چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

آیا تاکنون فکر کرده‌اید چراغ‌هایی که روی بدنه هواپیما نصب می‌شوند و حتی از روی زمین می‌توانیم آنها را مشاهده کنیم چه کاربردی دارند؟

موبنا، رضا خواجه‌وند – همه ما کاربرد چراغ‌های عقب و جلو در اتومبیل یا موتورسیکلت را به خوبی می‌دانیم و در زمان مناسب از آن استفاده می‌کنیم. ولی آیا تاکنون فکر کرده‌اید چراغ‌های چشمک‌زن روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ چرا این چراغ‌ها روی دو سر بال یا دیگر نقاط هواپیما نصب می‌شود؟

این سوال از مدت‌ها قبل در ذهن من شکل گرفته بود که چرا هواپیما هنگام پرواز چراغ‌های چشمک‌زن خود را روشن می‌کند و نکته مهم‌تر اینکه، چرا نور این لامپ‌ها که در دو سر بال نصب می‌شوند در بیشتر موارد سبز یا قرمز است. به نظر شما این چراغ‌ها چه کاربردی می‌توانند داشته باشند و چه دلیلی دارد که این پرنده آهنی آنها به آنها مجهز شود؟

چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

لامپ‌ها معمولا در انواع زیر روی بدنه هواپیما نصب می‌شوند:

  • چراغ مسیریابی/چراغ (لامپ ۱ در تصویر)
  • چراغ قرمز مخصوص روشن کردن فضای پیرامون
  • چراغ‌های مخصوص فرود و حرکت روی باند
  • چراغ لوگو (لامپ ۴ در تصویر)

چراغ‌های مسیریابی/موقعیت

همان طور که از نام آن مشخص است، این لامپ‌ها به دیگر هواپیماها کمک می‌کنند تا بهتر مسیریابی کنند و با دریافت سیگنال‌ها بتوانند موقعیت خود را شناسایی کنند. این لامپ‌ها به رنگ سبز و قرمز در دو سر بال‌ها نصب می‌شوند و البته شناورهای دریایی هم چراغ‌های مشابه را در دو سر خود شامل می‌شوند.

چراغ قرمز با شدت نور بالا در اولین نقطه بال سمت چپ نصب می‌شود و چراغ سبز پرنور هم در ابتدای بال سمت راست قرار می‌گیرد.

این چراغ‌ها به خلبان کمک می‌کند تا موقعیت هواپیمای دیگر را به درستی شناسایی کند و از این طریق بتواند مسیر مناسب را برای خود انتخاب کند. در شرایطی که دو هواپیما از نزدیکی یکدیگر عبور می‌کنند، این چراغ‌ها به خلبان کمک می‌کند تا بتواند بهترین موقعیت و مسیر را برای عبور از کنار یکدیگر شناسایی کند.

چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

تصویر بالا کاربرد و نحوه استفاده از این چراغ‌ها را به درستی بیان می‌کند.

در شرایط Case A1 یک چرخبال در حال حرکت به سمت جلو است و یک هواپیما در سمت چپ آن قرار دارد. خلبان چرخبال از زاویه دید خود چراغ سبز را مشاهده می‌کند و این مسئله به آن معنی است که هواپیما در حال حرکت به سمت چرخبال است. این مسئله نشان می‌دهد که اگر هواپیما به همین شکل جلو بیاید، احتمال برخورد و تصادف وجود دارد و خلبان می‌بایست احتیاط کند و مسیر خود را تغییر دهد.

در شرایط Case A2 یک چرخبال در حال حرکت به سمت جلو استو یک هواپیما در سمت راست آن قرار گرفته است. خلبان چرخبال مجدد چراغ سبز را مشاهده می‌کند که این مسئله نشان می‌دهد هواپیما از مسیر عبور کرده و از مقابل چرخبال گذشته است. در این شرایط هیچ خطری چرخبال را تهدید نمی‌کند و نیازی به تغییر مسیر نیست.

چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

به صورت مشابه اگر موقعیت B1 و B2 را در نظر بگیریم، خلبان هواپیما چراغ قرمز چرخبال را مقابل خود می‌بیند. چراغ‌های مسیریابی و موقعیت‌شناسی نسخیتن بار در شناورهای دریایی مورد استفاده قرار گرفتند و پس از آن هواپیما هم به این چراغ‌ها مجهز شدند.

چراغ قرمز مخصوص روشن کردن فضای پیرامون

این چراغ فلش بسیار پرنور با نام «چراغ استروب» هم شناخته می‌شود که در ابتدای بخش خمیده بال نصب شده است. این چراغ‌ها چشمک‌زن هستند و نور آن به قدری زیاد است که از فاصله چندین کیلومتری هم می‌توانید با چشم غیرمسلح آن را مشاهده کنید. این چراغ‌ها به خلبان امکان می‌دهند تا موقعیت هواپیماها و خلبان‌های دیگر را شناسایی کنند. در هر هواپیما یک چراغ ویژه وجود دارد که نور آن از همه بیشتر است. شما محل قرار گرفتن این چراغ را به راحتی می‌توانید تشخیص دهید. زیرا وقتی که در حیاط منزل خود ایستاده‌اید و هواپیما در فاصله چندین کیلومتری در حال پرواز است به راحتی آن را مشاهده می‌کنید.

چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

این چراغ‌ها به قدری پرنور هستند که حتی می‌توانند برای شخصی که از نزدیکی آنها عبور می‌کند کوری موقت ایجاد کنند.

زمانی که هواپیما فرود می‌آید و روی زمین حرکت می‌کند این چراغ خاموش می‌شود. چراغ استروب به عنوان بخشی از سیستم نوری ضدتصادف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چراغ قرمز چرخشی

چراغ قرمز چرخشی معمولا در قسمت بالا یا زیر بدنه هواپیما نصب می‌شود. زمانی که این چراغ چشمک‌زن روشن می‌شود به معنی هشدار است و به عبارت دیگر نشان می‌دهد که موتور هواپیما روشن است و فضای پیرامون آن ایمن نیست.

چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

دو موتور جت بزرگ که روی بال‌ها نصب شده‌اند به اندازه‌ای قدرت دارند که می‌توانند انسان را از فاصله چندین متری داخل خود بکشند. دمای داخلی این موتورها بسیار بالا و سرعت چرخش پره‌های آن بسیار زیاد است. چراغ چرخشی قرمزی همچنین بخشی از سیستم نوری ضدتصادف برای هواپیما محسوب می‌شود.

چراغ‌های مخصوص فرود و حرکت روی باند

این چراغ در نوک دماغه نصب می‌شود و زمانی که هواپیما روی باند در حال حرکت است روشن می‌شوند. همچنین وقتی که هواپیما هنگام شب در حال بلند شدن یا فرود آمدن باشد هم از این چراغ استفاده می‌شود و با این وجود در پروازهای روز هم خلبان‌ها از این چراغ استفاده می‌کنند. به صورت مشابه، چراغ مخصوص فرود آمدن روی باند که زیر بال و در نزدیکی بدنه نصب شده است که هدف مشابهی را دنبال می‌کند. البته چراغ‌ها هنگام فرود و چرخش گستره وسیع‌تر هواپیما را نمایان می‌کنند.

چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

افرادی که روی باند مشغول کار هستند باید بسیار دقت کنند. زیرا این چراغ‌ها بسیار پرنور هستند ومی‌توانند آسیب‌های جدی برجا بگذارند. حتی در برخی موارد این چراغ‌ها می‌توانند کوری موقت یا تصادف‌های روی باند را هم باعث شوند.

چراغ لوگو

لوگو در اصل به آرم شرکت هوایی گفته می‌شود که روی دم هواپیما حک شده است. این یک چراغ ساده است که در قسمت فوقانی دم قرار می‌گیرد و تنها کاربردش این است که آرم کمپیانی هوایی از فاصله دور نمایان شود.

چراغ‌های روی بدنه هواپیما چه کاربردی دارند؟ (+عکس)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا