نخستین چوب اسکی هوشمند جهان (+عکس)

چوب اسکی جدید سیستم هوش مصنوعی را شامل می‌شود تا به ورزشکار امکان دهد به صورت زنده و مستقیم تمام تکنیک‌های خود برای انجام ورزش اسکی را تحلیل کند.

موبنا، رضا خواجه‌وند – شرکت PIQ که در زمینه تولید لباس‌های ورزشی هوشمند فعالیت می‌کند طی یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را برای توسعه برند جدید تجهیزات اسکی انجام داد و در نتیجه آن یک فناوری هوشمند پوشیدنی مخصوص ورزش‌های زمستانی را ارایه کرد.

این سیستم هوشمند «نخستین اسکی متصل» نامگذاری شده است و آخرین محصولی محسوب می‌شود که توسط این شرکت روانه بازار شده است. این محصول در اصل یک جفت چوب اسکی است که سیستم هوش مصنوعی را شامل می‌شود تا به ورزشکار امکان دهد به صورت زنده و مستقیم تمام تکنیک‌های خود برای انجام ورزش اسکی را تحلیل کند.

نخستین چوب اسکی هوشمند جهان (+عکس)

شرکت PIQ حسگرهای هوشمند خود را برای رشته‌های ورزشی مختلف ارایه می‌کند که از جمله آنها می‌توان به بکس و تنیس اشاره کرد. این حسگرها غالبا برای ردیابی فعالی‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و روبات PIQ هزاران داده مربوط به هر یک از حرکات  فرد ورزشکار را تحلیل می‌کند.

شرکت مذکور در جریان همکاری‌های خود با کمپانی تولیدکننده تجهیزات اسکی Rossignol این فناوری پوشیدنی را یک گام فراتر برده و در این چوب اسکی از یک نانو-رایانه هم استفاده کرده است.

نخستین چوب اسکی هوشمند جهان (+عکس)

چوب‌های اسکی هوشمند انواع حسگرهای حرکتی را شامل می‌شود تا اتفاقات قابل اندازه‌گیری مهم از جمله سرعت، زاویه چرخش، انتقال و نیروی گرانشی در هر چرخش را ثبت کند. این چوب‌های اسکی به یک فناوری هوشمند به نام GAIA مجهز شده‌اند که در اصل یک الگوریتم پیشرفته مبتنی بر سیستم یادگیری ماشینی محسوب می‌شود و به کمک هوش مصنوعی فعالیت می‌کند تا تمامی داده‌های به دست آمده در آن واحد تحلیل شوند.

سیستم رایانه‌ای یکپارچه که در این چوب اسکی به کار گرفته شده است تمامی داده‌ها با تغییرات میکروسکوپی را در جریان حرکت‌های مرتبط با فعالیت اسکی ثبت می‌کند و بر خلاف فناوری‌های پیشین که در این زمینه ارایه شده بود، تمامی تکنیک‌های شما در ورزش اسکی به دقت تحلیل می‌شود و اطلاعات مربوط به آن در نمایشگری که روی این دستگاه نصب شده ارایه می‌گردد. حسگر ویژه این چوب اسکی همچنین می‌تواند داده‌ها را به گوشی هوشمند بفرستد تا زمانی که از فضای برف خارج شدید، نحوه ورزش کردن خود را مشاهده کنید.

اگرچه شرکت سازنده این فناوری هم‌اکنون یک حسگر هوشمند را به صورت جداگانه در اختیار اسکی‌بازان قرار می‌دهد تا آن را به چکمه مخصوص خود متصل کنند، ولی باید توجه داشت که این فناوری قادر نیست اطلاعات به دست آمده را در آن واحد تحلیل کند.

استارت‌آپ سوئیسی که این فناوری را ساخته است موفق شد جایزه ISPO Brand مربوط به سال ۲۰۱۷ را برای نوآوری در عرصه فناوری‌های پوشیدنی به دست آورد و فناوری هوشمند به کار رفته در چوب اسکی خود را در نمایشگاه مونیخ در معرض دید عموم قرار دهد.

نخستین چوب اسکی هوشمند جهان (+عکس)

این چوب اسکی هوشمند Hero Master نامگذاری شده است و استفاده از آن بیشتر برای مسابقات اسکی توصیه می‌شود.

 

نخستین چوب اسکی هوشمند جهان (+عکس)

حسگرهای نصب شده روی این چوب می‌توانند سرعت، زاویه چرخش، انتقال و نیروی گرانشی در هر چرخش را محاسبه کنند.

 

نخستین چوب اسکی هوشمند جهان (+عکس)

بر خلاف دیگر فناوری‌های مخصوص ردیابی فعالیت‌های ورزشی، در این چوب اسکی روبات هوشمند PIQ نیز به کار گرفته شده است.

 

نخستین چوب اسکی هوشمند جهان (+عکس)

در این تصویر نخستین حسگر هوشمند شرکت PIQ نمایش داده شده است که برای اتصال به بخش پشتی چکمه اسکی ساخته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا