منطقه از کره زمین را جدی بگیرند.

ماجراجویی در جنگل‌های آمازون با فناوری واقعیت مجازی (+عکس)

هولتز با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «جنگل‌های دست‌نخورده نقش منحصر به‌فردی را در کاهش تغییرات آب‌ و هوایی و بهبود عملکرد زیستی کره زمین ایفا می‌کنند. دستکاری‌های بشر در این مناطق باعث شده است اکوسیستم کره زمین در معرض خطر باشد».

در ادامه این بیانیه گفته شد: «تجربه واقعیت مجازی با فیلم “زیر سایبان” به همه مردم زمین امکان می‌دهد خود را در جنگل‌های آمازون غوطه‌ور ببینند و راه رفتن در کنار جامعه بومی را تجربه کنند. این بومیان آمازون را بخشی از سرزمین‌های سنتی خود می‌دانند و ما نیز باید به این باور برسیم که حفظ این منطقه به نفع تمام بشریت است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا