پهپاد‌ها آسمان سال ۲۰۱۷ را می‌پوشانند

پیش‌بینی شده است از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۰ میلادی بازار جهانی پهپادها رشد سالانه ۱۹ درصدی را تجربه کند و با این فرآیند به زودی آسمان محل زندگی ما در اشغال این پرنده کوچک دربیاید.

موبنا، رضا خواجه‌وند – در سال ۲۰۱۶ میلادی پرواز پهپادهای بدون سرنشین در آسمان بسیار رواج پیدا کرد و انواع مختلف آن حتی با کاربری خانگی فروخته شد. پهپادها، چه آنها را دوست داشته باشید یا نه از جمله ابزارهای جدید محسوب می‌شوند که با سرعت زیاد در حال گسترش هستند و کاربران عمومی و تخصصی تمایل دارند با پرداخت هزینه‌های متفاوت یک مدل از آنها را در اختیار داشته باشند.

اگرچه بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران با خرید این پرنده آهنی کوچک سعی می‌کنند از زاویه دید پرندگان تصاویر مورد نظر خود را تهیه کنند، ولی پهپادها کاربردهای دیگری هم دارند و می‌توانند مزایای فراوانی را برای زندگی روزمره ما به همراه بیاورند.

پیشرفت‌های فناوری در سال ۲۰۱۷ میلادی به سمت می‌رود که می‌توان استفاده از پهپاد را در صنایع مختلف از جمله ارتباطات، حمل و نقل، و زیرساخت شاهد بود. بنابراین از هم‌اکنون باید منتظر باشیم تا بزرگترین تحولات را در این زمینه مشاهده کنیم.

پهپاد‌ها آسمان سال ۲۰۱۷ را می‌پوشانند

شرکت آمازون به عنوان صاحب بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان یک پهپاد اختصاصی برای خود طراحی کرده است که «پرایم‌اِیر» نام دارد و با فرآیند مذکور پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ پهپادها به طور جامع‌تر در قالب ابزاری برای ارسال بسته‌های پستی مورد استفاده قرار بگیرند و در این زمینه شرکت‌های بزرگ ارایه خدمات پست از DHL و UPS نیز گام‌هایی را در این زمینه برداشته‌اند. کارشناسان می‌گویند زمان فرستادن پیتزا یا نامه توسط افراد به سر رسیده است پهپادهای امروزی به گونه‌ای آموزش می‌بینند تا در آینده نزدیک وظیفه مذکور را برعهده بگیرند. برای ارایه خدمات بهتر در این زمینه، دوره‌های تخصصی برای خلبان‌های پهپاد هم برگزار می‌شود تا این پرنده کوچک با موفقیت و ایمنی کامل وظایف خود را به انجام برساند. با این اتفاق می‌توان طی سال جاری میلادی شاهد آن بود که پهپادها خدمات روزانه مورد نیاز ما را ارایه دهند و از غذای سفارش داده شده در رستوران محلی یا گل تازه توسط پهپادها به درب منزل یا محل کار برسد.

پهپاد‌ها آسمان سال ۲۰۱۷ را می‌پوشانند

از جمله اتفاقاتی که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد ادغام پهپاد و فناوری واقعیت مجازی است که البته از هم‌اکنون تا زمان دستیابی به این هدف راه زیادی در پیش است. سایت‌هایی مانند «دِرون‌استاگرام» و «تراول بای دِرون» به علاقمندان امکان می‌دهند سفری شبیه به پرندگان را تجربه کنند و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی بتوانند به کمک پهپادها، دنیا را از زاویه دید پرندگان ببینند. پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه طراحی پهپاد با سرعت زیاد پیش می‌رود و ما هم‌اکنون می‌توانیم به صورت محدود این گونه سفرها را تجربه کنیم.

اگر قرار باشد با اطمینان در مورد یکی از اتفاقاتی که طی سال ۲۰۱۷ صورت می‌گیرد صحبت کنیم، می‌توان به حمل و نقل از طریق پهپادها اشاره کرد و به عبارت دیگر می‌توان گفت ادغام پهپاد با فناوری واقعیت مجازی در سال جاری میلادی چندان محتمل نیست. البته باید گفت با مدل کنونی پهپادها نمی‌توان تا ارتفاع بالا و مسافت زیاد پرواز کرد، ولی با این وجود برخی مدل‌های مفهومی از جمله «اِیربورن» ارایه شده است که می‌تواند این هدف را هم محقق کند. پهپاد ایربورن برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ پرواز عملیاتی خود را روی اقیانوس اطلس انجام می‌دهد و از آن می‌توان به عنوان هاپیمای بدون سرنشین ارزان، کم‌ارتفاع و کاربردی یاد کرد.

پهپاد‌ها آسمان سال ۲۰۱۷ را می‌پوشانند

این دسته از پرنده‌های آهنی در خانواده‌ای با عنوان «وسایل نقلیه هوایی مستقل» طبقه‌بندی می‌شوند و در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از هر زمان دیگر می‌توانیم پهپادهای هوشمند را که از طریق رایانه لوحی یا گوشی هوشمند کنترل می‌شوند، در آسمان مشاهده کنیم. ایده اصلی برای استفاده از پهپادهای مذکور این است که در کلان‌شهرها بتوان ترافیک و آلودگی هوا را به حداقل رساند و با کمترین هزینه، بسته‌های پستی را در کوتاه‌ترین زمان ارسال کرد. برای رسیدن به این هدف شرکت‌های فعال در حوزه پهپاد در تلاشند مدل‌های جدید را ایمن‌تر و کاربردی‌تر طراحی کنند و از این طریق در پول و زمان به میزان قابل ملاحظه صرفه‌جویی کنند.

شرکت ایرباس از بزرگترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان در این زمینه گام‌هایی برداشته است و دو مدل مفهومی را با نام‌های «واهانا» و «اسکای‌وِیز» ارایه کرده است. نخستین مدل از این پهپاد یک پرنده آهنی ایمن و سازگار با محیط زیست است که نخستین بار در نمایشگاه «سی‌ای‌اِس ۲۰۱۶» در معرض دید عموم قرار گرفت و در نمایشگاه «سی‌ای‌اِس ۲۰۱۷» به صورت پیشرفته‌تر و با امکانات کامل‌تر عرضه شد.

پهپاد‌ها آسمان سال ۲۰۱۷ را می‌پوشانند

مدل مفهومی پهپاد ایرباس با نام «پروژه واهانا».

 

پهپاد‌ها آسمان سال ۲۰۱۷ را می‌پوشانند

پهپاد آمبولانس شرکت «آرگودیزاین» که به سرعت خود را به محل حادثه رسانده است.

 

کارشناسان با اطمینان کامل می‌گویند که پهپادها در سال ۲۰۱۷ میلادی بال‌های خود را در صنایع مختلف باز می‌کنند. مدل‌های مینیاتوری با اهداف نظامی به کار گرفته می‌شوند، مدل‌های معمول برای انجام کارهای روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند، و برخی مدل‌های تخصصی حتی می‌توانند تصاویر سه‌بعدی تهیه کنند و اطلاعات مربوطه را به نرم‌افزارهای تخصصی نقشه‌کشی مانند CAD بفرستند. همچنین پیش‌بینی شده است پهپادهای بزرگتر برای ارایه خدمات اورژانسی، تحقیقات و نجات، خاموش کردن آتش و حتی ارایه سرویس‌های پزشکی فوری وارد میدان شوند. پهپادهای امروزی همچنین می‌توانند وضعیت آب و هوا را اندازه‌گیری کنند، هرگونه تغییر در جو زمین را متوجه شوند و با اهداف مختلف در آب شیرجه بزنند.

پهپاد‌ها آسمان سال ۲۰۱۷ را می‌پوشانند

تصاویر پشت‌سرهم از شیرجه زدن پهپاد آبی کوچک.

 

پیش‌بینی شده است از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۰ میلادی بازار جهانی پهپادها رشد سالانه ۱۹ درصدی را تجربه کند و با این فرآیند به زودی آسمان محل زندگی ما در اشغال این پرنده کوچک دربیاید. سال ۲۰۱۷ میلادی از جمله دوره‌های زمانی محسوب می‌شود که به گفته کارشناسان بیشترین پیشرفت در عرصه پهپادها در آن صورت می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا