۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)

فضا از جمله موضوعاتی است که همواره به خاطر راز و رمز های شگفت آور خود مورد توجه محققان بوده است و خواهد بود.

موبنا، رکسانا دانیالی – از طرفی مسائل مربوط به فضا اغلب برای تمام رده های سنی چه کودکان و چه بزرگسالان جذابیت های خاص خود را دارند، اما همان طور که می دانید این علاقه مندی در بزرگسالان قابلیت پیگیری به صورت حرفه ای را خواهد داشت. اصولا فضا منطقه ای فراتر از سیارات است که به دلیل کمبود اکسیژن به رنگ سیاه درآمده است. در واقع رنگ آبی آسمان نیز به همین علت است. پس از سال ها تحقیق و کاوش در این زمینه، مشخص شده که ستارگان، سیارات دیگر، سیارک ها، ستاره های دنباله دار و حتی منظومه ی شمسی ما، بخشی از کهکشان راه شیری هستند. اعتقاد بر این است که میلیارد ها کهکشان در فضا وجود دارد. البته فضا همچون رازی است که هیچ گاه به صورت کامل کشف نخواهد شد اما برای پرده برداری از این راز ها تا جای ممکن، سازمان هایی شکل گرفته اند که در ادامه ۱۰ مورد از برترین آن ها در سطح جهانی را معرفی خواهیم کرد.


۱۰. آژانس فضایی کانادا
این آژانس که در زبان انگلیسی به عنوان CSA و در زبان فرانسوی ASC شناخته می شود، همکاری های متعدد رسمی و غیر رسمی با سازمان های تحقیقات فضایی دیگر کشور ها دارد. در سال ۱۹۶۲، کانادا Alouette1را به فضا فرستاد و تبدیل به سومین کشور دارای ماهواره در فضا شد.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۹. سازمان پژوهش های فضایی هند
این سازمان که به اختصار ISRO نامیده می شود، در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد. نخستین ماهواره ای که توسط سازمان پژوهش های فضایی هند ساخته شد، آریاباتا نام داشته و در سال ۱۹۷۵ به کمک اتحاد جماهیر شوروی مورد بهره برداری قرار گرفت و به فضا پرتاب شد. لازم به ذکر است که این سازمان اولین فضاپیمای خود تحت عنوان چاندریان- ۱ را نیز به ماه فرستاد است. فضاپیمایی دیگر نیز در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴ در مدار مریخ قرار گرفت و بر موفقیت های فعالیت های فضایی هند افزود.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۸. سازمان ملی فضایی چین
سازمان ملی فضایی چین به اختصار CNSA گفته می شود و در شمار برترین سازمان های تحقیقات فضایی در جهان قرار دارد. این سازمان در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و با بودجه ی ۵۰۰ میلیون دلاری خود، بر توسعه فعالیت های فضایی این کشور تمرکز دارد. مقر اصلی سازمان ملی فضایی چین در پکن واقع شده است.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۷. سازمان فضایی ایتالیا
سازمان فضایی ایتالیا در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد و سازمان ملی تحقیقات فضایی این کشور محسوب می شود. نام مخفف این سازمان ASI است. آژانس مسئول توسعه ی طرح های هوا و فضای ملی و همین طور اجرای آن ها بوده و در این راستا با سازمان های مختلفی همکاری دارد. مقر اصلی سازمان فضایی ایتالیا در رم واقع شده است و سه مرکز عملیاتی تحت کنترل خود نیز دارد. در این مراکز با بودجه ی ۱.۸ میلیارد دلاری، مجموعا ۲۰۰ متخصص مشغول کار هستند.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۶. مرکز هوا فضای آلمان
این مرکز مسئولیت مدیریت و کنترل برنامه های فضایی کشور آلمان را بر عهده دارد و پیشرفت های چشم گیری نیز در زمینه های مختلف هوانوردی، ستاره شناسی و کاوش های فضایی داشته است. مرکز هوا فضای آلمان به اختصار DLR نامیده می شود و در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. بودجه ای که به این مرکز اختصاص داده می شود، ۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۵. مرکز ملی مطالعات فضایی
مرکز ملی مطالعات فضایی و یا به اختصار CNES، آژانس فضایی دولت فرانسه بوده و مقر آن در پاریس است. لازم به ذکر است که این مرکز تحت کنترل وزارت تحقیقات و آموزش عالی فرانسه و وزارت دفاع این کشور قرار دارد و در سال ۱۹۶۱ نیز احداث شده است.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۴. آژانس پژوهش های هوا فضای ژاپن
این آژانس که تحت عنوان JAXA؛ جاکسا نیز معروف است، سازمان تحقیقات فضایی ژاپن بوده و از ادغام سه سازمان مستقل در سال ۲۰۰۳ ایجاد شده است. این آژانس لیستی از ماموریت های ارزشمندی دارد که به زودی وارد مرحله ی اجرا خواهند شد. بودجه ی سازمان ۲.۱۷ میلیارد دلار برآورد شده است.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۳. آژانس فضایی اروپا
در این سازمان فضایی که دولتی و البته بین المللی نیز هست، ۲۲ کشور عضو اند. مقر اصلی آن در پاریس کشور فرانسه قرار دارد و به اختصار ESA در زبان انگلیسی و ASE به زبان فرانسوی اطلاق می شود. این آژانس در سراسر دنیا ۲۰۰۰ کارمند دارد و با بودجه ای ۵.۵۱ میلیارد دلاری به کاوش های فضایی می پردازد.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۲. سازمان فضایی فدرال روسیه
سازمان فضایی فدرال روسیه، سازمان ملی این کشور است که تحت عنوان روسکاسموس مشهور شده و زمان تاسیس آن نیز به سال ۱۹۹۲ باز می گردد. این سازمان از طرف دولت بودجه ای ۵.۶ میلیارد دلاری دریافت می کند. مقر اصلی سازمان فضایی فدرال روسیه در شهر کورولف قرار دارد.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)


۱. سازمان ملی هوانوردی و فضایی
سازمان ملی هوانوردی و فضایی، در واقع سازمان ملی فضایی آمریکا است و در سال ۱۹۵۸ تاسیس شده است. این سازمان همان طور که می دانید به اختصار NASA؛ ناسا گفته می شود. تاکنون عملیات های فضایی متعدد و مهمی توسط ناسا به انجام رسیده است که شاید بتوان لقب ارزشمند ترین آن ها را به ماموریت آپولو ۱۱ داد. بودجه ی این سازمان ۱۷.۸ میلیارد دلار برآورد شده است.
۱۰ سازمان برتر تحقیقات فضایی در جهان (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا