برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

«پورشه ۳۵۶» نخستین اتومبیل ساخت این شرکت آلمانی بود که با اندکی اصلاحات، نسخه‌های مختلف آن برای حضور در مسابقات اتومبیلرانی افتخارات جهانی کسب کرد.

موبنا، رضا خواجه‌وند – شرکت خودروسازی پورشه از ابتدا تا امروز فعالیت خود را به گونه‌ای دنبال کرد در جدیدترین محصولات آن هم میراث اتومبیل‌های مسابقه‌ای این شرکت آلمانی دیده می‌شود. نخستین فصل در تاریخ اتومبیل‌های مسابقه‌ای پورشه مربوط به مدل ۳۵۶ می‌شود که نخستین اتومبیل این شرکت است. این خودرو ابتدا با هدف ورود به جاده‌های شهری ساخته شد و بسیاری از مدل‌های آن به صورت عمومی در خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این وجود پورشه ۳۵۶ به گونه‌ای ساخته شده بود که با برخی اصلاحات و تغییرات بسیار اندک موفق شد در میادین مسابقه به رقابت بپردازد.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

موتوری که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده بود برای یک خودرو مسابقه‌ای منحصر به‌فرد بود و همین مسئله باعث شد محصول یاد شده در این زمینه به خوبی بدرخشد. لوازم اضافی که اتومبیل‌های ۳۵۶ نیاز داشتند لاستیک مخصوص جاده‌های آفرود، چراغ‌های اضافی، و سیستم اصلاح شده تعلیق سوخت بود تا بتواند وارد میدان رالی شود. زمانی که پورشه ۳۵۶ تازه پا به این عرصه گذاشته بود مسابقات اتومبیل‌رانی رالی محبوبیت زیادی در اروپا داشت.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

یکی از بهترین نمونه‌های پورشه ۳۵۶ خودرو مدل ۱۹۵۱ میلادی است که با نام «۳۵۶ اس‌ال» شناخته می‌شود. عبارت «اِس‌اِل» مخفف دو کلمه «اسپورت لِیفت» به معنی «مسابقه‌ای سبُک» است. برای این خودرو موتور «سوپر ۱۵۰۰» در نظر گرفته شده بود که آن زمان به صورت آزمایشی استفاده می‌شد. این مدل توانست در پیست «اتودروم مونتلی» در یکی از شهرهای کوچک واقع در جنوب پاریس رکورد جهانی را بشکند. بر اساس این رکورد گفته شد که پورشه ۳۵۶ اس‌ال توانست به مدت ۷۲ ساعت با سرعت ۹۴.۶۶ مایل بر ساعت معادل ۱۵۲.۳ کیلومتر بر ساعت به صورت مداوم حرکت کند.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

مدل «۳۵۶ اس‌ال» از نظر آیرودینامیکی اصلاحات قابل ملاحظه را شامل شده بود که از جمله آنها می‌توان به پنجره عقبی مخصوص تغییر هوا از جنس فولاد، چرخ‌های به طول کامل تغییر کرده، و بدنه برآمده آلومینیومی اشاره کرد. این خودرو در مسابقات جهانی «له مانس» به خوبی درخشید و نخستین بار که در کلاس خود در مسابقات «لیگ-رم-لیگ» شرکت کرد، بهترین جایزه را به دست آورد.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

یکی دیگر از مدل‌های اصلاح شده این خودرو مخصوص مسابقات اتومبیلرانی «۳۵۶آ کارِرا جی‌تی» بود. این اتومبیل در اصل نسخه اصلاح شده مدل کارِرا بود که برای مسابقات سرعتی ساخته شد. امکانات داخلی این خودرو نسبت به نمونه اصلی اندکی تغییر کرد که از مهم‌ترین قابلیت‌های اضافه شده به آن می‌توان به نصب بخاری اشاره کرد. هنگام حرکت خودرو با سرعت بالا صدای موتور وارد اتاق نمی‌شد و پنجره‌های آن از جنس آکرلیک ساخته شده بودند. برای این محصول پنل‌های ساده مخصوص در طراحی شده بود تا وزن بدنه کاهش یابد و سرعت خودرو بالاتر برود. از نظر فنی این خودرو تفاوت اندکی با مدل «لوکس» داشت که به صورت عمومی در خیابان‌ها حرکت می‌کرد. مهم‌ترین تفاوت مکانیکی بین این دو خودرو اضافه شدن بخاری بود و سیستم حذف صدای بیرون در مدل اسپورت بود.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

«۳۵۶آی کارِرا جی‌تی» موفقیت اصلی خود را در مسابقات «لیگ-رم-لیگ» به دست آورد که البته در همین مسابقات مدل اس‌ال هم توانسته بود افتخارآفرینی کند. در سال ۱۹۵۷ میلادی یکی از اتومبیل‌های «کارِرا جی‌تی» توانست بهترین جایزه را به دست آورد یک مدل مشابه نیز در مسابقات اتومبیل‌رانی «تور دو فرانس» در رتبه پنجم بایستد. دو مدل «کارِرا جی‌تی» که موتور بزرگتر با حجم ۱۵۲۹ سی‌سی را شامل می‌شدند نیز در سال ۱۹۵۷ میلادی توانستند در کلاس خود در مسابقه «۱۲ ساعته استقامت رمیس» صاحب عنوان قهرمانی شوند.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی پورشه تلاش‌هایی را به انجام رساند تا مدل نسخه ویژه ۳۵۶ را با بدنه سبک‌تر مخصوص مسابقات سرعتی به تولید برساند و در نتیجه این تلاش‌ها محصولی با نام «آبارث» متولد شد. آبارث به گونه‌ای طراحی شده بود که نسبت به مدل اصلی ۳۵۶ بدنه کوچک‌تر، سبک‌تر، و ارتفاع کمتری داشت. این خودرو در نهایت با نام «پورشه آبارث۳۵۶ بی کارِرا جی‌تی» معرفی شد. مدل اولیه این خودرو توانست در کلاس خود در مسابقات استقامت «تارگا فلوریو» در سال ۱۹۶۰ میلادی عنوان قهرمانی را از آن خود کند و در سال بعد هم عنوان مذکور به همین خودرو اختصاص یافت. این اتومبیل مسابقه‌ای همچنین توانست در کلاس خود در مسابقات «له مانس» بهترین جایزه را به دست آورد. از دیگر پیروزی‌های این خودرو در عرصه استقامت می‌توان به عنوان قهرمانی آن در سال ۱۹۶۲ میلادی در مسابقات «۱۲ ساعته سِبرینگ» اشاره کرد.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

در حالی که «پورشه ۳۵۶» در مسابقات متوالی و طاقت‌فرسا بهترین عنوان را به دست آورد، در طول دهه‌های متوالی همواره توانست از آزمایش‌های مختلف سربلند بیرون آید. این محصول هنوز هم یکی از بهترین اتومبیل‌های اسپورت در جهان محسوب می‌شود و محبوبیت زیادی نزد مردم دارد.

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

برنده‌ای به نام «پورشه ۳۵۶» (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا