بلندترین تونل های جهان (+عکس)

تونل ها به دلایل مختلفی از جمله راه سازی، خطوط راه آهن و یا به منظور توزیع آب ساخته می شوند اما نحوه ی ساخت این تونل ها و کیفیت آن ها همواره جز سوال هایی هستند که ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر می کند.

موبنا، رکسانا دانیالی – از این رو تونل ها نیز لیست بلند بالایی را به خود اختصاص می دهند که در آن بر اساس طولشان رتبه بندی می شوند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ تونل بلند دنیا، اطلاعاتی نظیر مکان آن ها و همچنین این که برای چه منظوری ساخته شده اند.


۱۰. Zelivka Water Tunnel
این تونل در جمهوری چک واقع شده که کشوری در اروپای مرکزی است و در شماره دهم از طولانی ترین تونل های جهان قرار دارد. Zelivka در واقع تونلی آبی است که به منظور انتقال آب از یک نقطه به نقطه ای دیگر ساخته شده است و پنجمین تونل بزرگ انتقال آب در جهان نیز به شمار می رود. این تونل ۵۱ کیلومتر امتداد دارد و ساخت و ساز آن نیز در سال ۱۹۶۵ در شهر Zelivka (شهری در جمهوری چک که از شهر پراگ؛ پایتخت این کشور دور است) آغاز شد. چندی بعد یک کارخانه ی تصفیه ی آب در نزدیکی تونل ساخته شد که برای انتقال سریع آب، دولت تصمیم به احداث تونلی دیگر نیز گرفت. ساخت تونل در سال ۱۹۷۲ اتمام یافت.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


۹. Seikan Tunnel
سیکان تونلی زیر زمینی است که در ژاپن قرار گرفته و جزیره ی هونشو را به جزیره ی هوکایدو متصل می کند. این تونل ۵۳.۸۵ کیلومتر طول دارد که بخش بزرگی از آن زیر بستر دریا حفر شده است. ۱۰۰ متر تونل زیر بستر دریا و حدود ۲۴۰ متر از آن زیر سطح دریا واقع شده است. ساخت تونل سیکان در سال ۱۹۸۸ تمام شد و شاید بتوان آن را بلند ترین تونل خطوط راه آهن زیر دریا به شمار آورد اما بخشی که زیر دریا حفر شده است از تونل راه آهنی که انگلستان را به فرانسه متصل می کند، طول کمتری دارد.


۸. Beijing Subway: Line 10
رتبه ی هشتم در لیست طولانی ترین تونل های جهان، به متروی پکن می رسد. این مترو به منظور حمل و نقل سریع بین مناطق شهری و برون شهری، توسط شهرداری پکن؛ چین ساخته شده است. مسیر های این مترو دارای ۱۸ خط هستند که در مسافتی ۵۵۴ کیلومتری امتداد یافته اند. خط ۱۰ دومین حلقه از این شبکه ی حمل و نقل را تشکیل می دهد که طولانی ترین و پر استفاده ترین خط پکن نیز به شمار می رود. خط ۱۰، ۵۷.۱ کیلومتر طول دارد. لازم به ذکر است که ساخت این تونل در سه فاز آغاز شد و آخرین فاز آن نیز در سال ۲۰۱۳ اتمام یافت.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


۷. Guangzhou Metro: Line 3
متروی گوانگ ژو نیز در رتبه ی هفتم لیست قرار می گیرد. این مترو در شهر گوانگ ژو که مرکز استان گوانگ دونگ است واقع شده و خط شماره ی ۳ آن، ۶۷.۳ کیلومتر امتداد دارد. تمام ایستگاه های خط ۳ زیر زمین قرار گرفته و آن را تبدیل به یکی از طولانی ترین و در عین حال سریع ترین خطوط حمل و نقل در جهان کرده است. خط سوم متروی گوانگ ژو به شکل حرف Y انگلیسی ساخته شده است. در این خط پس از ۶.۹ کیلومتر یک انشعاب قرار داده شده و مابقی مسیر ۶۰.۴ کیلومتر طول دارد.


۶. Tunel Emisor Oriente
این تونل در مکزیکوسیتی، پایتخت کشور مکزیک واقع شده و هدف ساخت آن تصفیه فاضلاب است. طول تونل حدود ۶۲ کیلومتر بوده و ۲۰۰ متر آن زیر زمین حفر شده است. جمعیت شهر با سرعت بالایی رو به افزایش گذاشته است که این خود به معنای بهره برداری بیشتر از منابع آب های زیر زمینی خواهد بود از این رو در سال ۲۰۰۸، ساخت این تونل برای دفع اصولی فاضلاب آغاز شد. تونل ۷ متر قطر دارد و جریان آب آن ۱۵۰ متر مکعب است.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


۵. Bolmen Water Tunnel
تونل آب Bolmen، یک تونل منبع آب شیرین در سوئد است که آب آشامیدنی حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر از مردم را تامین می کند. این تونل بین سال های ۱۹۷۵ و ۱۹۸۷ ساخته شد. علت اصلی ساخت تونل افزایش رشد جمعیت در سوئد است. تونل Bolmen، ۸۲ کیلومتر طول، ۳ متر قطر و ۸ متر مربع سطح مقطع دارد. حداکثر سرعت انتقال آب، ۶ متر مکعب در هر ثانیه است اما جریان موثر آب ۲ متر مکعب در ثانیه خواهد بود.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


۴. Orange Fish River Tunnel
کیپ شرقی یکی از استان های جمهوری آفریقای جنوبی است که کمبود شدید آب و بارش کم در این منطقه طی سالیان زیاد، تبدیل به مشکلی اساسی برای آن شده است. سد های موجود نیز نمی توانند پاسخ گوی این مقدار کمبود باشند. از این رو تونل Orange Fish River، با هدف بازگرداندن سطح آب مورد نیاز به کیپ شرقی، بسیار موثر واقع شده است. هزاران هکتار زمین هم اکنون می توانند آبیاری شوند. استفاده ی اصلی تونل برای آبیاری است اما کاربری صنعتی و خانگی نیز دارد. تونل Orange Fish River، ۸۲ کیلومتر و ۸۰۰ متر طول، ۵.۳۵ متر قطر و حداکثر توان ۵۴ متر مکعب در ثانیه دارد.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


۳. Dahuofang Water Tunnel
این تونل که در استان لیائونینگ چین واقع شده است، با هدف انتقال آب ساخته شد. تونل ۸ متر قطر دارد و در سه بخش طراحی شد که هر بخش نیز ۲۰ کیلومتر طول داشت. با هزینه ای معادل ۷۵۰ میلیون دلار، پروژه ی احداث تونل در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و در سال ۲۰۰۹ پایان یافت. طول تونل ۸۵ کیلومتر و ۳۲۰ متر است.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


۲. Paijanne Water Tunnel
این تونل در استان فنلاند جنوبی به منظور تامین آب شیرین برای مردم این استان در کشور فنلاند ساخته شد. پروژه ی احداث آن در سال ۱۹۷۲ آغاز و در سال ۱۹۸۲ تمام شد. کل پروژه بودجه ای حدود ۲۰۰ میلیون یورو را به خود اختصاص داد. آب بخش جنوبی تونل به اندازه ای با کیفیت است که می توان آن را با حداقل پردازش و یا حتی بدون تصفیه برای شرب استفاده کرد! سطح مقطع این تونل ۱۶ متر مربع و جریان آب از طریق آن ۱۰ متر مکعب در هر ثانیه است. تونل Paijanne، ۱۲۰ کیلومتر طول دارد.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


۱. Delaware Aqueduct
قنات Delaware یکی از جدید ترین قنات های شهر نیویورک و منبع اصلی تامین آب برای ساکنین این شهر است. تونل در سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ ساخته شد و روزانه ۱.۳ میلیارد گالن آب برای پاسخ دهی به نیاز های نیمی از جمعیت نیویورک، انتقال می دهد. این تونل ۱۳۷ کیلومتر طول دارد.
بلندترین تونل های جهان (+عکس)


 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا